Pakkasta kolme astetta aamulla - lapset päiväkodissa vk-vaatteissa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammeli vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mammeli vaan

Vieras
Tänään aamulla oli kolme astetta pakkasta. Oli hurja katsella kun lapset oli puettu vk-vaatteisiin ja ohuihin trikoopipoihin päiväkotiin. Eikö vanhemmat ymmärrä, että lapset ulkoilevat päiväkodissa paljon enemmän kuin vanhemmat töissä? Eli ulkovaatteet pitää olla säänmukaiset. Hurjalta näytti...

Eikö vanhemmat ymmärrä että jotkut lapset ovat kuumempiverisiä kuin toiset ja tarkenevat kevyemmissä vaatteissa näillä viileimmillä ilmoilla kuin toiset?
Meillä ainakin muksut on vk-puvuissa vielä ja allaolevat collegepaita ja t-paita on ulkoilun jälkeen vaihdettava koska on märkä hiestä.

No onpa hurjaa. Onneks lapset liikkuu paljon ja ainaki meidän välikausihaalarit pitää vielä lämpöisenä meidän liikkuvaiset lapset. Pipot on kyllä jo paksumpaa laatua.

Niin, eikö vanhemmat ymmärrä, miten hankalaa lapsen olisi näinkin lämpimällä vielä pungertaa toppavetimissä villapipot korvilla. Ei siellä kylmä tule kevyemminkin pukeutuneiden. Herkästi lentää pusakka tai muu vielä hiekkalaatikon reunalle.

• Tykkää
Reactions: Pinki
No, meidän lapset on myös vk-vaatteissa päiväkodissa. Po.pik kuoritakki jossa kiinni windfleece ja kuorihousujen alla sisävaatteet ja fleecehousut, hikisiä ovat kun sisälle ollaan tultu. Pipot on kyllä paksummat. Ja kauluri kaulassa.

Toppavaatteet näillä keleillä on vielä aivan liian kuumat. Meillä lapset nimittäin juoksee käytännössä koko pihalla olo ajan, ikää lapsilla 2,5v ja 4v.

Luotetaanpa siihen että pääosin jokainen vanhempi osaa lapsensa pukea (ja ne jotka eivät välitä eivät välitä sen enempää luettuaan tämän). Ei siihen tarvita toruvaa tiedotetta palstalla. Ja jos välttämättä haluaa päteä niin voi mennä pätemään niihin ketjuihin joissa asiasta kysytään.

Meidän päiväkodissa lapset ei onneksi ulkoile 7aikaan aamulla vaan vasta kymmeneltä, ainakin täällä on jo
Reilu 5astetta, puhumattakaan iltapäivän lämpötilasta. Auringossa topphaalarissa alkaa tulla kuuma kyllä jos on tuo 5astetta lämmintä.

Eipä silti. Lasten ulkoilupiha on aamupäivällä varjossa joten laitoin laitoin kyllä pienemmälle ohuen toppahaalrin. Isommalle vk-haalari+villahaalari ja villatakki vielä varalle mukaan. Vk-hanskojen alle tarvittaessa sormikkaat.
Ja fleecepipot, talvigoret, kaulurit molemmille. Toivottvati kelpaa arvon mammoille. haen ne ennen iltapäiväulkoilua kotiin jottei tarvi hikoilla noissa tamineissa

Onhan se voinut näyttää sinun silmilläsi aika hurjalta, mutta mä olen ihan varma siitä, että joka kodissa on vanhemmat katsoneet juuri heidän lapsillensa sopivat vaatteet tähän tilanteeseen. Joku on lämminverinen ja tarkenee siis vähemmälläkin vaatetuksella, joku toinen taas tarvitsee enemmän :).

No menepä ap itse toppahaalarissa juoksemaan ulos kypärälakki ja villapipo päässä. Meidän 2.5v ei ulkona juuri paikoillaan tutise ja on kuumissaan sisään tullessa, vaikka onkin päällä vain se vk-puku viiden asteen pakkasella.

Mun lapsi meni päiväkotiin tänään Ticketin vk-takissa ja Reimatecin vk-housuissa. Alla fleecepaita ja velourhousut, päässä puuvillalangasta neulottu suht paksu pipo, käsissä vk-hanskat, jaloissa Timberlandin goretex-kengät. Täällä oli tosin 3 astetta lämmintä tossa 8 aikaan kun lapsi meni päiväkotiin.

Täällä oli tänä aamuna 5 astetta pakkasta ja vieläkin pari astetta, varjossa ainakin (meidän pihalle ei tähän aikaan pasita aurinko). Kyllä kiittelin sitää että oli vetää toppatakki päälle tuolle isommalle, niin ei tarvinnut kymmentä kerrosta tupata ja päästiin pihalle nopsakasti. Vk-housut oli jalassa. Pienemmälle laitoin jopa ne toppahousut, kun viluisempaa sorttia. Uskon kuitenkin että liikkuvammat lapset tarkenevat mainiosti niillä vk-vaatteillakin villalla tai fleecellä höystettynä. Eroa on hurjasti siinä onko ulkoilija 2v vai 5v. Kiittelin kuitenkin sitä että meillä on syysloma lasten kanssa, niin ei kovin tarvinnut pähkäillä mitä sinne hoitoon olisi laitettu. Iltapäivällä kun varmasti pärjää jo vk-vaatteilla.

