Pakotetaanko päiväkodissa juomaan maito?

  • Viestiketjun aloittaja vie ras
  • Ensimmäinen viesti
Meidän poika menee viidennelle, eikä tykkää maidon mausta. Joisi mielummin vettä koulussa. Mutta ei, vedenjuonti on sallittu vain opettajille ja kaikkien lasten pitää juoda maitoa (jos ei siis terveydellistä syytä ole).
 
vierailija
Riippuu päiväkodista. Osassa pakotetaan ja osassa ei. Se juonti on kyllä niin helppo, että harvoin siitä tulee isompää kränää tyyliin, että lapsi istuu puoli tuntia pöydässä yksinään maitolasin kanssa, kun ei huvita juoda.
 
vierailija
Yleensä voi henkilökunnan kanssa sopia että lapsi ei juo maitoa. Toisissa paikoissa halutaan että lapsi juo maitoa mutta silloinkin voi sopia että lapselle ei laiteta maitoa lasiin kun ihan vain pieni tippa ja sen juo. Jos siis kyse on "vain" siitä että lapsi ei pidä maidosta tai ei ole tottunut sitä juomaan.
 
Anne-Mari 16v
Minä olen päiväkodissa töissä ja minä ainakin pakotan jokaisen lapsen siellä juomaan maitoa. Jos joku lapsi ei suostu, niin annan hänelle piiskaa kunnes hän suostuu.
 
vivierailija
Meidän lapsen päiväkodissa lapsi saa valita itse ottaako maitoa vai vettä (jos ei ole allergioita). Ennen ruokailua pyydetään näyttämään "maitopeukku tai vesikäsi" ja sen perusteella kaadetaan laseihin. Todella omituista jos jossain on pakko juoda maitoa, koululaistenkin...? Ei maito sovi kaikille vaikkei allergioita olisikaan.
 
vvierailija
Onpas sairasta jos jossain päiväkodissa pakotetaan juomaan maitoa. Meidän lapsia ei saa pakottaa syömään eikä juomaan. Ei kotona, ei koulussa, ei päiväkodissa, ei kerhossa.

Kehottaa saa, ja yrittää, mutta ei pakottaa. Siitä aion pitää huolen.
 
Lastenlääkäri
Meidän lapsen päiväkodissa lapsi saa valita itse ottaako maitoa vai vettä (jos ei ole allergioita). Ennen ruokailua pyydetään näyttämään "maitopeukku tai vesikäsi" ja sen perusteella kaadetaan laseihin. Todella omituista jos jossain on pakko juoda maitoa, koululaistenkin...? Ei maito sovi kaikille vaikkei allergioita olisikaan.
Maito on kuitenkin se kaikista tärkein ravintoaineiden lähde lapsille koko heidän kasvamisaikansa ajan, että jokaisen lapsen kuuluu juoda vähintään litra maitoa päivässä. Ilman maitoa lapsi ei saa millään kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
 
vierailija
Onpas sairasta jos jossain päiväkodissa pakotetaan juomaan maitoa. Meidän lapsia ei saa pakottaa syömään eikä juomaan. Ei kotona, ei koulussa, ei päiväkodissa, ei kerhossa.

Kehottaa saa, ja yrittää, mutta ei pakottaa. Siitä aion pitää huolen.
Yrität pitää huolen, että koulussa tai päiväkodissa ei vahingossakaan ole eri sääntöjä kuin kotona. :) Onnea yritykseen, tuo päättyy varmaankin siten, että saat palkata oman hoitajan ja laittaa lapset kotiopetukseen.
 
vivierailija
Maito on kuitenkin se kaikista tärkein ravintoaineiden lähde lapsille koko heidän kasvamisaikansa ajan, että jokaisen lapsen kuuluu juoda vähintään litra maitoa päivässä. Ilman maitoa lapsi ei saa millään kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
Yeah right. Omakin poika se tuossa vieressä jotenkin ihmeellisesti vaan porskuttaa vaikkei ole maitoa juonut vauvaiän jälkeen tippaakaan. Iso jätkä, täyttä lihasta, urheilee paljon päivittäin mutta jotenkin ihmeellisesti se vaan vedellä pärjää ja kasvaa...
 
