paksusuolen tähystys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helinä_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tyhjennys juoma jauhepurkit saa yleensä kotiin mukaan jos ei mitään syytä ole sitä osastolla tehdä. Edellisenä iltana aloitetaan tyhjennys ja jauhe purkkien ohjeen ja oman koon mukaan sitten sitä lipitetään muutama litra. On tosi tärkeetä tehdä se tyhjennys kunnolla ja välttää niitä huonosti sulavia ruokia muutama päivä ennen toimenpidettä, jotta lääkärillä olisi sitten mahdollisimman hyvä näkyvyys sillä tähystimellä toimenpidettä tehdessä.
Narkoosissa tuota toimenpidettä ei yleensä tehdä muille kuin lapsi potilaille. Miellyttävä toimenpidehän tuo ei ole, mutta hengissä siitä selviää ja se ei yleensä kestä kovin kauaa aikaa.
Reippain mielin vaan tutkimukseen.

Mulle on tehty tuo tähystys lukuisia kertoja. Tyhjennyslääkkeenä on yleensä ollut joko Colonsteril (juodaan 3-5 litraa) tai Phosphoral (2 lasillista). Molemmat lääkkeistä ostetaan meilläpäin itse apteekista. Yleensä lähetteessä kuitenkin ilmoitetaan, millä lääkkeellä tyhjennys tehdään. Litku on kaikkea muuta kuin hyvää ja omasta mielestäni tyhjennys on koko toimenpiteen hankalin osuus. Ennen itse tähystystä on mahdollista saada esilääkitys, mutta tällöin on autolla ajaminen kielletty loppupäivän. Toimenpiteen kivuliaisuus on kuulemma kiinni suolen rakenteesta, itselläni tähystykset ovat olleet melko kivuttomia. Lääkärit ovat kuitenkin ammattitaitoisia ja osaavat yleensä lievittää kipuja ja ennakoida hankalimmat mutkat hyvin. Tsemppiä tähyyn, siitä kyllä selviää!

Mulla ei ainakaan muuten ollut yhtään kivuliasta, muuta kuin sen tähystimen työntö ensin persukseen ja sitten pois. Se pää tais olla vähän paksumpi mötti kuin muu letku? Kannattaa olla mahdollisimman rentona niin se on helpompi laittaa.

Itse litkutin tota Phosporalia, kamalan makuista ja laatta meinasi joka hörpyn jälkeen lentää. Yritin vain olla ajattelematta ja juoda mahd nopeesti niin jotenkin selvisi. Toivottavasti et asu kovin kaukana tähystyspaikasta, sillä itselläni oli ainakin vaikeuksia pidätellä vielä aamullakin sitä 15min matkaa. Semmosta vesiruikulia kun ei paljon supistajalihakset pitele...

mulle on tehty kerran paksusuolentähystys. tosiaankin se tyhjennys oli ikävin juttu. mä käytin kans phosporalia. ennen toimenpidettä ei kyllä mitään esilääkettä tarjottu, ja ei mulla kyllä käynyt edes mielessä. ei se oikeestaan sattunut, suolenmutkissa välillä jonkun verran, mut kyllä sen hyvin kesti.

Yhteistyössä