Pakko purkaa tää ahdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Ison ratkaisun tein tänään, hain avioeroa. Yhteisiä vuosia takana 15, niistä 10 naimisissa. Lapsia on 3. Meillä on mennyt jo pitkään huonosti.

Kerran tulostin jo netistä eropaperit, täytin omalta osaltani, ojensin miehelle ja kysyin vain, että yhdessä vai erikseen. Riitahan siitä tietenkin tuli, niin kuin mistä tahansa viimeisen parin vuoden aikana. Silloin kerroin, mikä mielestäni mättää ja mies myönsi itsekin, että korjattavaa on. Lupasi, lupasi, lupasi... Mitään muutosta ei kuitenkaan tapahtunut. Näin on mennyt jo monet kerrat. Riidan jälkeen mies lupaa, että laitetaan avioliitto kuntoon, mutta koskaan ei mitään tapahdu. Ehdottamaani pariterapiaan ei suostunut, sanoi, että voidaan puhua kahdestaankin, ei tässä ulkopuolisia tarvita. Vaan kun minun pitäisi kai puhua itsekseni, mies ei keskustele.

Kesäkuussa kirjoitin miehelle kirjeen, jossa kerroin tunteistani, siitä, että olen onneton. Pyysin miestä miettimään, mitä hän haluaa avioliitolta, ja mitä mieltä hän suhteestamme on. Pyysin häntä tulemaan puhumaan minulle, kun on asioita miettinyt. Vaan eipä tuo ole katsonut keskustelua tarpeelliseksi. Noin kuukausi sitten en taas yhtenä iltana jaksanut keskustella miehen työkaverin perhetilanteesta (kyllä, mies halusi keskustella siitä...), ja silloin mies loukkaantui, kun en ymmärrä, että kaverin tukena pitää olla. Sanoin, että meillä pitäisi olla omiakin asioita puhuttavana. Enää ei keskustelu kiinnostanutkaan.

Mä olen niin väsynyt yrittämään yksin. Viimeisen viikon olen kerännyt rohkeutta ja tänään marssin heti aamulla käräjäoikeuden kansliaan ja täytin ne eropaperit. Mieli on myllertänyt pahasti koko päivän, koko ajan itkettää. Miehelle meinaan kertoa, kun tulee töistä. Etukäteen en uskaltanut. Se olis kuitenkin taas luvannut laittaa asiat kuntoon ja saanut mut lykkäämään tätä asiaa. Ja petäänyt lupauksensa, kuten tähänkin asti.

Anteeksi tää pitkä purkaus. Piti vaan saada kertoa jollekin.

Mikä teillä sitten konkreettisesti on pielessä? Onko ollut esim. pettämistä? Kysyn vain, koska musta naiset lataa yleensä mielettömiä odotuksia avioliitolle ja miehelle, ja sitten kun se oma jörrikkä ei olekaan romanttinen hupsu joka hehkuttaa rakkauttaan jatkuvasti, petytään. En tarkoita että teillä olisi näin, mietin vaan kuinka suuria ongelmat ovat. Ja onko miehesi mielestä ongelmat samoja kuin sun?

No, mitäs sitten, kun tilanne päinvastainen? Mä oikeesti rakastan mun miestä. Hän on parasta mitä maailmassa on, mutta mutta... Mun miehelle seksi on hirveen tärkeä osa-alue ja mulle itselleni ei. Mulle oieesti riittää kerran kahdessa viikossa, ehkä kerran kuussakin. Miehen mieliksi yritän olla ja en kiellä etteikö se sitten olisi ihanaa. En vaan pidä sitä tärkeimpänä asiana suhteessa. mulle riittää sanaton läheisyys, yhteinen arki, yhdessäoleminen. miehelle ei. Heti tulee kauheet riidat, etten ole kiinnostunut tai etten rakasta enää, kun en vaan jaksa seksiä monta kertaa viikossa. Meillä tilanne oikeesti ajautunut aika pahaksi ja mä olen monta kertaa yrittänyt sanoa, ett en koe sitä tällä hetkellä niin tärkeänä asiana kuin hän josta sitten riemu repee... Sitten hänen mielestään meillä menee päin pyllyä, kun en jaksa sekstata.
Anteeksi, kun vaivasin asiallani ihan toisen asian suhteen. Liippasi jotenkin läheltä, mutta kuitenkin kaukaa... :)

Pettämisestä en tiedä, voi ollakin... Ongelmat on alkaneet miehen valehtelusta muissa asioissa. On esim. velkaantunut noin 20 000e kertomatta mulle. Olen vaatinut, että raha-asiat laitetaan kuntoon, mutta pimittää niitä multa edelleen. Kunnon selitystä siitä, mihin rahat on menneet, en ole saanut. Multa on mennyt luotto mieheen, ja sitä myötä en oikein pysty olemaan lähellä, seksiä ei ole ollut lähes kahteen vuoteen. Miehelle olen sanonut, etten pysty, kun en luota. Ei silti suostu noita asioita kuntoon laittamaan. Voihan se olla niin, että vaadin liikaa, mutta sitten se on niin. Siinä(kin) tapauksessa varmaan parempi molemmille olla erillään, jos suhteelle asetetut vaatimukset ei kohtaa.

Tää nyt vaan kolahti tosi pahasti, kun viimein tein asiasta konkreettisen. Pitkään olen pohtinut, sillä lapsille tää tulee olemaan hirveä mullistus. Ja taas itkettää...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä teillä sitten konkreettisesti on pielessä? Onko ollut esim. pettämistä? Kysyn vain, koska musta naiset lataa yleensä mielettömiä odotuksia avioliitolle ja miehelle, ja sitten kun se oma jörrikkä ei olekaan romanttinen hupsu joka hehkuttaa rakkauttaan jatkuvasti, petytään. En tarkoita että teillä olisi näin, mietin vaan kuinka suuria ongelmat ovat. Ja onko miehesi mielestä ongelmat samoja kuin sun?

Alkuperäinen kirjoittaja dd:
No mitä teit itse suhteen eteen?

Mitä olisi pitänyt tehdä? Mies tietää, että olen onneton, olen sen hänelle kertonut. Useasti. Olen sanonut, että haluan pelastaa tän suhteen, mutta kuten sanoin se ei yksin oikein onnistu. Jos toinen ei suostu puhumaan ja asioita selvittämään, niin aika vaikea on itsekään enää mitään tehdä. Nykyisin, kun yritän puhua tunteistani tai suhteestamme, mies siirtyy toiseen huoneeseen, tai alkaa lähetellä tekstareita. Puhuu kylä mulle työstään, kavereistaan, siitä miten yhdellä tietyllä työkaverilla on vaikea vaihe, jääkiekosta. Siihen ne keskustelunaiheet nykyään jääkin.

Yhteistyössä