Päiväkotiin vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Mitä tarvii ottaa päiväkotiin mukaan, kun syksyllä alkaa? Kumisaappaat, sadetakki, kurahousut, saappaat, sisätossut? Tarviiko sadevaatteet viedä heti, vaikka ei olisi sadekeliäkään vielä? Entä vaihtovaatteet? Riittääkö yhdet vaihtosisähousut, ja yksi vaihtopaita päiväksi? Pitääkö olla myös vaihtosukat? Ja mihin kaikkiin vaatteisiin pitää kirjoittaa nimi? Auttakaa nyt kokeneemmat kun pää on pyörällä itellä ...:(

Kaikkiin nimi.

Sukkia mä en kyllä nimikoinut, mutta kaiken muun kyllä.

Vaihtovaatteita sen verran mitä muksu niitä kotonakin vaihtelee- jos pitää vaihtaa usein niin viet päikkyynkin useammat.
Sadevaatteet voi ihan hyvin viedä heti niin ovat sitten valmiina kun tarvitaan.

Meillä oli tapana jättää ne vaihtovaatteet sinne, emme kuljetelleet edestakaisin kodin ja päikyn välillä. Oli parit alushousut, pari paitaa ja housut, sukat.
Likaantuneet kotiin ja uusia tilalle huomisin.
Välillä tarkistimme tilanteen ja kuljetimme lokerosta kaikki vaihtovaatteet kotiin.

Ja sisätossut tai jalkineet heti kans mukaan. Hammasharja ja kampa, perusrasvat tms jos lapsi sellaisia tarvitsee.

meillä on pikkuisen pienemmät tenavat mutta sisävaatekertoja on pari, aina ei voi lapsi itse vaikuttaa kaataako joku muu maidot päälle tai oksentaako tms. eli niitä on ihan hyvä olla parit, lisäksi meillä on bepanthen-rasva jne. mukana. KAIKKIIN vaatteisiin ja tavaroihin pitää laittaa nimi, myös kengät, villasukat jne. sadetta ei voi ennustaa eli hyvähän ne kuravaatteet on viedä heti. paljon riippuu toki hoitopaikasta mutta kannattaa vielä sanoa että pyytävät mitä kaipaavat!

Sadevaatteet täytyy olla sitten kun niitä tarvitaan, mutta hyvä ne on viedä heti niin sittenhän ne on siellä. Vaihtovaatteita tarpeen mukaan, eli jos lapsi esim. sotkee ruualla tai vielä kastelee niin on hyvä olla useammat vaihtovaatteet.

KAIKKI vaatteet on nimikoitava. Menee sekaisin jos on samanlaisia ilman nimeä.

Tarhassamme on eteisessä jokaiselle henkari, jossa roikkuu sadetakki ja sadehousut ja kumpparit siinä alhaalla.
Ne tuodaan maanantaina tarhaan ja ovat siellä viikon. Perjantaina otetaan kotiin pesuun.

Sisätossuja ei ole. Sukkasilleen menevät siellä.

Vaihtovaatteina olen pitänyt repussa yksiä housuja, 2 paitaa ja sukat ja pikkuhousut. Talvella ja syksyllä on lisäksi vaihtovaatteena sukkahousut.

Kuravaatteissa, ulkoilupuvussa, kengissä ja kumisaappaaissa on nimi.
Sisävaatteissa ei ole, koska niitä säilytetään repussa, jotka ovat jokaisen omassa lokerossa ja sieltä hoitajat ottavat puhtaat vaatteet ja laittavat samalla likaantuneen vaatteen pyykkikassissa lokeroon, niin sen voi viedä pesuun kun hakee lapsen

Sadetakki, kurahousut, kumisaappat on hyvä viedä heti alussa päiväkotiin ja itse koin kätevämmäksi, että ne olivat ns päiväkotikurikset, jota ei tarvinnut koko ajan routaa kotiin (paitsi tietty pesuun). Ja vaikka ei aamulla sadaisikaan, niin päivällä saatta kuitenkin sataa....
Sisätossuja ei meidän päikyssä käytetä, saa viedä, jos vanhempi halua.
Nimikointi kaikkiin vaatteisiin, asusteisiin ja jalkineisiin. Itse en ole nimikoinnut ainoastaan sukkia.
Vaihtovaatteiden määrä riippuu lapsen iästäkin. Mulla oli reilu 4veellä yksi vaatekerta: eli verkkarit, t-paita ja pitkähihainen paita, kalsarit ja parit sukat (sukkia toivoivat syksyllä useamman parin, kun saattavat märeillä keleillä kastua eteisessä). Pienemmällä (pk-ssa aloittaessa reilu 2v) oli pari vaatekerta, kun hän likasi enemmän. Ja nyt kevällä kun poika ei enään halunnut vaippoja, oli kalsareita ja vaihtohousuja vähän reilummin.

sadevaatteet juu niille tarkoitettuun paikkaan odottamaan mahd sadekelejä
sit tavis ulkovaatteet ja sisävaatteet
vaihtovaatteisiin pikkarit, sukat tai sukkahousut, ylä- ja alaosa -siis kokonainen vaihtokerrasto
myöhemmin myös vaihtokäsineet
sisätossut

