Päivikoti asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos vanhemmat ovat eronneet ja lapsi asuu äidin kanssa toisella paikkakunnalla ja on isänsä luona kaksi viikkoa ja äidin luona kaksi viikkoa. Voiko lapsi tällöin käydä kahdessa eri päiväkodissa, äidin paikkakunnalla ja isän paikkakunnalla?

Juuri samoin meinasin vastata, kuin hoitaja...Todennäköisesti saadaan järkättyä, mutta varmasti suositellaan jotain muuta järjestelyä. On jo kyllin rankkaa lapselle (yleensä ) elää reppuelämää kahden kodin välillä. Siihen vielä kaksi eri "työpaikkaa", molemmissa oma sopeutuminen aina kahdenviikon jälkeen...

Kehotan todellakin miettimään jotain toista vaihtoehtoa.
Ylipäätäänkin kannatan sitä että lapsella on oltava KOTI, eikä kahta majapaikkaa. Ajattele lasta!!!

kyllä se todelta rankalle kuulostaa...on kaksi kotia...on kaksi päiväkotia, päiväkodissa pitää ryhmäytyä, tutustua hoitajiin, löytää kaverit, oppia säännöt, tavat jne ¨toisilla lapsilla on rankkaa tulla kahden viikon päästä päiväkotiin loman jälkeen...niin sinun lapsella se oli pysyvä tila....

olen kuullut että jotkut lapset reagoivat jo negatiivisesti vaihtopäivinä (kun lapsi vaihtaa isältä äidille tai toisinpäin)...niin siihen vielä päiväkodin vaihtopäälle.....huh aika raskas yhtälö

Lisään vielä, että olisi toki ihana antaa tuohon tilanteeseen joku toimiva malli vinkiksi, mutta kun en tiedä...Mutta varmasti esim. perheneuvolasta voisi saada neuvoja arjen järjestämiseksi niin, että se toimii mahd. hyvin kaikkien kannalta. Todennäköisesti jokainen joutuu vähän tinkimään tavoitteestaan, toivottavasti lapsi vähiten...

Itse olin ajatellut että lapsi asuisi minun luona sillä hänen isä on arkisin 10h poissa(työ+työmatka), mutta hän haluaa tälläisen ratkaisun, että kaksi viikkoa molemmilla...ja lapsi alle 2v..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse olin ajatellut että lapsi asuisi minun luona sillä hänen isä on arkisin 10h poissa(työ+työmatka), mutta hän haluaa tälläisen ratkaisun, että kaksi viikkoa molemmilla...ja lapsi alle 2v..

Näinhän se usein on...ei välttämättä osata ajatella, mikä on oikeasti lapsen paras...Ja luullaan, että paras on se, kun näkee fifti fifti molempia vanhempia. Oikeasti lapsi tarvitsee yhden kodin (ja tietenkin mielellään sinne ne molemmat vanhemmat!) ja sieltä käsin hoitopäivät ja vierailut toisen vanhemman kotona, yökyläreissut ym.. Ja lisäksi vanhemmat yrittävät kynsinhampain pitää kiinni OMASTA oikeudestaan olla lapsen kanssa...jonka kyllä ymmärrän hyvin.
No, toivottavasti saatte asiat järkkääntymään...

Yhteistyössä