päiväkotilapsille satu, joka käsittelee kuolemaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AAARRGGGHHH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AAARRGGGHHH

Vieras
Muistaakseni täällä palstalla joku kyseli,miten kertoa Kauhajoen tragediasta 4-5 v lapselle. En lukenut kuin otsikon, en avannut ketjua, koska en ymmärrä miksi tuon ikäiselle pitäisi koko asiasta mitään kertoa, paitsi jos lapsi sattumalta kuulee radiouutisista.

En tiedä miksi, tämänkö aiheen innoittamana päiväkodissa on luettu sitten päiväunisatu, joka käsittelee kuolemaa.
Mikä satu ja millainen lie. Päiväkoti ei ole millään tavalla kristillisellä vakaumuksella toimiva, ruoka"rukous" on joku loru, jonka avulla lapset asettuu vain pöydän ääreen, siirtymälallatus ruokahetkeen.

Päiväunisatu siis ei ole käsitellyt kuolemaa krsitilliseltä kannalta, vaan vain kuolemaa. Asia on jäänyt ahdistamaan 5 vuotiasta.

On meillä kotona kuolemasta puhuttu mutta vain silloin kun lapsi itse asian ottaa puheeksi ja sen verran, kun hän jaksaa kiinnostua.

Nyt, yhtäkkiä, kesken iltapalan, 5-.vuotias sai hysteerisen kohtauksen, huusi suoraa huutoa: itkeekö isät jos lapsi kuolee!
Lapsi ulvoi suoraa huutoa, valui sylissäni, sanoista ei saanut selvää, huusi ja parkui ja ulvoi vain, kohtaus oli hysteerinen. Mä en halua kuolla, mä haluan olla tässä maailmassa vielä, mä en halua kuolla ikinä, mä haluan olla täällä maailmassa aina

Päiväunisadusta on jäänyt vain tämä lause mieleen: isät itkee kun lapsi -tai lapset - kuolee.

Meidän kannalta ajankohta on tosi hyvä, kun isä on työmatkalla, lapsilla ikävä,
ja ilmeisesti ajankohta päiväkodissa liittyy kauhajoen tragediaan.

Aina toitotetaan ettei koulun tai päiväkodin kuulu opettaa sitä tai tätä eikä kasvattaa lapsia vaan nämä on kodin tehtäviä.
Minusta kuolemasta puhuminen on myös kodin tehtävä. Siinä jokainen perhe voi käsitellä asiaa oman vakaumuksensa pohjalta sillä tavalla, mikä on omalle lapselle se "tajuttavin".
Ja jos perheet haluaa puhua lapsilleen maailman tapahtumista, siitä vaan, päiväkodin tehtävä se ei ole.
Jos joku 4 vuotias alkaa kysellä ja puhua päiväkodissa Irakin sodasta ja new yorkin pörssiromahduksesta tai keravan puukottajasta tai kauhajoen tapahtumista, tädit voisi jutella lapsen kanssa keskenään vähäsen ja sanoa, että lapsi juttelisi kotona vanhempiensa kanssa - ja sitten kertoa asiasta vanhemmille, että nämä jatkaisi lapsensa kanssa keskustelua. Mikään yleinen aihe se ei voi olla, koska silloin pitäisi ottaa yleiseksi aiheeksi ihan mikä tahansa, mikä jonkun lapsen mieltä painaa tai mistä joku lapsi on kiinnostunut.

Minusta päiväkodin tehtävä ei ole puhua lapsille kuolemasta. Ei varsinkaan päiväunisadun muodossa. Ja sitten jättää 2-5 vuotiaat lapset sinne säkkipimeään nukkumahuoneeseen, edes himmeää unilamppua ei ole.

On tosi herttasta, kun klo on 22, minun pitäisi päästä suihkuun ja istuin sängyn laidalla 5 vuotiaan kanssa selaamassa sukualbumia ja kertomassa kuolemasta ja syntymästä ja muuta sellaista, mistä lapsi lopulta on ihan sekaisin. Aihe ei ole lähtenyt lapsesta itsestä, vaan on tullut jonkun hiivatin sadun muodossa, mikä on pelottanut, ahdistanut, asiaa ei ole selitetty.

