Pakkolaista ja työvelvoitteesta...näin Tyksissä (Turun Sanomat )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi Elämä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi Elämä

Vieras
Tyksin hoitajat pakoilivat työvelvoitetta

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa tavoitettiin perjantaina 136:sta velvoitetyöhön valituista vain 40. Ensimmäiseen seitsemän päivän velvoitetyöjaksoon oli valittu työvuorossa olevia henkilöitä, joille työmääräys oletettiin saatavan helposti perille osastonhoitajien kautta.

Hoitajat pakenivat osastoilta tai ottivat nimilappunsa pois. Sairaanhoitopiirin johtaja Aki Lindén kertoo, että esimerkiksi synnytysosastolla ylihoitaja on uusi, eikä hän tunne hoitajia nimeltä. Synnytysosaston hoitajat ottivat nimilappunsa pois, eikä kukaan suostunut paljastamaan työtovereidensa henkilöllisyyttä.

Sama toistui päivystysleikkausosastolla. Siellä nimilappujen poistamisen lisäksi osa hoitohenkilökunnasta katosi osastolta, kun työmääräysten jako alkoi. Lastenklinikalla määräysten jako sujui Lindénin mukaan sen sijaan hyvin, ja hoitajat kuittasivat määräyksen vastaanotetuksi.

Työhön velvoittaminen on monimutkainen prosessi. Hoitajan on ensin kuitattava määräys allekirjoituksellaan vastaanotetuksi todistajien läsnäollessa. Sen jälkeen hänellä on vuorokausi aikaa miettiä, suostuuko hän työhön vai ei. Suostumus on lähinnä muodollisuus, sillä määräyksen uhmaamisesta voidaan määrätä 2 000 euron uhkasakko.

Aki Lindén ei usko, että ensi tiistaihin mennessä sairaanhoitajia tavoitettaisiin paljon lisää.

Sosiaali- ja terveysministeriö ilmoitti perjantaina, että koko maassa tarvittaisiin enemmän kuin 2 600 irtisanoutunutta hoitajaa takaisin työhön, jos hoitajaliitto Tehyn uhkaama työtaistelu toteutuu ensi tiistaina.

Presidentti Tarja Halonen pitää selvänä, että eduskunnan hyväksymä potilasturvalaki oli nyt säädettävä. Halonen sanoi perjantaina vahvistettuaan lakiesityksen toivovansa, että laki auttaa välttämään työtaistelusta aiheutuvia vahinkoja.

KOTIMAA 10

Julkaistu 17.11.2007 1:32:36

Eihän koko pakkolakia olisi edes tehty, jos tehy olisi noudattanut kirjoittamattomia lakeja suojatyön suhteen. Älytön meininki! Vaaditaan kuuta taivaalta ihan älyttömin perustein...

Siis ymmärrän että haluavat enemmän palkkaa, mutta nämä keinot.

Siis jos todellakin pakoilevatkin tuollee ja käyttäytyvät kuin kakarat, niin mitä se kertoo näistä ihmisistä. Siis sh ovat töissä alalla jolla he vastaavat ihmisten hengistä. Minä itse en ainkaan halua tuollaisten ihmisten hoidettavaksi, jotka kirkuen juoksevat pakoon. Oma napa tärkein, niinkö?

Mä en ymmärrä, mikä siinä on kamalaa, jos pakko työhön joutuu...? varmastikaan liitto ei maksa korvausta lakon ajalta yhtä paljon kuin palkka on. Palkasta tapellaan, niin eikös pakkotyöhön joutuminen ole kunniallinen keino olla rikkuri???

Törkeää kiristämistä, Mulle lisää liksaa tai TOISET ihmiset kärsivät!!!

Alkuperäinen kirjoittaja En tajua:

Siis jos todellakin pakoilevatkin tuollee ja käyttäytyvät kuin kakarat, niin mitä se kertoo näistä ihmisistä. Siis sh ovat töissä alalla jolla he vastaavat ihmisten hengistä. Minä itse en ainkaan halua tuollaisten ihmisten hoidettavaksi, jotka kirkuen juoksevat pakoon. Oma napa tärkein, niinkö?

Mä en ymmärrä, mikä siinä on kamalaa, jos pakko työhön joutuu...? varmastikaan liitto ei maksa korvausta lakon ajalta yhtä paljon kuin palkka on. Palkasta tapellaan, niin eikös pakkotyöhön joutuminen ole kunniallinen keino olla rikkuri???

Samaa mieltä!
Mut niinhän niiden ulosmarsseissa nämä hoitajat kantoivat kylttejä joissa luki "Rahat tai henki" |O

Kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa. Taloustutkimus haastatteli puhelimitse tuhatta mannersuomalaista. Haastattelut suoritettiin 29.10 - 1.11. välisenä aikana. Tutkimuksen kysymys kuului: Hyväksyttekö tässä tilanteessa Tehyn työtaistelun?

