Päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Kysymys teille, jotka olette perhepäivähoitajia; Laitatteko kaikki lapset nukkumaan/päivälevolle, vaikka jotkut vanhemmat kieltäisivätkin oman lapsen päiväunille menon? Jos laitatte, kuinka kauan pitää levätä ennen kuin saa nousta? Jos ette laita, onko kyse siitä, että vanhemmat ovat näin vaatineet vai se, että lapsi ei todellakaan tarvitse päivälepoa?

Sitten kysymys teille, joiden lapset ovat hoidossa perhepäivähoitajalla; Oletteko vaatineet, että lasta ei saa laittaa päivälevolle vain se takia, että saisitte lapsen aikaisin illalla nukkumaan vai jonkin muun syyn takia? Vai oletteko sanoneet, että lapsen pitäisi ehdottomasti nukkua päiväunet, vaikka se olisi joskus hankalaakin?

Olemme jättäneet asian arvioinnin hoitajalle. 5v lapsi käy joinain päivinä levolla ja joinakin päivinä ei ollenkaan. Nukahtaa ehkä kerran kahdessa viikossa. Sanon kyllä mennessä jos on herännyt erityisen aikaisin tai myöhään. Olen tykännyt siitä, että noin ison lapsen kohdalla hoitaja on käyttänyt omaa harkintaa. Jos ei lepää, niin lukee, pelaa pelejä tai piirtää.

Sanottiin joskus pph:lle et max 1h saa nukkua/levätä, lapset kohta 3 ja 5v. Illalla eivät nukahta ennen klo 21:tä. Pph antaa sanomisistamme huolimatta nuoremman nukkua yli tunnin, isompi herää itsekseen. No eivoi mitään.

Itse olen ennen kysynyt vanhemmilta, nukkuvatko lapset päiväunia ja olen tehnyt niin kuin vanhemmat toivovat, mutta sitten kun huomasin, että kaikki vanhemmat eivätkään ajattele siinä lapsen etua, vaan itseään, niin olen tehnyt sen päätöksen, että kaikki menevät nukkumaan, enkä ketään herätä, paitsi silloin kun joku nukkuisi yli 3 tuntia. Nukkuvaa lastahan ei saisi herättää. Tämän päätöksen tein, kun yksi äiti väitti, että 3-vuotiasta, joka herää viideltä ei nukuteta päiväunille. Tämä lapsi alkoi jo ennen ruokaa itkemään, että on väsynyt ja haluaa nukkumaan. Kysyin asiasta ohjaajaltani ja hän sanoi, että lasta ei rääkätä valvottamalla sitä väkisin.

Meidän vähän alle kolmevuotias nukkuu päiväunet pph:n luona, mutta ei kotona. Hoitajan mukaan tyttö pyörii sängyssä tunnin verran ja nukahtaa sitten ja nukkuu 30-60 min. Hoitajasta se on näköjään ok. Seurauksena on se, että lasta ei saa illalla nukkumaan kuin vasta klo 22. Kotona en pakota häntä päiväunille, koska tosiaan pyörii sängyssä sen tunnin verran ja pyytää vähän väliä että pääsisi pois. Näillä eväillä mennään. En ole kehdannut pyytää ettei lasta nukutettaisi, kun siellä kaikki muut ovat pienempiä ja meidän lapsi varmaan pitäisi niitä muita hereillä.

[QUOTE="pph";28487979]Kysyin asiasta ohjaajaltani ja hän sanoi, että lasta ei rääkätä valvottamalla sitä väkisin.[/QUOTE]

Jep, ei me voida kaikessa toimia vanhempien toiveiden mukaan, etenkään silloin kun se on selvästi LAPSEN EDUN vastaista.

Miten te hoitajat sitten toimisitte tai mitä sanoisitte, kun tämä yksi äiti on kiukkuinen, jos lapsi on nukkunut, vaikka on itse halunnut nukkumaan? Lapsi laitetaan iltaisin nukkumaan 19.00.

Yhteistyössä