Pakkasenpuremiin Niveaa vai Vaselinea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakkassuoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pakkassuoja

Vieras
Mun lapsuudessa mm. paleltuneisiin poskiin laitettiin semmosesta peltipurkista jotakin rasvaa. Nyt en muista, oliko se sitä kelta-vihreässä purkissa olevaa kellertävää vaselinea vai sinisessä purkissa olevaa valkoista nivea-voidetta.
Tai ehkä sitä laitettiin jo etukäteen suojaamaan paleltumilta :)

Oisko kellään vastausta tähän :)

Tai sitten muita vinkkejä voiteista, joilla suojata lasten poskia pakkasilla?

Ei kumpaakaan ainakaan ennen ulkoilua.
Mä laitan tytön poskiin iltaisin ennen nukkumaan menoa Bepanthenia, auttaa parhaiten. Vaihtoehtoisesti käytössä apobase, se punainen putilo.

Ei missään tapauksessa rasvoja naamaan, ei varsinkaan ennen ulkoilua. Voiteet voivat pahimmillaan aiheuttaa vieläkin vakavammat paleltumavammat kuin ulkoilu ilman voiteita. Etenkin sellaiset voiteet, mitkä sis. vettä.

Paleltumaa pitää yrittää lämmittää esim. lämpimään veteen kastetulla pyyhkeellä, kevyesti hieroen, tai lämpöpakkauksen avulla. Hoito on n. käänteinen hoito palovammojen hoidosta.

Vaseliinia laitettiin. Nykyään ei suositella, koska se sisältää vettä --> jäädyttää posket kahta kauheemmin.

Paras suojautumiskeino on posket peittävä pipo.

Onko kovilla pakkasilla, jotka nyt vihdoin saatiin, pakko mennä pienten kanssa ulos? Pieni hetkihän ei haittaa, saa hieman karaistusta. Nyt voi hyvällä mielin olla sisällä.

No kyllä mä ainakin ulkoilen meidän 2v:n kanssa. Tänäänki oltiin ulkona aamupäivällä tunti ja iltapäivällä toinen tunti. On se ny kumma ku ei enää ulkoillakkaa sais :D

Kuvailemasi kelta punainen pelti purkin muistan hyvin minäkin. Lapsena laitettiin pakkasella poskiin ja koskaan ei kovillakaan pakkasilla tullu paleltumia, rasva on nimeltään Vitalis voide, sitä myydään vieläkin ainaki. Citymarketeissa ja Prismoissa, purkin ulkonäkö ei välttämättä sama. Mm. Paola Suohonen muistaakseni suunnitellu uutta ulkonäköä purkkiin

Vitalista meillekki laitettiin lapsena poskiin ennen pihalle menoa, mutta nykyäänhän ei suositella mitää rasvaa laitettavan. Vitalista myydään edelleen ja mä käytän sitä huulirasvana.

vaseliinissa ei ole vetta, vaan aiheuttaa vammoja estamalla ihon palelun tunteen, jolloin ei huomaa lammittaa kasvoja kasilla tai huivilla. vedettomana muodostaa myos kalvon iholle, jonka alta hiki ei paase haihtumaan mika edesauttaa paleltumien syntya. tavallisia kosteusvoiteita saa kayttaa kunhan levittaa ne riittavan ajoissa.

Yhteistyössä