Tuo on ote ylen sivuilta.... Siis oikeesti, jos 630, 600-660, ihmistä suomessa on vastannut, että kannattaa ja hyväksyy tehyn taistelun, niin silloin se on totta???? oikeesti, kuvitteletko noin???

Minulle on noille luvuille yksi hailee Paljonko kannattaa tai vastustaa). Mitä siitä jos muutama kuolee ja enemmistö selviää? Luvuthan näyttää ihan hyviltä? Vai? Olen tullut siihen tulokseen että siuuri osa tehyläisistä taitaa olla ihan väärässä ammatissa. Ei hoitoalalle sopivia ollenkaan.

Hyväksyn minäkin tehyn työtaistelun eli ilmeisesti minäkin olen nostamassa lukuja jos minulta kysytään, mutta EN HYVÄKSY sitä tässä muodossa ja näillä keinoin!

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja En tajua:

No huh, huh. Kuinka ne kehtaa!!

Samaa mieltä!
Mut niinhän niiden ulosmarsseissa nämä hoitajat kantoivat kylttejä joissa luki "Rahat tai henki" |O

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Huh huh, katsotaan kuka tässäkin touhussa voittajana selviää :/

No häviäjäthän ainakin tiedetään: potilaat! |O

Eihän tämä voi olla vaikuttamatta hoitoihin.Siis jo alkaneisiin hoitoihin (esim.syöpähoidot yms. )
En tarkota nyt päivystysluonteisia hoitoja tai leikkauksia,niihinhän nyt jäljellejäävät hoitajat keskitetään...

Alkuperäinen kirjoittaja häh??:
Alkuperäinen kirjoittaja En tajuu:
Alkuperäinen kirjoittaja so??:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rahat tai henki meininki. En arvosta tehyä!!!

n. 60% kansasta arvostaa, ja vaan 25% vastustaa

Niin koskakohan tuo tutkimus on tehty? ja kenen toimesta? Ja kuinka iso otanta oli???

No onhan näitä jatkuvasti. Meneppä vaikka ylen etusivulle.

On joo... Edellinen jonka minä näin, väitti myös että 60% suomalaisista on tehyn puolella. Ja otanta oli... 1000 helsinkiläistä. Siis TUHAT ihmistä. Ihan naurettavaa tehdä noin suppea kysely ja sitten sanoa että "kansa on tehyn puolella".
Multa ei ole kertaakaan kukaan kysynyt mielipidettä tämmöseen kyselyyn, enkä tunne yhtään ihmistä jolta olisi kysytty. Tuo tuhat henkeä ei todellakaan vastaa koko yli viisimiljoonaisen kansan mielipidettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei tajuu:
Kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa. Taloustutkimus haastatteli puhelimitse tuhatta mannersuomalaista. Haastattelut suoritettiin 29.10 - 1.11. välisenä aikana. Tutkimuksen kysymys kuului: Hyväksyttekö tässä tilanteessa Tehyn työtaistelun?

Tuo on ote ylen sivuilta.... Siis oikeesti, jos 630, 600-660, ihmistä suomessa on vastannut, että kannattaa ja hyväksyy tehyn taistelun, niin silloin se on totta???? oikeesti, kuvitteletko noin???

Kyllä se sit varmaan on niin ku SINÄ sanot ;) Oikeesti?? jatkuvasti on kannatus ollut päälle 50% ja viime aikasissa mittauksissa vaan noussut. Mut kyllä se varmaan on sit niin ku sinä sanot =)

Alkuperäinen kirjoittaja erin-:
Alkuperäinen kirjoittaja häh??:
Alkuperäinen kirjoittaja En tajuu:
Alkuperäinen kirjoittaja so??:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rahat tai henki meininki. En arvosta tehyä!!!

n. 60% kansasta arvostaa, ja vaan 25% vastustaa

Niin koskakohan tuo tutkimus on tehty? ja kenen toimesta? Ja kuinka iso otanta oli???

No onhan näitä jatkuvasti. Meneppä vaikka ylen etusivulle.

On joo... Edellinen jonka minä näin, väitti myös että 60% suomalaisista on tehyn puolella. Ja otanta oli... 1000 helsinkiläistä. Siis TUHAT ihmistä. Ihan naurettavaa tehdä noin suppea kysely ja sitten sanoa että "kansa on tehyn puolella".
Multa ei ole kertaakaan kukaan kysynyt mielipidettä tämmöseen kyselyyn, enkä tunne yhtään ihmistä jolta olisi kysytty. Tuo tuhat henkeä ei todellakaan vastaa koko yli viisimiljoonaisen kansan mielipidettä.

Ai sulta ja sun suvulta ei oo kysytty.. no voi voi, perseestähän ne luvut sit on

Uusimmat

Yhteistyössä