vierailija
Minä olen päiväkodissa töissä ja minä ainakin pakotan jokaisen lapsen siellä juomaan maitoa. Jos joku lapsi ei suostu, niin annan hänelle piiskaa kunnes hän suostuu.
Ei, vaan olet mieleltäsi sairas trolli. Jostain syystä myös niin vähä-älyinen, että kuvittelet että ihmiset eivät näe noiden oksennuskirjoitustesi läpi vaan suollat niitä tänne päivästä toiseen.
 
vvierailija
Yrität pitää huolen, että koulussa tai päiväkodissa ei vahingossakaan ole eri sääntöjä kuin kotona. :) Onnea yritykseen, tuo päättyy varmaankin siten, että saat palkata oman hoitajan ja laittaa lapset kotiopetukseen.
Hienosti tulkittu! Arvasinkin että kompastujia löytyy. Selvennän nyt kuitenkin, että mielestäni syömiseen ja juomiseen pakottaminen lisää riskiä sairastua syömishäiriöihin, ja lievemmilläänkin luo vastenmielisyyttä ruokailutilanteita ja ruokailua kohtaan. Pakottamisessa ei siis ole mitään järkeä, eikä sille ole perusteita.

Lapsiani saa kyllä pakottaa tehtävien tekemiseen, liikuntatunnilla pallonpotkimiseen jne. Muta syömiseen ja juomiseen ei.
 
vierailija
Maito on kuitenkin se kaikista tärkein ravintoaineiden lähde lapsille koko heidän kasvamisaikansa ajan, että jokaisen lapsen kuuluu juoda vähintään litra maitoa päivässä. Ilman maitoa lapsi ei saa millään kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
Heippa sekopäätrolli. Ilman näitä päivittäisiä oksennuksiasi (jotka ilmeisesti kuvittelet, että ihmiset uskovat) palsta olisi aivan liian mukava paikka.
 
Lastenlääkäri
Heippa sekopäätrolli. Ilman näitä päivittäisiä oksennuksiasi (jotka ilmeisesti kuvittelet, että ihmiset uskovat) palsta olisi aivan liian mukava paikka.
Minä EN ole trolli, vaan olen oikeasti lastenlääkäri ja jokainen järkevä ihminen tajuaa, että maito on lapsille aivan välttämätön ravintoaineiden lähde, joka nähdään jo siitäkin, että lapsille ei tarvitse antaa ensimmäisen kahden tai kolmen elinvuoden aikana mitään muuta ravintoa kuin maitoa!
 
Meillä tää oli kyllä ihan hoitajakohtaista. Jopa samassa ryhmässä työskennellyt ihminen ei päästänyt lasta pöydästä ennen kuin maitolasi oli tyhjä.. Itse taas pidin huolen, että kaikkea maistetaan, mutta kaikesta ei tarvitse pitää eikä sitä ole pakko juoda/syödä.

En ymmärrä miksi pakottamalla täytyy aiheuttaa lapselle traumoja ruuista/juomista. Päiväkodin ja pakottamisen takia en vieläkään syö punajuuria. :x
 
A. p
Ompas vaihtelevia käytäntöjä. Meillä kyllä lapsi varmasti joisi lasinsa tyhjäksi jos joku näin käskisi. Maidon juomattomuus on meidän vanhempien päätös. No täytyy heti ensimmäisenä päivänä sanoa, ettei lapsi juo.
 
vierailija stadista
Taas kuulin jotain aivan uutta.

Meidän naperot on saanut päiväkoti- ja kouluikäisenä aina valita omat juomansa. On ollut valittavana vesi, piimä ja maito. Hyla-tuotteisiin jouduttiin pyytämään lääkärintodistus.

Kaikkea sitä kuulee, kun ottaa pään lähipuskasta pois. :)
 

Yhteistyössä