Olin minä vihainen, hiivatin vihainen, jos olisi ollut päiväkoti auki, olisin syöksynyt unipukuiset mukulat kainalossani sinne natkuttamaan.

Huomenna nähdään, tädit!

Ei muuta kun palautetta päiväkotiin... ei tuon ikäisen mielestäni tartte tarpeettomasti käsitellä tuollaista asiaa.. ei varsinkaan tuossa muodossa kun lapsesi on joutunut asian kokemaan.

Lapsi on just aloittanut tässä päiväkodissa ja olen jo parista asiasta sanonut. Eilen yksi hoitajista otti herneet nenäänsä, vaikka puhuin asiasta ystävällisesti enkä puuttunut siis hoitoon tai hoitajiin, kysyin vain yhdestä omaan lapseen liittyvästä asiasta, joka ei edes kamalan tärkeä ole, mutta kysyin siitä, kun se vaivasi minua.

Tästä asiasta jos hermostun ja latelen ihan olan takaa, menee "maine ja kunnia" ja olen taatusti tosi hankala vanhempi. Onhan mulla yö aikaa valvoa ja miettiä, miten hiivatissa sanani asettelen, että viesti menee perille.. muttei välit.. ja että hankkisivat sen himmeän yövalon sinne unihuoneeseen.

Todella epäammattimaista toimintaa päiväkodissa. Juu ymmärrän sen että tänä ajankohtana myös päiväkodissa käsitellään asiaa kuolema, MUTTA EI TODELLAKAAN päiväunisatuna. Kirjoitit " en ymmärrä miksi tuon ikäiselle pitäisi koko asiasta mitään kertoa, paitsi jos lapsi sattumalta kuulee radiouutisista."... juu radiosta =) Nykyään lapset jopa jo noin nuoret ovat hyvin selvillä mitä maailmassa tapahtuu ja tälläisistä asioista lapset varsinkin tuon ikäiset puhuvat paljon keskenään. Ja lapset varmastikkin on näinä päivinä paljon esittäneet kysymyksiä hoitajilleen. Tuossa asiassa olen siis kanssasi eri mieltä, asiasta tulee mielestäni puhua/asiaa käsitellä, MUTTA ei todellakaan päiväunisatuna... Todella ajattelematonta. Itse ottaisin asian puheeksi ja kertoisin kuinka lapseni tähän on reagoinut.

Hoitakaa itse lapsenne, niin ei kukaan tee mitään väärin heidän kanssaan.
Mietitkös sitä mahdollisuutta, että joidenkin lapset ovat voineet puhua asiasta kotona ja sieltä päin tullut pyyntö, että lukisivat/muuten puhelisivat asiasta? Eivät vaan tajunneet, että joidenkin perheessä kuolema yms on tabu, josta lapset eivät tiedä mitään ja heti sanan kuultuaan luulevat että kaikki kuolee. Tuskin ajattelit asiaa,no mutta tervetuloa todellisuuteen! Tää on sitä nykyaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja AAARRGGHHHH:
Lapsi on just aloittanut tässä päiväkodissa ja olen jo parista asiasta sanonut. Eilen yksi hoitajista otti herneet nenäänsä, vaikka puhuin asiasta ystävällisesti enkä puuttunut siis hoitoon tai hoitajiin, kysyin vain yhdestä omaan lapseen liittyvästä asiasta, joka ei edes kamalan tärkeä ole, mutta kysyin siitä, kun se vaivasi minua.

Tästä asiasta jos hermostun ja latelen ihan olan takaa, menee "maine ja kunnia" ja olen taatusti tosi hankala vanhempi. Onhan mulla yö aikaa valvoa ja miettiä, miten hiivatissa sanani asettelen, että viesti menee perille.. muttei välit.. ja että hankkisivat sen himmeän yövalon sinne unihuoneeseen.