Ihmettelen vain sitä kun moni täällä palstalla on sanonut että toppavaatteet hankitaan sitten vasta kun on niiden aika. Mitäs sitten kun yksi aamu onkin jo lumet maassa? Kurja niitä on sitten kiiruussa lähteä töiden jälkeen kaupasta metsästämään. Itse olen tyytyväinen että ne jo tuolla kaapissa valmiina odottelemassa, jos joku kiirus aamu on oikeasti niille tarvetta.

No kerrospukeutuminen onkin järkevämpää tähän aikaan vuodesta. Iltapäivällä on sitten sen verran lämmin, että uusissa toppavaatteissa tulisi lämpöhalvaus. Kun laittaa välikausivaatteiden alle villaa tai fleecea, niin pärjää pitkälle.

[QUOTE="vieras";29093859]Mun lapsi meni päiväkotiin tänään Ticketin vk-takissa ja Reimatecin vk-housuissa. Alla fleecepaita ja velourhousut, päässä puuvillalangasta neulottu suht paksu pipo, käsissä vk-hanskat, jaloissa Timberlandin goretex-kengät. Täällä oli tosin 3 astetta lämmintä tossa 8 aikaan kun lapsi meni päiväkotiin.[/QUOTE]

Jäi kertomatta, että minkäsmerkkiset ne hanskat oli? ;)

Luotetaanpa siihen että pääosin jokainen vanhempi osaa lapsensa pukea

Muutaman vuoden päiväkotityötä tehneenä voin todeta, että ryhmässä on aina kolmasosa lapsista, joilla ei ole kylmien ilmojen saapuessa riittävästi vaatetta mukana. Pyyntöjen jälkeen puolet kolmasosasta tuo tarvittavat vaatteet. Loput ehkä silloin tällöin. Surullista mutta totta.

Mitä päikyn täti pukisi lapselle? minä olen vähän ihmeissäni. Aamulla oli kolme astetta ja kylmää, vanha toppatakki ja housut olivat hyvä yhdistelmä. Nyt päivällä lapsella ehdottomasti vk-takki jollain hupparilla ja vk-housut parempi. Että vk-vaatteet ilmeisesti ja fleeceä väliin. Villaa meidän lapsille on turha vielä edes tyrkyttää, eivät suostu sitä tässä kohtaa laittamaan väliin, vasta kovilla pakkasilla.

Ihan kotipihalla ulkoiltiin 2 tuntia aamupäivällä vk-vermeissä. Alla oli fleece-kerrasto mutta muuten välikautta päällä. Klo 10 maissa aurinko aika kivasti jo lämmitti ja vaikka mittari näytti -1 niin molemmat muksut valittivat kuumuutta. Että revippä siittä. Eli huomenna todellakin menevät vk-vermeissä hoitoon ellei ilma tästä nyt vielä edelleenkin kylmene.

Meillä muksut pärjää vielä ihan vk-vaatteissa.Ei tulisi mieleen laittaa mitään toppavaatteita vielä,ovat sen verran kuumakalleja muutenkin että ei tulisi mitään jos toppaalaitetettaisiin.Meillä siirrytään toppaan vasta kunnon pakkasilla ja kun lunta tulee,siihen asti riittää vk-vaatteet ja tarvittaessa alle villahaalari.

[QUOTE="Evelin";29095108]Mitä päikyn täti pukisi lapselle? minä olen vähän ihmeissäni. Aamulla oli kolme astetta ja kylmää, vanha toppatakki ja housut olivat hyvä yhdistelmä. Nyt päivällä lapsella ehdottomasti vk-takki jollain hupparilla ja vk-housut parempi. Että vk-vaatteet ilmeisesti ja fleeceä väliin. Villaa meidän lapsille on turha vielä edes tyrkyttää, eivät suostu sitä tässä kohtaa laittamaan väliin, vasta kovilla pakkasilla.[/QUOTE]

Kerrospukeutumista suosittelen, kerroksia voi tarpeen tullen vähentää.
Täällä pohjoisemmassa on jo oikeasti maa kylmä, kevytrakenteiset ja pienimmät palelee herkemmin. Kurjaa on se, että lapsella ei ole edes mukana sellaista välikerrastoa tai fleeceä/villaa, jonka voisi lisätä ohuiden ulkovaatteiden alle. Joku tuli lippis päässä.
Kengilläkin on iso merkitys.
Jos tuulee kovasti, on hyvä olla lämmin päähine tai huppu, jonka voi laittaa päähän tarvittaessa.
En ole välikausivaatteita vastaan. Mutta turhan moni lapsi tulee vähissä vaatteissa päiväkotiin. Ja hoitopaikan varavaatteet on kovassa käytössä!

Minusta vk-puku ja sinne alle tarvittaessa villaa/fleeceä on ihan hyvä. Niin puen omanikin. Mutta hanskat, kaulahuivi (tms) ja pipo pitää olla päässä. Näitä kaikilla lapsilla ei ole, jota jaksan aina ihmetellä.

Yksi lapsi oli perjantaina lippis päässä hoidossa, mä en kyllä olisi päästänyt se päässä ulkoilemaan aamupäivällä, mutta pk:n vakkarihoitaja oli sitä mieltä että se on ok. Okei, ei mullakaan pipoa ollut, mutta kyllä mulla korvat vähän kylmettyi ja lapsen korvat pitää minusta suojata paremmin kuin aikuisen eniveis.

Yhteistyössä