Päivärytmi vauvan ja 5-vuotiaan kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maija"

Vieras
Antakaa vinkkejä miten rakentaa päivät mielekkäiksi helppohoitoisen vauvan ja vaativan 5-vuotiaan kanssa?
5 vee ei nuku tällä hetkellä päiväunia. Nukkuu noin klo 21-06 kuten äitikin...
Minulla aina ollut suuri unentarve, noin 8-10h yössä on sopiva. Täysimetän ja imetän myös yöllä. Pää tällä hetkellä aika pyörällä unenpuutteen takia... Onneksi hormonit auttavat jaksamaan.
Koska ulkoilu, mahdolliset päiväunet, ruoanlaitto ja muut kotityöt? Siivouksesta olen valmis tinkimään, ulkoilusta en :)
Anteeksi tekstin sekavuus :D
Mutta kertokaahan siskot kuinka teillä :)

ei ole vauvaa, mutta oma 5 vuotiaani antaa minun nukkua kun itse katsoo lasten elokuvan tms. Onistuisiko tämä teillä vauvan nukkuessa päiväunia. Kerro isommalle että olet väsynyt ja tarvitset pienen lepohetken, kyllä 5v. jo ymärtää.

Meillä oli aikanaan niin, että kevään ja syksyn 5v kävi kerhossa muutamana päivänä vkossa, etsin aktiivisesti kaveriseuraa hänelle ja kyläilivät puolin ja toisin. Lisäksi hänellä oli pari harrastusta.

Ei ollut mitään tuollaista ulkoilu-unirytmiä, ei sosiaalinen 5v viihtynyt enää esim. puistoissa tuntemattomien ja usein paljon pienempien lasten kanssa vaan kaipasi vakiokavereita. Hiljaisina päivinä käytiin luistelemassa, pelaamassa sählyä, retkillä tms. Vauva kulki siinä mukana. Kitinää riitti mutta olisi sitä kotonakin riittänyt :) Kotona ollessa vanhempi lapsi katsoi sen aikaa telkkaria tai pelasi kun äiti ja vauva nukkuivat.

No josse vauva on helppo niin eikö se kulje mukana missä vaan ja kotityöt voit tehdä silloin kun vauva nukkuu tai köllöttelee lattialla/sitterissä. Isompihan varmasti mielellään tulee kanssasi tekemään ruokaa, laittamaan tiskejä, siivoamaan jne.
Jos vauva nukkuu aamulla pitkään niin sovit 5v:n kanssa ettei herätä sinua vaan laittaa vaikka jonkun videon pyörimään. Tai jos miehesi on silloin kuudelta kotona niin eikö hän voi viihdyttää sitä isompaa ainakin kunnes lähtee töihin.

Meillä tuo kolmas vauva oli aina hyväntuulinen aamuisin herättyään joten viikonloppuisin tehtiin usein niin että mies nousi lasten kanssa ja otti vauvankin kun se heräsi. Ja itse jäin nukkumaan. Nousin usein vasta sitte ku vauva oli menossa ekoille unille ja tarvi rintaa, laitoin vauvan vaunuihin nukkumaan, hörppäsin kahvit ja lähdettiin ulos.

Kiitos kaikille vastauksista. 5 vee tosiaan on haastava joten ei esim. nouse itsekseen ylös katsomaan aamupiirrettyjä.

Aion kokeilla kuitenkin tuota että lounaan jälkeen/iltapäivällä kun vauva nukkuu, laitan hänelle lasten elokuvan vaikkapa tunniksi/annan tunnin peliaikaa ja yritän itse nukkua.

Kerhoon ollaankin ilmottauduttu ja katson noita harrastusmahdollisuuksia... :)

Yhteistyössä