Omasta kokemuksestani sanoisin, ettei yksikään vanhempien tekemä kysymys ole turha... kirjoitit ettei asia ole tärkeä... kaikki on tärkeitä koska ne koskee lastasi ja hänen hyvinvointiaan. Jokainen äiti haluaa lapselleen parasta. Jos hoitajat ottaa sanomisista nokkiinsa, he eivät todellakaan ole ammattilaisia... tai sit on juuri valmistuneita, eikä osaa käsitellä asioita, vaan ottavat itteensä =)

Alkuperäinen kirjoittaja oma mielipiteeni asiaan...:
Todella epäammattimaista toimintaa päiväkodissa. Juu ymmärrän sen että tänä ajankohtana myös päiväkodissa käsitellään asiaa kuolema, MUTTA EI TODELLAKAAN päiväunisatuna. Kirjoitit " en ymmärrä miksi tuon ikäiselle pitäisi koko asiasta mitään kertoa, paitsi jos lapsi sattumalta kuulee radiouutisista."... juu radiosta =) Nykyään lapset jopa jo noin nuoret ovat hyvin selvillä mitä maailmassa tapahtuu ja tälläisistä asioista lapset varsinkin tuon ikäiset puhuvat paljon keskenään. Ja lapset varmastikkin on näinä päivinä paljon esittäneet kysymyksiä hoitajilleen. Tuossa asiassa olen siis kanssasi eri mieltä, asiasta tulee mielestäni puhua/asiaa käsitellä, MUTTA ei todellakaan päiväunisatuna... Todella ajattelematonta. Itse ottaisin asian puheeksi ja kertoisin kuinka lapseni tähän on reagoinut.

Me ollan outo koti tämän päivän maailmassa, mutta meilä ei tv huuda nurkassa kaiken aikaa. Lastenohjelmien jälkeen toosa laitetaan kiinni. Leikkitila on olohuoneessa. Uutisia lapset ei meillä katso. Lasten DVD:t on ns. kilttejä. Muumit ovat ehkä pelottavinta mitä 5 v telkusta näkee, siis muumit ovat oikeasti hänestä pelottavia.

Radiouutiset siksi, että autossa aina radio on päällä varmaan muillakin kuin meillä, meilä sekin on usein kiinni, kun tenava juttelee niin paljon, etten kuule jos radio pauhaa.

Ja lapseni reagoi saamalla hysteerin kohtauksen. Kiitti vaan v**sti.

Jos ajatellaan, miten aikuiset ahdistuvat näistä joukkomurha-tragedioista, miten auttavien puhelimet ja palstat tukkiutuvat, ihmiset hakevat vastauksia kysymykseen MIKSI jne. Kun tämmöiset, aikuisiakin ahdistavat asiat tuodaan pienten lasten korviin, kuinka heitä oikeasti ahdistaa nämä asiat! Miten moni lapsi jättää asian puhumatta, jättää sen itsensä sisälle, kun ei ole edes sanavarastoa kertoa, mikä mieltä painaa!

Monia aikuisia ahdistaa jo pelkkä kuolema.

Miksi nämä pitää tuoda lapsille jossain päiväkodissa??? Jokainen vanhempi voi kertoa tämmöset kotonaan ihan omalla kielellään ja omalla ideologiallaan. Päiväkodin tehtävä ei ole olla kuoleman käsittelyssä mikään yleisneutraali selostaja.

En ota kantaa päiväkodin tapahtumiin, mutta ihmetyttää vaan, että 5-vuotiaan kanssa ei ilmeisesti ole kuolemasta puhuttu koskaan? Minusta kannattaisi tuon ikäisen kanssa puhua jo tuollaisistakin asioista, juuri tällaisia tapahtumia ajatellen. Siis että ei sitten tulisi ihan shokkina että joku kuolee, jos ei ikinä ole asiasta puhuttu.

Itse epäilen, että päiväkodissakaan ei ole tajuttu, että kaikkien kanssa ei kotona ole ikinä kuolemasta ja syntymästä, eli elämän perusaiheista keskusteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pirkko:
Hoitakaa itse lapsenne, niin ei kukaan tee mitään väärin heidän kanssaan.
Mietitkös sitä mahdollisuutta, että joidenkin lapset ovat voineet puhua asiasta kotona ja sieltä päin tullut pyyntö, että lukisivat/muuten puhelisivat asiasta? Eivät vaan tajunneet, että joidenkin perheessä kuolema yms on tabu, josta lapset eivät tiedä mitään ja heti sanan kuultuaan luulevat että kaikki kuolee. Tuskin ajattelit asiaa,no mutta tervetuloa todellisuuteen! Tää on sitä nykyaikaa.

