Pakko kehuskella: tein aivan mielettömän hyvää jätskiä ja piirakkaa, nam!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Jäätelökoneella meinaan pyöräytin kookosjätskiä ja voi pojat että oli hyvää!! Ja leivinuunissa paistoin mustikkapiirakkaa. Käytin pohjaan paljon voita, vähän kaurajauhoja (täysjyvä), vehnäleseitä pikkuisen ja tosi vähän inkkarisokeria. Piirakka oli valmiina sangen ohutpohjainen ja ah niin ihanan mustikkainen :). Niin ja mustikka ja kookos näemmä sopii erinomaisesti yhteen :p

Minkälainen se jäätelökone on? Onko sillä helppo tehä, nakataanko sinne vaan ainekset ja se tekee? Mitä aineksia jäätelöön tarvii, eihän sokeria tarvi? Onko iso kone, entä kallis?

Kyselykausi. :xmas:

Orion: Krupsin jäätelökone, ei iso eikä kallis :). Muistaakseni hinta on n.60€ ja tosiaan mukavan näpsäkän kokoinen. Huono puoli on se, että jätskikulho pitää olla pakkasessa vähintään vuorokauden ennen jätskin tekemistä. Sitten ainekset nakataan kulhoon (jätskitaikina pitää tietty valmistaa ensin) ja kone vaan pyörimään. Kone piippaa sitten kun jäde on valmista. Mä olen käyttänyt intiaanisokeria, mutta kyllä varmaan ilmankin onnistuu. En tiedä miten oleellinen osa jätskin onnistumisessa tuo sokeri on.

Ja se resepti:

- 2,5 dl täysrasvaista maitoa (itse laiton luomu kevytmaitoa, en siis täysrasvaista)
- 2 (luomu)kananmunaa
- 150g sokeria (itse laitoin intiaanisokeria ja about puolet tuosta määrästä)
- 4,5 dl kuohukermaa
- 40 g kuivattua kookosta (taisin laittaa jonkin verran enemmän)
- 1 tl vaniljauutetta (itse raastoin vaniljatankoa joukkoon)

- Sekoita maito, munat ja sokeri pienessä kattilassa
- Lämmitä seosta pienellä lämmöllä ja sekoita kunnes se alkaa jähmettyä ja muuttua ohueksi kermamunakastikkeeksi. Seos ei saa kiehua.
- Anna seoksen jäähtyä huonelämpötilaan ja lisää kookos, kuohukerma ja vaniljauute. Sekoita koko ajan.
- Laita seos jääkaappiin vähintään 12 tunniksi (itse jäähdytin vain reilun tunnin ja se kyllä riitti.

Nam :)

Tässä vielä kone ja lopputulos :). Jätin tarkoituksella jäden vähän löysemmäksi, tykkään että se on parempaa niin :)

Ekstrana vielä herkku mikä on meillä sekä vanhempien että lasten suosikki :). Eli luomumaitoa maidonvaahdottimeen, valmiiseen maitovaahtoon raakakaakaota, ripaus inkkarisokeria ja ripaus steviaa. Nam :)

Yhteistyössä