Päiväkotikiusaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Saliisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Saliisa"

Vieras
Harmittaa niin paljon taas. Lapsi 5v vaihtoi kesällä päiväkotia muuton vuoksi. Ajateltiin, että vaihto olisi tosi hyvä juttu kun uusi paikka on lähempänä, hienompi ja kaikkea. Ja p*skat. Tän muutaman kuukauden ajan tyttöä on jatkuvasti syrjitty ja kiusattu, sanoo harva se päivä kotona, ettei päässyt mukaan leikkiin, on haukkumista, arvostelua, vähättelyä ja uhkailua. Piirtelee joka päivä kasan kuvia, kun ei muutakaan yksin keksi. Hyvä toki, että piirtää. Mutta kurjalta tuntuu silti. Varsinkin kun syrjimisen aloittaa ja aiheuttaa aina yksi ja sama tyttö, joka on leikkikentiltä tuttu ja jonka oli ennen kaveri. Jostain syystä ei nyt sulatakaan entistä kaveriaan samaan päiväkotiporukkaan, ja on lisäksi tyttöjen "pomo", sanoo kenen kanssa leikitään ja mitä leikitään.

Lapsemme on aina ollut tosi sosiaalinen, puhelias ja tykännyt muiden kanssa leikkimisestä. Entisessä päiväkodissa leikki paljon kaikkien kanssa, nyt ei pieni ymmärrä miksei enää pääsekään mukaan mihinkään. Kurjahan se on yksin olla, kun luonne on ihan päinvastainen. Pelottaa vähän, kun on menossa kouluunkin tuon saman porukan kanssa ja itse entisenä koulukiusattuna.. no, samaa kohtaloa ei todellakaan halua lapselleen. Ja kun tuosta niin eläväisestä tytöstä on tullut hiljaisempi, päiväkodin jälkeen on pitkän aikaa tosi allapäin eikä enää haluaisi edes leikkikentällä ottaa kontaktia muihin, kun "ei ne kuitenkaan leiki mun kanssa". Särkee äidin sydämen.

Päiväkodin hoitajien suhtautuminen asiaan on vähintäänkin löysä, se on sellaista "No joo, sellaista se on.. kyllä me ollaan siitä puhuttu.. eihän se kivaa ole niin". Ja mitään ei käytännössä tapahdu! Edellisessä päiväkodissa oli tosi jämäkkä suhtautuminen kaikkeen, pieniinkin huoliin. Tuntui, että selvästi kuunnellaan, ymmärretään ja asioita tapahtui. En sitten tiedä, osaanko sanoa asiaa tarpeeksi tiukasti että menisi perille. Että oikeasti emme hyväksy tätä. Mies ottaa huomenna asian puheeksi viedessään tyttöä, ja osaa kyllä sanoa niin että luulisi jotain tapahtuvan.

Mutta mitä tuolle voi tehdä? Joo päiväkodissa voivat sanoa, että ketään ei saa syrjiä. Mahtaako sillä olla käytännön merkitystä? Pitäisikö meidän ottaa suoraan yhteyttä kiusaavan tytön vanhempiin? Vai vaan toivoa, että loppuu aikanaan ja lapsemme tästä vaan vahvistuu? Mulla on käynyt mielessä sekin, että haettaisiin lapselle paikkaa vanhasta päiväkodista. Mies taas on sitä mieltä, että tämä homma hoidetaan nyt eikä ratkaista mitään vaan lähtemällä. Lienee oikeassa. Kohtalotovereita?

Et anna asian olla. Puutu siihen. Soita neuvolaan ja kutsu psykologi paikalle. Ota yhteys päiväkodin johtajan valvojaan. Puhu avoimesti aikuisille kiusaamisesta. Sano lapsellesi että se on väärin.

Sen kakaran on siellä opittava nyt että toisia ei syrjitä. Älä anna periksi. Pidä lapsesi puolia.

Jos ottaisit tuon tytön vanhempiin yhteyttä ja ihan hyvässä hengessä kertoisit, että tällainen ongelma on syntynyt. Jos ovat ihan ok-tyyppejä, voi asia ratketa hyvin pienellä yhteistyöllä. Keksitte yhdessä tytöille yhteistä hommaa: kutsutte kaveriksi johokin kivaan jne. josko kaveruus syntyisi ja tyttö mahtuisi porukkaan.

pieni lapsi se on se toinenkin tyttö, minusta nuo 'kovat aseet käyttöön' ja 'kyllä sen tytön on opittava...' ovat vasta se huonompi vaihtoehto jos tilannetta ei saada hyvällä kääntymään.