Sen verran usein olen "montun reunalla" seissyt, ettei kuolema ole tabu. Siitä on lapselle puhuttu mutta SILLOIN KUN LAPSI ITSE OTTAA ASIAN PUHEEKSI JA SILLÄ TAVALLA ETTÄ LAPSI SEN YMMÄRTÄÄ sillä eihän ole tarkoitus että lapsi alkaa pelkäämään joka ilta, että onko aamulla äiti, isi, sisaret tai hän itse enää olemassa vai kuka on kuollut !

meillä on kristinuskoinen vakaumus joten kuolemasta tosiaan on puhuttu, oman vakaumuksemme pohjalta.

Tämä lapsi on aeimminkin ollut päiväkodissa, jossa kyllä jätettiin ahdistavat asiat sikseen, mutta joulujuhla oli kyllä täysin kristillinen enkelikulkueineen, vaikkei se ollut mikään vakaumus.päiväkoti, vaan tavallinen.

Päiväkodin tehtävä ei ole kertoa seksistäkään, esim. että luettaisi päiväunisatu siitä, miten aikuiset --hhmm.. ja sitten miten lapset syntyy ja niin edelleen.. elämäähän sekin on?
Entäs miten olisi kirja avioeroista? Tai isin tai äidin alkoholismista? Perheväkivallasta?
"Jussin äiti oli juonut pullon Koskenkorvaa eikä enää pysynyt pystyssä ja puhui hassusti sopertelemalla. Jussin äiti oli humalassa. Jussia pelotti. Jussi alkoi itkeä. Äiti suuttui ja alkoi repiä Jussia hiuksista. Jussi itki entistä enemmän, koska Jussiin sattui. Äiti huusi lujaa ja potkaisi Jussin keittiön pöydän alle, Jussin pää osui kynnykseen, jossa törrötti naula, ja jussin päästä alkoi valua verta. Sitten ovikello soi. Siellä oli poliisisetä,. Naapuri oli kuullut huutoa ja soittanut poliiseille. Poliisisetä oli kiltti ja vei Jussin lastenkotiin, jossa kaikki tädit olivat kilttejä Jussille. Seuraavana päivänä Jussi muutti uuteen kotiin ja sai uuden äidin ja isin, Jussi huostaanotettiin ja muutti sijaisperheeseen. "

tervetuloa tähän maailmaan.
Laitanko lisää, ihan mistä aiheesta vain, Lastenhan kuuluu tietää, ja päiväkodista nimenomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
En ota kantaa päiväkodin tapahtumiin, mutta ihmetyttää vaan, että 5-vuotiaan kanssa ei ilmeisesti ole kuolemasta puhuttu koskaan? Minusta kannattaisi tuon ikäisen kanssa puhua jo tuollaisistakin asioista, juuri tällaisia tapahtumia ajatellen. Siis että ei sitten tulisi ihan shokkina että joku kuolee, jos ei ikinä ole asiasta puhuttu.

Itse epäilen, että päiväkodissakaan ei ole tajuttu, että kaikkien kanssa ei kotona ole ikinä kuolemasta ja syntymästä, eli elämän perusaiheista keskusteltu.

Kuten sanottu, kuolemasta on puhuttu. Tyttäreni kissa kuoli, kissa on haudattu pihallemme, lapsi oli mukana. On puhuttu muutenkin kuolemasta, koska vanhempien lasteni isä on kuollut, omat vanhempani ovat kuolleet ... mutta siitä on puhuttu silloin, kun lapsi itse on ottaut aiheen puheeksi. Ja meidän vakaumuksemme pohjalta, mikä on lohdullinen: pääsemme Jeesus-sedän luo, näemme toisemme siellä aikanaan. jne.

Kuolemasta on puhuttu monelta kantilta; kuoleeko kivet, kuoleeko lempilelu jne. Mutta vain silloin ja vain siten kun lapsi itse ottaa asian puheeksi.

Päiväkodin aihe on täytynyt olla jotain sellaista, ja sillä tavalla muotoiltua, ettei lapsi ole sitä ymmärtänyt lainkaan. Satu, joka luetaan noin 25 lapselle ja sitten valot pois, nukkukaa hyvin ja kauniita unia.

