Pakkomielenä säästäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Aah, koko ajan pelko, että mitä jos jään joskus työttömäksi tai sairastun, mitä jos asunnoll käy jotain ja joudun yhtäkkiä muuttamaan.

Teen ihan perus duunia, palkka käteen n 1500-1600e. Pakko laittaa osan palkasta säästöön. Säästään ruoassa (ostan esim punalaputettuja lihoja ja kausi hedelmiä ym), hamstraan alesta lapsille vaatteita ym.
En pysty/osa tuhlata. Silti välillä syödään "parempaa", en siis pihistelee (tai noh..)järkevät ostokset on ehkä parempi termi? Tuhlaminen ahdistaa ja mietin useamman päivän sen jälkeen mitä olen tehnyt. Joo, kuullosta hullulta, mutta se on mun elämä.
Olen 35v, jos sillä on jotain merkitystä. Kaksi lasta ja mies kuuluu perheesseen. Mun säästöt on mun ja mies säästää itse, jos säästää, menot muuten jaetaan puoliks.

Paljonko on riittävästä ? Milloin voin rentouttua vai onko tämä vain mun elämäntyyli ja elän näin loppuelämän?

Sama juttu minulla. Pakko säästää vaikka tuloja ei ole kuin työmarkkinatuki ja satunnaiset keikkatyöt matalapalkka-alalla. Kynnys ostaa jotain "kallista" on tosi iso ja esim. lihaa, eineksiä ja valmista leipää en koskaan osta kuin -50%-alennuksesta. Käyttötilin saldo on tällä hetkellä 23 tuhatta euroa...

No sama, vaikka ei kyllä tuommoisia säästöjä kuin teillä, tilillä n. 5000 euroa ja rahastossa tonni. En haluaisi ikinä tuhlata mihinkään turhaan.
Ap tässä. No siis ei mullakaan mitään 94t ole säästössä. Mutta kun asutaan omakotitalossa, niin ei koskaan tiedä mikä kattoremontti ym yllättää. Ja ärsyttää myös, että mies taas tuhlaa oman palkan kun kaikki pakolliset on maksettu. Ehkä toikin on yksi syy miks koen tarveen olevan säästäväinen, kun toiseen ei vältämättä voi luottaa. Ja siis sillonkin kun olin yksin olin yhtä "tylsä", mutta kun koska ei voi tietää mitä tapahtuu

Mun mielestä tuo ei ole mikään pakkomielle vaan suhteellisen pienipalkkaisen perheellisen naisen tervettä järkeä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Ne on kuitenkin ne arjen pienet valinnat, jotka sitten vuosikymmenien aikana mahdollistaa sen, että niistä pahoista päivistä selvitään vähän vähemmillä kolhuilla.

Se oli kuten vaarivainaa. Aina se säästi. Joka asiassa piti ostaa halvin ja koko elämänsä ajan se säästi sekä ihan tilille, että sitten osti osakkeita. Kuollessaan ne rahat sitten jaettiin... ei saanut vaari penniä tai senttiäkään mukaansa.

Rahan säästäminen pankkiin tai käteiseksi on aina huono idea, koska tänään 1000€ on arvoltaan enemmän kuin vuoden päästä, inflaatio pitää huolen siitä että raha menettää arvoansa ja siksi säästäminen aina huono vaihtoehto. Markkinoilla on nyt myös korkotilejä jotka tuottavat korkoa talletuksellesi, usein korkoprosentti on kuitenkin pienempi kuin inflaatio eli rahasi arvo on silti heikompi vuoden päästä kuin tänään...

Raha kannattaa laittaa kiinni johonkin mikä tuottaa esimerkiksi osakkeet, kryptot, kulta, hopea, arvokellot tai muut nopeasti rahaksi muutettavat kohteet ovat aina parempi vaihtoehto varsinkin pitkässä juoksussa, lisää säästämisestä & fiksusta kuluttamisesta löydät täältä: https://rahan-saastaminen.fi/

Yhteistyössä