Pakastettu äidinmaito

Mäkin oon lukenu, että 3kk säilyy, mutta sairaalassa sellanen lastenhoitaja, joka ollut siellä töissä 30vuotta jo, sanoi että 6kk säilyy pakkasessa, jos vain on kunnon pakastin ja kylmä (siis ei jääkaapin pakastinlokero). Tiedä sitten, ite en ehkä uskaltais niin "vanhaa" maitoa vauvalle antaa.
 
La Leche League (kansainvälinen, alkujaan USA:lainen imetysjärjestö ) on kirjaansa koonnut tutkimuksia äidinmaidon säilymisestä, ja niiden mukaan tuoreena pakastettu äidinmaito säilyy hyvässä arkku- tai kaappipakastimessa (jossa lämpötila vähintään -18 astetta) vähintään 6kk. Jääkaapin pakastelokerossa säilyvyys on huomattavasti lyhyempi, vain n. 2 viikkoa, ja jenkkikaapin pakastinosassa 3-4kk.

Itse luotan La Leche Leaguen "sanaan" myös siitä syystä, että Yhdysvalloissa lypsykulttuuri on hyvin paljon edellä meitä johtuen pääasiassa lyhyistä äitiyslomista. Lisäksi koska USA on oikeusjuttujen luvattu maa, siellä on vaarallista väittää mitään ilman kunnon perusteita.
 
Joo kyllä se tuon 6kk säilyy. Itse olen antanut 6kk vanhaa maitoa, eikä ole maistunut yhtään erilaiselle kuin 3kk vanha maito. Suomessa on yleinen ajatus, että maito säilyisi vain sen 3-4kk, mutta tämä on tullut varmaan siitä, että sairaalassa luovutussäännöt ovat tuommoiset. Onhan se nyt hieman eriasia antaa maitoa pikkuiselle keskoselle kuin jo isolle puolvuotiaalle lapselle, joka jo muutenkin maistelee lattialta kaikenmoista.
 

Yhteistyössä