Oman tyttöni kohdalla pelkäsin kiusaamista aivan hirveästi. Meillä kuitenkin päiväkoti otti asiakseen asian ja he laittoivat tyttöni ja toisen tytön yhteen jolla ei myöskään ollut kaveria ja näin sujuikin hyvin sitten päiväkoti. Koulussa pelkäsin taas mutta kaikki on mennyt hyvin ja ystäviä hänellä on. Neuvoisin sinua kutsumaan teille leikkimään niitä muita tyttöjä ja voisit vaikka järjestää esim. Halloween juhlat ja kutsua kaikki ryhmän tytöt. Mikäli lapsella on pian synttärit niin kannattaa kutsua kaikki tytöt taas koolle. Itse koin sen että tytöt ovat tulleet meille leikkimään niin todella hyväksi tavaksi tutustua. Voit myös joskus pyytää jonkun tytön vaikka elokuviin mukaan teidän kanssa yms. Olen näitä niin paljon miettinyt että keinoja olen keksinyt. Tyttö joka pomottaa kannattaa ottaa tietysti myös mukaan, sillä tuossa iässä ei ole ollenkaan vielä sanottua että hän on mikään kuningatar koulussa eikä vielä tuleva kiusaajakaan.

Kiitos.
Ajattelin myös, että toi tytön vanhempien kanssa puhuminen voisi olla ensimmäinen askel. Sen verran mitä puistosta tiedän, heille lapsi on prinsessa, se jonka pillin mukaan tanssitaan. Mutta voinhan olla väärässä, aina kannattaa kokeilla.

Juhlatkin on hyvä idea, ryhmä vaan on niin iso tyttöjä lähes kaikki, ettei mitään mahdollisuutta kutsua kaikkia. Enkä taas halua niin, että osaa ei kutsuttaisi. Edellisessä päiväkodissa harrastivat tuota, että laittoivat uudet ja yksinäiset leikkimään keskenään ja siitä pikkuhiljaa laajensivat kaveripiiriä, mutta tässä uudessä päiväkodissa ei taida olla tapana.

Mulla ei kyllä käynyt mielessäkään, että päiväkodin johtajallakin on valvoja (vaikka tietysti on). Aion myös selvittää kuka hän on ja vähintään keskustella päiväkodin asenteesta tähän. Vaikka saisinkin tän homman hoidettua itse tytön vanhempien kanssa, silti tuntuu väärältä että päiväkodissa ollaan ihan pullamössöä eikä pystytä tekemään mitään tällaiselle. Eikö heidänkin työtään ole lasten kasvattaminen, ja siihen kuuluu osaltaan myös kiusaamiseen puuttuminen?

Mä kutsuisin ehkä vaan sen kiusaajan teille leikkimään, jos vaan tytellesi saat markkinoitua asian. Jos kutsutte ison porukan teille, niin pienenä riskinä on, että syrjivät porukalla tyttöäsi myös teillä kotona. Toivottavasti ratkeaa pian tuo asia.

Onko päiväkodeissa mitään koulukuraattoria vastaavaa, joka voisi koittaa keskustella ja keksiä jotain ratkaisuja, jos päiväkodin opettajien on vaikea keksiä jotain ratkaisua.

Miksi ihmeessä menitte vaihtamaan tarhaa, jos tyttö viihtyi siellä ja tarha oli muutenkin hyvä? Tuon ikäisellä voi mennä kauemminkin ennen kuin pääsee uusiin kaveriporukoihin.
Ystävystymisessä voit auttaa tutustumalla tarhakavereiden vanhempiin ja sitä kautta päästä "piireihin".

jatkan vielä sen verran, että jos ryhmä on iso niin kysele tytöltäsi kenen kaveri hän haluaisi olla. Yleensä tuollaisessa isossa porukassa on niitä mukavia hieman hiljaisempia tyttöjä ja varmasti joku heistä voisi olla hyväkin ystävä tytöllesi. Voisitte vaikka miettiä tytön kanssa niin että kutsutte kolme tyttöä teille leikkimään ja jokaisen kerrallaan niin kyllä se ystävyys siitä lähtee. Olen aivan varma että saat asian ratkaisun kyse on onneksi noin pienistä lapsista ja silloin kaikki on vielä helppoa ratkaista. Tämä päiväkoti vuosi on vasta aluissa ja varmasti jo kevääksi kun kääntyy niin tytölläsi on paljon ystäviä.

[QUOTE="Milli";29000007]Miksi ihmeessä menitte vaihtamaan tarhaa, jos tyttö viihtyi siellä ja tarha oli muutenkin hyvä? Tuon ikäisellä voi mennä kauemminkin ennen kuin pääsee uusiin kaveriporukoihin.
Ystävystymisessä voit auttaa tutustumalla tarhakavereiden vanhempiin ja sitä kautta päästä "piireihin".[/QUOTE]

Kuten mainitsin, muuton vuoksi. Tähän uuteen on matkaa n. kilometri, vanhaan reilu 5km. Ja kun matka kuljetaan pääsääntöisesti ilman autoa ja bussiyhteyttä, lisäksi talvella minä jo hyvinkin raskaana, niin..

Tytöllä ei koskaan ole ollut vaikeutta sopeutua mihinkään, siksikin ajateltiin ettei tää olisi näin vaikeaa. Mutta ehkä se tästä..

Minusta idea kutsua tämä tyttö teilleleikkimään, on hyvä. Ja toiseksi, kyllä se on pk työntekijöiden työtä ryhmäyttää ryhmäänsä ja siten vaikuttaa ryhmän lasten suhteisiin. Meidän lasten päiväkodissa, eivät lapset aina voi leikkiä sen mielikamun kanssa vaan kaveria vaihdetaan, varsinkin sisäleikeissä.

Yhteistyössä