Päivärytmi-esimerkkejä kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton, todella.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton, todella.

Vieras
Olen saamassa toisen lapsen kesällä ja esikoiseni täyttää silloin kaksi vuotta.

Voisitteko kiltit, minua kokeneemmat ja fiksummat äidit antaa jotakin vinkkejä arjen pyörittämiseen? Tuntuu, että olen ihan pallo hukassa jo valmiiksi.

Eli antakaa esimerkkejä teidän päivärytmeistänne. Mihin aikaan heräätte, koska syötte, ulkoilette, miten päiväunet???

Meillä on tosi vaikeaa esikoisen kanssa päivisin, koska ei meinaa suostua nukkumaan päiväunia. Tarvitsee ne vielä kyllä - on todella väsynyt iltaa kohden muuten eikä tee muuta kun valittaa ja kitisee jos ei nuku.
Miten saan hänet päiväunille kun vauva on syntynyt ja vauvankin kanssa pitäisi olla?

Voi apua. Miten mä selviin tästä hengissä. :(

Jos meillä haluaa päivän vietävän läpi fiksusti, niin kasilta pitäs olla jo aamupala, jotta ehtii ysiksi ulos ja sit syömäänkin jne. Ollaan pyritty päiväkodin rytmiin, eli ruoka 11-11.30 ja päikkärit/lepoaika 12 jälkeen. Yleensä on ollut aamulla valmis edellisen päivän ruoka, joten on ollut helppo ulkoilla. Ja sit tuonne 16.30 oon tehny uuden ruuan, jota taas jää seuraavaksi päiväksi. Välissä välipalakin.

MUTTA, tähän on pyritty. Ei aina onnistu :D Ens syksynä on pakko alkaa onnistumaan, kun esikoinen lähtee eskariin. Talvellaki joutuu varmaan lähtemään auton putsaukseen jo tuossa 8.10, kun on enemmän lunta. Joten aikaistuu vaan nämä aamut...

Herätys n. klo 7-8 välillä, aamupala.
Ulos mennään noin klo 10.
Lounas noin klo 11.30
Päiväunet, meillä tosin herra 4-vee ei nuku enää.
Välipala noin klo 14.
Ulkoilua
Ruokailu klo 16.30
Lastenohjelmia tai ulkoilua ruuan jälkeen.
Iltapala klo 19.
Nukkumaan klo 21.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä:
Herätys n. klo 7-8 välillä, aamupala.
Ulos mennään noin klo 10.
Lounas noin klo 11.30
Päiväunet, meillä tosin herra 4-vee ei nuku enää.
Välipala noin klo 14.
Ulkoilua
Ruokailu klo 16.30
Lastenohjelmia tai ulkoilua ruuan jälkeen.
Iltapala klo 19.
Nukkumaan klo 21.

Likipitäen sama, mutta valtaosan toiminnoista pitää ajatella kahta tunnin-kaksi myöhemmäksi.

6.30-7.30 Herätys eli isommat herää jo 6.30 ja nuorimmainen usein vasta klo 7.30
7.30-8.00 Aamupala
11.00 Lounas
13.00-14.00 välillä välipala
16.30-18.00 Päivällinen (riippuu paljon päivästä ja isompien harrastuksista, jos syödään vasta 18.00 niin annan usein vielä toisen pienen välipalan)
18.30-19.30 Nuorimmainen eli 2-v yöunille => iltapala, iltapesu, iltasatu, silmät kiinni
19.00-19.30 Isompien lasten iltapala ja sen jälkeen lähtevät iltapesulle ja nukkumaan (saavat lukea kirjaa klo 20.30 asti)

Päivän muu ohjelma eli ulkoilut, kauppareissut, leikkimiset ajoittuvat sitten noiden ruoka-aikojen väliin. Illasta klo 18.00 jälkeen määräyksenä on kylläkin siivota lelut paikoilleen, koskien kaikkia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja uusavuton:
Olen saamassa toisen lapsen kesällä ja esikoiseni täyttää silloin kaksi vuotta.

Voisitteko kiltit, minua kokeneemmat ja fiksummat äidit antaa jotakin vinkkejä arjen pyörittämiseen? Tuntuu, että olen ihan pallo hukassa jo valmiiksi.

Eli antakaa esimerkkejä teidän päivärytmeistänne. Mihin aikaan heräätte, koska syötte, ulkoilette, miten päiväunet???

Meillä on tosi vaikeaa esikoisen kanssa päivisin, koska ei meinaa suostua nukkumaan päiväunia. Tarvitsee ne vielä kyllä - on todella väsynyt iltaa kohden muuten eikä tee muuta kun valittaa ja kitisee jos ei nuku.
Miten saan hänet päiväunille kun vauva on syntynyt ja vauvankin kanssa pitäisi olla?

Voi apua. Miten mä selviin tästä hengissä. :(

Meillä mennään tällä hetkellä näin kun vauva 9kk, keskimmäinen 2,5v ja esikoinen 5v (vauvan kasvaessa taas rytmit varmaan muuttuu)

n klo 7 - vauva herää, imetän hänet ja pötkötellään sängyssä
n klo 8 - isommat herää ja syödään aamupalaa kaikki 4
n 9.30 - vauva käy ensimmäisille päiväunille ja menemme isompien kanssa lähipuistoon leikkimään
n 11.30 - lounas
n 12.30 - keskimmäinen menee päiväunille
n klo 14 - vauva menee toisille päiväunille
n 14.30 - välipala isompien kanssa
n 15 - isommat menee ulkoilemaan omalle pihalle
n 16 - vauva herää
n 16.30 - iltaruoka
vapaata leikkiä kotona tai ulkona fiiliksen ja kelin mukaan
n 19.30 - iltapala
n 20.30 - kaikki lapset nukkumaan

Kiitosta..
josko meillekkin ne omat rutiinit ja aikataulut sitten jossain vaiheessa löytyy.

