Päiväkotielämää harjoittelijan silmin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oonkoouto?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oonkoouto?

Vieras
Olen harjoittelussa tällä hetkellä päiväkodissa. Ryhmässämme on poika 3,5-vee joka haluaa pitää hameita, naisten kenkiä, tykkää vaaleanpunaisesta yms. Kukaan lapsista ei häntä siitä mitenkään kiusaa ja se hänelle sallitaan. Minua hämää hoitajien asenne, naureskellaan partaansa tätä lasta, no oikei kyllä minustakin hiukan hauskaa mutta myös hellyyttävää. Poika olisi päiväkodin harjoituksissa halunnut esittää naisroolia mutta hänelle ei sitä sallittu koska hän on poika... Olenko jotenkin outo kun minusta hän olisi ihan hyvin voinut olla naispuolinen näytelmän harjoituksissa, oikeaan esitykseenkin olisin vanhemmalta kysyttyäni hänet voinut hyväksyä. Miten tytön esittäminen lasta vaurioittaisi?

Varmaan juuri siksi ei sallittu jos pelättiin vanhempien reaktiota. Ei moni välttämättä kovin tykkää jos koko ryhmän edes oma poika liitelee korkokengissä ja mekossa. Näin se vaan on, vaikka onhan se jokseenkin ahdasmielistä.

oma poikani 5vuotiaana halusi vaatteisiinsa vain kirkkaanpunaista, enkös minä joutunut siitä pk-tätien puhutteluun, että poikaa voidan kiusata. poika itse tokaisi kommentteihin että etteks te tiedä ettei ole tyttöjen eikä poikien värejä vaan ihmisten värejä. ja ens syksynä koittaa ekaluokka, ja toiveensa mukaan poika tulee saamaan kirkkaanpunaisen repun, joku Catmandoo tms, että eipä kovin ammattitaitoista noissa päiväkodeissa aina...

Täälllä yhdessä perheessä tyttö pukutuu pojaksi ja poika tytöksi ja esim hiukset on myös leikattu tytöltä poikamaiseksi ja pojalla taas pitkät hiukset. Ja ulkopuolinen kyllä luulee eri sukupuolta olevaksi. En tiedä mitä tuossa on takana mut ei minusta enää normaalia. Kolmas lapsi sitte on "normaali" .

[QUOTE="vieras";26294236]Täälllä yhdessä perheessä tyttö pukutuu pojaksi ja poika tytöksi ja esim hiukset on myös leikattu tytöltä poikamaiseksi ja pojalla taas pitkät hiukset. Ja ulkopuolinen kyllä luulee eri sukupuolta olevaksi. En tiedä mitä tuossa on takana mut ei minusta enää normaalia. Kolmas lapsi sitte on "normaali" .[/QUOTE]

Ja on siis omillakin pojilla ollu se prinsessa vaihe jossain välissä. Ja vieläkin 5v haluaa välillä nukkua isosiskon yöpaidassa tai laittaa korun kaulaan.

Jaa, ei meillä vaan hoitajat mitenkään tunnu pitävän ahtaita sukupuolirooleja. Samanlaisesti pojat saavat leikkiä prinsessamekoilla kuin tytötkin. Saako teillä sitten tytöt leikkiä autoilla, vai onko nekin vain pojille tarkoitettuja juttuja? Ihmeellistä touhua.

Varmaan siksi, että kaverit muistaa sitten vielä yläasteella, että "Katsokaa näitä kuvia kun Pekka oli prinsessa, hahahaaa". Tavallaan suojelevat lasta, koska hänen oidipaalivaiheensa ei selvästikään ole ihan vielä käsillä ja sitä myöten sukupuoliroolit vielä hämärän peitossa :) Eihän se haittaa, mutta asiaan tullee muutos myöhemmin ja myöhemmin joku lapsuuden hassu juttu voisi olla nöyryyttäväkin herkän nuoren ihmisen mielessä.

Yhteistyössä