Päiväkotiin lähtö ja lapsen ikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kindergarten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kindergarten

Vieras
Minkä ikäinen lapsesi oli, kun meni päiväkotihoitoon? Mikä ikä on mielestäsi sopiva lapselle aloittaa päiväkotihoito? Montako lasta perheessänne on?
Miettii täällä kolmen lapsen äiti, joka lupautui palaamaan töihin huhtikuun alusta. Kuopuksemme on silloin 1½-vuotias ja mulla jo nyt sydäntä särkee viedä hänet hoitoon :( Eläminen ja talolainat ne vaan painaa päälle :/

Meidän lapset oli 1.5 ja 3 vuotiaita kun menivät päiväkotiin. Olivat saman talon eri ryhmissä. Ei ollut kummallakaan mitään suurempia ongelmia. Pienempi ehkä sopeutui muutokseen vielä helpommin kuin esikoinen.

Esikoinen syntyi 03/2002 ja meni päivähoitoon 01/2003
Keskimmäinen syntyi 06/2005 ja meni hoitoon 04/2007 (alunperin oli tarkoitus olla kotona elokuuhun asti, mutta sain niin hyvän uuden työtarjouksen, että vaihdoin työtä ja aloitin työt aikaisemmin kuin oli suunnitellut)
Kuopus syntyi 7/2009 ja meni päivähoitoon nyt 8/2011

Meillä kaikkien päivähoidon aloitus on sujunut hyvin ja olen pitänyt tuota n kahden vuoden ikää ihan hyvänä aikana aloittaa hoidossa.

Rahallisesti tietysti olisi ollut kannattavaa mennä töihin aikaisemmin, mutta muut arvot painoi enemmän. Ja talolainoihin ym saa yleensä lyhennysvapaita kuukausia jos haluaa.
Kyse on oikeasti siitä, minkä katsoo tärkeimmäksi.

[QUOTE="kolmen äiti";24639199]Esikoinen syntyi 03/2002 ja meni päivähoitoon 01/2003
Keskimmäinen syntyi 06/2005 ja meni hoitoon 04/2007 (alunperin oli tarkoitus olla kotona elokuuhun asti, mutta sain niin hyvän uuden työtarjouksen, että vaihdoin työtä ja aloitin työt aikaisemmin kuin oli suunnitellut)
Kuopus syntyi 7/2009 ja meni päivähoitoon nyt 8/2011

Meillä kaikkien päivähoidon aloitus on sujunut hyvin ja olen pitänyt tuota n kahden vuoden ikää ihan hyvänä aikana aloittaa hoidossa.

Rahallisesti tietysti olisi ollut kannattavaa mennä töihin aikaisemmin, mutta muut arvot painoi enemmän. Ja talolainoihin ym saa yleensä lyhennysvapaita kuukausia jos haluaa.
Kyse on oikeasti siitä, minkä katsoo tärkeimmäksi.[/QUOTE]

EI KUN
Esikoinen syntyi 3/2002 ja meni hoitoon 1/2004

Meillä kolme lasta myös. Vanhin meni päiväkotiin 5-vuotiaana, keskimmäinen 3-vuotiaana (yhtä aikaa ja samaan ryhmään). Nuorin kotona nyt 1v ja tulee olemaan kotona. Todennäköisesti tehdään tälle vielä kaveri ja menevät saman ikäisinä hoitoon kuin vanhemmatkin.
Haluan olla kotona, koska töitä kyllä ehtii tehdä ja vaikka menee eläminen niukaksi, niin minusta se on arvokasta, mitä pystyn lapselle sillä tavoin antamaan. Meillä siis kotona olen ollut aluksi minä, myöhemmin mies, noin puoleksi on jaettu. Lapsilla erittäin läheinen suhde tämän ansiosta myös isään.
Ei sillä, että päiväkoti olis mikään kamala, mutta jos päiväkodin tädit itse ovat sitä mieltä, että se ei ole pienen paikka ja toisaalta onhan tuota tutkittukin ja todettu, että alle 3v:n on parempi kasvaa kotona.
Monella vaan on se tilanne, ettei pysty jäämään. Se on kyllä tosi ankeeta. Mutta taas toisaalta elintasoa kyllä voi laskea aika paljonkin, jos vain haluaa. Monelle vain tuntuu olevan se uusin Travallen ulkoiluhaalari tärkeämpi...

6 kk iässä menivät kaikki päivähoitoon. Esiopetuksessakin olivat 0-3-v ryhmissä ja 3-6v ryhmissä. 6v-> koulu.

Ja varmastikin kaikki voi päätellä että mun lasten hoito- ja koulu-ura ei alkanut Suomessa. :D

Mutta siis, hengissä nuo ovat selvinneet ja ihan tasapainoisilta ja terveiltä lapsilta vaikuttavat (muidenkin kuin oman perheen mielestä). :D

3 lasta.

Meillä lapset ovat menneet puolipäiväisesti päiväkodin yhteydessä olevaan eskariin kun ovat olleet 5-6 vuotiaita. Siihen asti hoidettu muilla järjestelyillä kotona.