Suurinta stressiä mulle tuottaa se esikoisen nukkumattomuus ja pelottaa jo etukäteen että se tuijottaa titinallea 8 tuntia päivässä että saan jotenkin muun arjen pyöritettyä.. :ashamed:

Meillä on lapset ikäerolla 2v2kk eli suunnilleen samoissa mennään. Päivärytmi on suunnilleen

7.30-8 esikoinen herää, nousen myös, vauva jää tavallisesti nukkumaan
8-9.30 aamutoimet, oma aamupala
9.30-12 vaatetus ja ulkoilu
12.30 ruoka
13 päiväunet, joskus nukkuvat molemmat samaan aikaan kuten tänään. Esikoinen ei välttämättä heti nuku vaan kiekuu ylhäällä epämääräisen ajan.
15.30/16.00 herää päikyiltä
välipala
17 toinen ulkoilu ja/tai kotihommia.
19.00 ruoka, iltapuuhat
20.00 esikoinen nukkumaan.

Vauvalla nyt on oma rytminsä vielä, on 2,5kk. Yleensä nukkuu päivät ja kuikuilee hereillä illalla. Rasittavaa on silloin jos sattuu nukkumaan ihan eri aikaan kuin esikoinen, silloin pitää olla koko ajan skarppina. Aika nopeesti ne rytmit ja rutiinit löytyy kun vauva tulee. Helpompaa olisi jos vanhempi olisi jo kuiva, itsenäinen pukeminen auttaa myös asiaa. Lähtöihin kuluu yllättävän paljon aikaa kahden kanssa, se kannattaa huomioida.

Herätys,aamupala ja toimet heti klo 7.00
Pyykit koneeseen,astiat jne siinä samalla...
Heti perään alkaa ruuanlaitto, jotta valmis kun tullaan sisälle..
Kymmeneltä ulos, vauva päikälle kun on ensin syönyt hyvin :)
Ruokailu kelistä riippuen 11.30-12--
Väsyneet ja kiukkuiset lapset ruokapöydästä päikylle ja vauva rinnalle.
Sitten parin tunnin päästä välipala jne....
Päiväunien aikaan itsestäs riippuu nukutko vai teetkö muita juttuja... ja kaiken tämän välissä tietysti lasten vaipan vaihdot ja vauvan ruokailut vauvantahtisesti....

No, näin meillä ollut ja tietysti vauvan kanssa joutuu paljon joustamaan eikä se pikkusisarus siitä kärsi, jos ei hetkellisesti joka päivä pääse ulos tms.
Jokaiselle muodostuu se oma sopiva rytmi ja kellään ei mene saman kaavan mukaan. Tärkeintä on lasten hyvinvointi eli rakkaus, ruoka, puhtaus ja yhdessäolo :heart:

Mulla lapset 4 ja 1,5v

Ylös klo 10; aamutoimet, -pesut ja syömiset joihin menee n. tunti eli 11 mennessä valmista.
Tämän jälkeen vaihtelevasti ulkoilua, leikkiä sisällä jolloin siivoilen tms usein samalla, tai valmistelen ruokaa.
Syömme päiväruoan klo 14, pienempi päiväunille klo 15. Unien ajan isomman kanssa pelaillaan tai touhuillaan muuta, usein tahtoo myös leikkiä barbeilla tms kun pieni ei ole sotkemassa. Joskus katsotaan elokuva.

"Vauva" herää klo.17-17.30, tämän jälkeen kevyempi tai raskaampi ruoka riippuen mitä päivällä on syöty, sitten ulos tai nopealle kyläilylle tai leikkiä sisällä tms..

Iltatoimet aloitetaan siinä klo 20-20.30; pesut ja iltapala yms, lapset sänkyyn molemmat klo 21, puolisen tuntia höpöttelevät keskenään ja nukahtavat sitten.

Vähän erilainen rytmi mutta toimiva tämäkin. :) Meillä ei ole olleet lapset niin vaativia tarkan rutiinin tai nukkumapaikan tms suhteen, joten päästy helpolla. Kun vauva oli pieni ja nukkui useammat unet, nukkui autossa/vaunuissa/sängyssä yhtä hyvin ja suht sama rytmi oli silloinkin, yösyötöt vain lisänä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitosta..
josko meillekkin ne omat rutiinit ja aikataulut sitten jossain vaiheessa löytyy.

Suurinta stressiä mulle tuottaa se esikoisen nukkumattomuus ja pelottaa jo etukäteen että se tuijottaa titinallea 8 tuntia päivässä että saan jotenkin muun arjen pyöritettyä.. :ashamed:

Ota esikoinen mukaan kotihommiin, tuon ikäinen osaa jo tyhjentää tiskikonetta, harjata lattiaa, laittaa pyykkiä ym. Leikin varjolla tietysti.

Kun imetät voit samalla lukea vaikka kirjaa isommalle.

Tee kerralla paljon ruokaa, laita varsinkin alkuvaihetta varten pakkaseen että saat helposti lounaan lapselle.

Kodin ei tarvitse olla tip top. Siivoat kun jaksat tai ehdit.

Toki sulla on mies joka auttaa? Se voi viedä vaikka vanhempaa ulkoilemaan tai vaihtoehtoisesti olla vauvan kanssa että sä pääset ulos.

Yhteistyössä