Alkuperäinen kirjoittaja 5845:
sadevaatteet juu niille tarkoitettuun paikkaan odottamaan mahd sadekelejä
sit tavis ulkovaatteet ja sisävaatteet
vaihtovaatteisiin pikkarit, sukat tai sukkahousut, ylä- ja alaosa -siis kokonainen vaihtokerrasto
myöhemmin myös vaihtokäsineet
sisätossut

meidän pk:ssa on siis erikseen sisä- ja ulkovaatteet. ei tuu hiekaa sisälle ja sotkeudu paikat. ihan jees
tossuttomuutta ihmettelen suuresti!!! Täälläpäin se on mahdollista ainoastaan jos on jarrusukat

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Tarhassamme on eteisessä jokaiselle henkari, jossa roikkuu sadetakki ja sadehousut ja kumpparit siinä alhaalla.
Ne tuodaan maanantaina tarhaan ja ovat siellä viikon. Perjantaina otetaan kotiin pesuun.

Vaihtovaatteina olen pitänyt repussa yksiä housuja, 2 paitaa ja sukat ja pikkuhousut. Talvella ja syksyllä on lisäksi vaihtovaatteena sukkahousut.

Sisävaatteissa ei ole, koska niitä säilytetään repussa, jotka ovat jokaisen omassa lokerossa ja sieltä hoitajat ottavat puhtaat vaatteet ja laittavat samalla likaantuneen vaatteen pyykkikassissa lokeroon, niin sen voi viedä pesuun kun hakee lapsen

Meidän pk:ssa laitetaan kastuneet sisä/ulkovaatteet kuivauskaappiin ennen pyykkipussiin laittoa (siis jos vain vettä tai esim. mehua), joten hyvä niissä on olla ne nimet. Eri päiväkodeissa tietysti on eri systeemit.

Meillä lapsilla vaihtovaatekassi aina lokrussa. Kassissa kahdet kaikkia vaatteita (aluspaitoja, päällyspaitoja, housuja, välihousuja/sukkiksia, alushousuja ja sukkia). Yhdet tossut on ollut vaan käytössä. Kaikkiin ehdottomasti nimet vaikka oliskin omassa lokerossa vaatteet aina. Itse päiväkodissa töissä olleena tiedän, että on ihan mahdottomuus taata,että vaatteet pysyy oikealla omistajalla jos nimiä ei ole. Kuravaatteet olen kuljettanut mukana ilmojen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:

Meidän pk:ssa laitetaan kastuneet sisä/ulkovaatteet kuivauskaappiin ennen pyykkipussiin laittoa (siis jos vain vettä tai esim. mehua), joten hyvä niissä on olla ne nimet. Eri päiväkodeissa tietysti on eri systeemit.

ja kun ne vaatteet ei aina mene sinne omaan lokeroon....ei lasten eikä aikuisten toimests. nimet kannattaa laittaa. pieni vaiva, mutta suuri helpotus!

Meidän tarhassa sama systeemi, kuivauskaapin kautta kaikki, mutta ne ripustetaan sinne niin, että jokaisessa vaatteessa on pyykkipoika, jossa on lapsen nimi.
Hoitajat ovat kirjoittaneet lasten nimet pyykkipoikiin ja niillä ne merkataan.

Helppoa kun itekin sieltä hakiessa ottaa hanskat niin ettii vain oman nimisen pyykkipojan.

Tässä tarhassa jossa lapseni on, on vain 8 lasta ja toisella puolelle 10, mutta molemmilla puolilla 3 tätiä, jotka huolehtii oman puolen vaatteista ja muusta, niin jaksavat väkertää kaikkea, kun lapsia on niin vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Onko sisähousut oltava erikseen?

Meillä ainakin on oltava. Myös näillä keleillä. Ettei mene hiekkaa sisälle vaatteiden mukana, pysyy lattiat ja sängyt siistimpinä.

samoin meillä
tosin pk itse luistaa siitä(omasta säännöstään ) välillä ja mua ärsyttää, kun oon laittanut sisävaatteiks jotain ei-niin-ulos sopivaa ja sit ollaankin niillä ulkona... :o

Alkuperäinen kirjoittaja 5845:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Onko sisähousut oltava erikseen?

Meillä ainakin on oltava. Myös näillä keleillä. Ettei mene hiekkaa sisälle vaatteiden mukana, pysyy lattiat ja sängyt siistimpinä.

samoin meillä
tosin pk itse luistaa siitä(omasta säännöstään ) välillä ja mua ärsyttää, kun oon laittanut sisävaatteiks jotain ei-niin-ulos sopivaa ja sit ollaankin niillä ulkona... :o

Näinhän se menee... Siksi mä en laitakaan päiväkotiin mukaan mitään ykköskamoja, vaan sellaisia housuja/hameita, joilla saa mennä myös ulos konttaamaan. Sit vaan täytyy aina tsekata millä vaatteilla on oltu missäkin ja viedä varmuuden vuoksi joka aamu uudet sisävaatteet...

Yhteistyössä