Päiväkotien käytännöistä en tiedä mutta kerhossa yhtenä käsiteltävä aiheena silloin kun minä olin töissä oli kuolema Pyhäinmiesten päivän aikoihin. Luimme lapsille sadun ja kävimme asiaa läpi. Vanhempia kyllä myös infottiin asiasta.

Monesti myös oli tilanteita jolloin joku lapsista esitti kysymyksen tai kertoi jonkun kuolleen ja muut sitä kuunteli vieressä tietysti jolloin asiaa oli pakko käsitellä. Lapsen sivummalle vieminen tuskin olisi auttanut kun loput ryhmästä halusivat myös kuulla vastauksen.
Lapsille tulee hurjan paljon kysymyksiä ja he eivät odota sopivaa hetkeä kun kysyvät.
Esim. WTC-torneista tuli juteltua lasten kanssa kun kerhoon tullessa olivat selvästi ihmeissään, peloissaan yms.
Srk:n kerhossa asiaa tietysti käytiin ev.lut kantilta ja kaikkien lasten kohdalla myös vanhemmat olivat tietoisia miten asiasta puhutaan.

Jospa nyt kuitenki kysyt mitä siellä on tapahtunut ennen ku lauot täydeltä laidalta. Kuten sanoit lapsille ei aina ole sanoja kertoa tunteistaan eikä aina sanoja kertoa koko "totuutta" asiasta. Epäilen vahvasti, että lapsia ois peloteltu ja jätetty yksin nukkuun. Kaikissa päiväkodeissa jotka tiedän on vahti nukkarissa eikä siellä ole säkkipimeetä.

Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Päiväkotien käytännöistä en tiedä mutta kerhossa yhtenä käsiteltävä aiheena silloin kun minä olin töissä oli kuolema Pyhäinmiesten päivän aikoihin. Luimme lapsille sadun ja kävimme asiaa läpi. Vanhempia kyllä myös infottiin asiasta.

Monesti myös oli tilanteita jolloin joku lapsista esitti kysymyksen tai kertoi jonkun kuolleen ja muut sitä kuunteli vieressä tietysti jolloin asiaa oli pakko käsitellä. Lapsen sivummalle vieminen tuskin olisi auttanut kun loput ryhmästä halusivat myös kuulla vastauksen.
Lapsille tulee hurjan paljon kysymyksiä ja he eivät odota sopivaa hetkeä kun kysyvät.
Esim. WTC-torneista tuli juteltua lasten kanssa kun kerhoon tullessa olivat selvästi ihmeissään, peloissaan yms.
Srk:n kerhossa asiaa tietysti käytiin ev.lut kantilta ja kaikkien lasten kohdalla myös vanhemmat olivat tietoisia miten asiasta puhutaan.

Meillä puhutaan myös kerhossa kuolemasta pyhäinpäivän aikaan.Joskus asiasta on puhuttu myös jos joku lapsista on ottanut asian puheeksi.Mutta hyvin varovaisesti asiasta puhutaan,eikä niillä peloitella.Satuna luetaan aiheeseen liittyvä Myyrä satu,jossa myyrä kuolee vanhuuteen..

Alkuperäinen kirjoittaja kehotäti:

Meillä puhutaan myös kerhossa kuolemasta pyhäinpäivän aikaan.Joskus asiasta on puhuttu myös jos joku lapsista on ottanut asian puheeksi.Mutta hyvin varovaisesti asiasta puhutaan,eikä niillä peloitella.Satuna luetaan aiheeseen liittyvä Myyrä satu,jossa myyrä kuolee vanhuuteen..

Myyrää meilläkin luettiin...Unohtunut jo mutta muistaakseni aivan ihana ja "ahdistamaton" satu luulisin.

Alkuperäinen kirjoittaja kehotäti:

Myyrää meilläkin luettiin...Unohtunut jo mutta muistaakseni aivan ihana ja "ahdistamaton" satu luulisin.

Juu meillä on luettu se joka vuosi viimeisen 8v ajan,mitä minä olen ollut tuolla töissä.Eikä kukaan ole valittanut että lapsi olisi ahdistunut.