Tuo on ollut meille hyvin toimiva malli, mutta minään Ainoana Oikeana en sitä pidä.
Jokainen lapsi on erilainen, samoin kuin jokainen perhekin ja jopa sama perhe eri elämäntilanteissa. Jokaisen siis tulee löytää itselleen sopivin tapa
- ja oppia vähän hymähtämään niille omista valinnoistaan epävarmoille, jotka paukuttavat milloin mitäkin mallia Ainoana Oikeana.

:)

En henk.koht. laittaisi alle 2,5-vuotiasta päiväkotiin. Siitä iästä alkaa vasta se oman ikäisen leikkikaverin kaipuu joten ei se 3-vuotissuositus ole ihan tuulesta temmattua.
Omistani olen ainakin huomannut asian ja siitä iästä ovat molemmat olleet innoissaan kerhoista ja päiväkodista. Aiemmin äidin seurasta.
Menivät päiväkotiin kun pienempi oli pari kuukautta päälle3v ja isompi pari kuukautta alle 5v, kerhoilivat ennen päiväkotiin menoa. Hyvin on mennyt päiväkodissa.

Tuli ehkä liian jyrkästi itsekin sanottua. Eli joo, tämä on ollut meille hyvä ratkaisu, mutta jos äidin pää ei kestä kotona oloa, niin tuskin se lapsellekaan on kovin tasapainoista. Eli siis vaikka olen sitä mieltä, että kotona ois parasta, niin kaikille se ei sovi tai onnistu ja ihmisiä niistäkin lapsista kasvaat.
Itse olen ollut 3kk iästä 5-vuoteen asti perhepäivähoitajalla, joka kohteli meitä lapsia tosi kalseasti ja suorastaan vihasi työtään. Mulla ei ole kovin paljon muistoja siitä ajasta ja varmaan syystäkin...

[QUOTE="Nana";24639344]Miksi pitää? Harmittaa teidän puolesta. :/[/QUOTE]

Lähettävä opiskelemaan ja ei rahallisesti tultais toimeen. Muakin harmittaa, ehkä se hitusen helpottais jos pääsis pph:lle. Päiväkodeissa ainakin täällä on niin kova resurssipula että se on ihan liukuhihnatoimintaa :(

Ei se pelkästään siitä iästä ole kiinni. Meidän ainokainen meni päiväkotiin vähän alle 3-vuotiaana ja koko päiväkotiura on ollut aikamoista takkuilua. Nyt on eskarissa ja edelleen lähes päivittäin valittaa että onko mentävä hoitoon.

Esikoinen meni hoitoon 11kk pph:lle... sit oli vuoden kotona kun kuopus syntyi... nyt alottivat yhdessä ryhmiksen esikko 3v ja kupous 1v1kk... ihan hyvin on menny heillä :)

[QUOTE="Nana";24639383]Opiskelu ei kuiteskaan oo ehkä niin rankkaan 8-16 hommaa kuitenkaan. Lyhyempiä päiviä, vapaita jne. Toivottavasti saatte pph paikan.[/QUOTE]

Mää käyn toisella paikkakunnalla koulussa ja vieläpä bussilla joten pahimpina päivinä eli suurimman osan ajasta päivät ovat 12h pitkiä :/ Toivotan että saan oppisopimuspaikan omalta paikkakunnalta tai läheltä !

Kolme lasta löytyy, 6v, 5v ja 9kk.

Esikoinen aloitti kuntouttavan ppäivähoidon (3h/pvä) 1v10kk iässä ja kakkonen meni samaan, tuttuun päiväkotiin 1,5v ikäisenä kun mies koti-isyyden jälkeen lähti opiskelemaan. Tuolloin olisi ollut mahdollista venyttää kotihoitoa vielä puolisen vuotta, mutta itselläni oli tietty huoli lapsen kehityksestä ja siksi halusin hänet jo päiväkotiin.

Kolmonen on tarkoitus kotihoitaa mieluiten 3v asti, mutta vähintään 2v. Toistaiseksi olen itse kotiäitinä, mutta jossain vaiheessa on edessä taas roolien vaihto miehen kanssa.

Minusta tuo sopiva päivähoidonaloitusikä vaihtelee, kahden vanhemman kanssa koen että he aloittivat ihan passeleihin aikoihin ja kolmosen kohdalla taas uskon pidemmän kotihoidon olevan hänelle (ja koko perheelle) etu.

Mää käyn toisella paikkakunnalla koulussa ja vieläpä bussilla joten pahimpina päivinä eli suurimman osan ajasta päivät ovat 12h pitkiä :/ Toivotan että saan oppisopimuspaikan omalta paikkakunnalta tai läheltä !

Voiko lapsi olla päivähoidossa 12h päiviä?

Onko sinulla miestä joka voisi viedä ja hakea lasta välilä ettei päivistä tulisi noin pitkiä?

En tiedä onko mahdollista olla 12h, mutta on mies jolla päivätyö ja aina samat työajat joten hän varmaan veisi ja hakisi pojan, mutta itse en poikaa nnäkis kun ehkä yöpuvussa menossa nukkumaan :(

Yhteistyössä