Päiväkoti vs perhepäivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Menen töihin ensi tammikuussa, poika silloin vuoden + 3 kk. Nyt pitää kiireesti alkaa etsiä hoitopaikkaa. Pelottaa ja huolettaa, mutta pakko mennä, kun ei ole vakipaikkaa ja nyt soitettiin kotiin (!!!) ja tarjottiin sijaisuutta. Pelottaa, että jos kieltäydyn, ei töitä jatkossa ole, alani työtilanne on heikko.

Aluksi ajattelin, että lapsi ehdottomasti perhepäivähoitoon, mutta sitten alkoi mietitytää, että kuka hoitaja jaksaa supervilkasta lastamme. Poika on nyt reilun vuoden ja oon ihan hirmuinen menijä. On kävellyt kolmisen kuukautta, kiipeilee joka paikkaan, kiskoo ja hakkaa kaikkea jne. Ihana, touhukas lapsi, mutta varmasti jonkun mielestä hirmu vilkas ja vaativa. Ei voi jättää yksin, kun saa koko ajan tuhoa aikaan. Takana on yksi sairaalakeikkakin kiipeilyn takia.

Pärjäisiköhän tämän ikäinen päiväkodissa?!? Poika on reipas, syö hyvin ja kerhoissa tykkää toisten lasten seurassa. Voi apua, kertokaa kokemuksia. Tätä äippää huolettaa...

Työviikkoni tulee usein olemaan nelipäiväinen.

Ensinnäkin kuulostaa, että kyseessä on ensimmäinen lapsi? Monesti lapsi tuntuu vilkkaalta menijältä kotona mutta hoidossa onkin ihan samanlainen kuin kaikki muutkin. Lapset usein vieraskoreita ja käyttäytyvät hoidossa ihan eri tavalla kuin kotona. Toiseksi hoitopaikassa on muitakin lapsia ja silloin lapsi purkaa energiaansa toisten kanssa leikkimiseen eikä siis malta niin "riekkua" kuin yksin kotona. Hoitajalla on varmasti takataskussa monenlaista viihdykettä ja taito lukea lasta milloin on aika vaihtaa leikkiä.
Onko teillä säännöllinen päivärytmi kotona? Jos ei niin kannattaa alkaa pikkuhiljaa siirtyä hoitopaikan rytmiin niin lapsen on sitten helpompi sopeutua. Eli herätä aamulla siihen aikaan kuin menisi hoitoon, ulkoilla ja ruokailla suunnilleen hoitopaikan rytmin mukaisesti...
Meilläpäin päiväkotiin pääsee vasta 3-vuotiaana. Sitä ennen joko perhepäivähoitoon tai ryhmikseen. Ja kyllä noin pienelle paras paikka taitaa olla pienemmässä ryhmässä, varsinkin jos todella on vilkas tapaus.

Olen tehnyt lastentarhanopettajan hommia kymmenisen vuotta, mutta nykyisin olen yksityinen perhepäivähoitaja ainakin väliaikaisesti (omat lapset pieniä). Olen ehdottomasti sitä mieltä, että noin pienelle lapselle on perhepäivähoito parempi ratkaisu, JOS löydätte hyvän hoitajan!!!
Edellinen pph kirjoitti asiaa, lapset menevät monesti ryhmän mukana tavallaan vaivattomammin kuin yksin vanhempien kanssa ollessaan. Päiväkodissa totuus on se, että ryhmät ovat oikeasti suuria, eikä henkilökunta (usein vajaa sellainen) pysty vahtimaan lapsia niin tarkkaan.

Sinuna ottaisin selville teidän lähettyvillä olevat sekä kunnalliset että yksityiset perhepäivähoitajat ja yrittäisin valita sieltä lapselleni sopivimman...siis jos valinnanvaraa on.

Meidän tytteli aloitti päiväkodin 1,3v ja toooosi hyvin on mennyt. Siirryttiin noin 1 vuotiaana päiväkodin rytmiin ja oltiin harjoittelemassa päiväkodissa yhdessä 2 viikkoa. Nyt ollut jo useamman kuukauden päiväkodissa ja viihtynyt hyvin, eikä eroahdistusta ole tullut. Meidän päiväkodissa on pienten ryhmässä 1-2 vuotiaat 3 hoitajaa ja 11 lasta eli max neljä lasta per hoitaja ja sama suhdehan on usein perhepäivähoidossa....kertaakaan ei ole siellä oltu vajaa henkilökunnalla- aina on ollut tuttu hoitaja sijaistamassa mikäli joku vakihoitajista sairaana. Asumme siis Espoossa. Eli ainakin meillä päiväkoti ollut loistava paikka! =)

Juu, ensimmäinen lapsi on, siksi kai mua niin huolestuttaakin :) Kävin tänään kaupungin päivähoitotoimistossa ja jonot hoitoon ovat kuulema kamalat sekä pph että päiväkotiin. Ei voi oikein valita, jos ja kun paikan tarvitsee tiettynä aikana. No eikähän kaikki ala sujumaan, esikon äiti on vähän yliherkkä :) Mutta saahan sitä olla, kun kyseessä on kuitenkin oma lapsi.

Koeta relata! Menipä lapsi sitten päiväkotiin tai perhepäivähoitoon, hoitaja on joka tapauksessa kunnan päteväksi katsoma ja hyväksymä. Jos vanhemmat jännittää, ovat epävarmoja eivätkä luota hoitajaan, on hoitosuhteen onnistuminen melko mahdotonta (nuo asiat kun heijastuu sekä hoitajaan että lapseen).

Meidän neiti vilkas, 1v9kk aloitti syyskuun alussa päiväkodin ja tosi hyvin on mennyt. On siellä 3-4 päivää viikossa. Olisin aluksi halunnut pph:lle, mutta meidän alueella niitä tosi vähän. Nyt olen tyytyväinen, että mentiin päiväkotiin. Käytiin yhdessä tosi monena päivänä parin viikon ajan tutustumassa ja minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut. Joten kyllä päiväkodissakin voi olla ihan kivaa ja saada hyvää hoitoa =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 14:24 vieras kirjoitti:
Juu, ensimmäinen lapsi on, siksi kai mua niin huolestuttaakin :) Kävin tänään kaupungin päivähoitotoimistossa ja jonot hoitoon ovat kuulema kamalat sekä pph että päiväkotiin. Ei voi oikein valita, jos ja kun paikan tarvitsee tiettynä aikana. No eikähän kaikki ala sujumaan, esikon äiti on vähän yliherkkä :) Mutta saahan sitä olla, kun kyseessä on kuitenkin oma lapsi.

Meidän ensimmäinen lapsi aloitti viikko sitten tasan 2-vuotiaana päivähoidon perhepäivähoitajalla. Vilkas tyttö on, mutta ainakaan en ole saanut palautetta, että olisi sen takia ollut ongelmia. Mielummin itse vien pph:lle kuin veisin päiväkotiin.
Meidän hoitaja on yksityinen ja tulee paljon halvemmaksi kuin kunnallinen, mikä oli mulle yllätys! Itse asiassa mä en joudu maksamaan tällä hetkellä mitään hoidosta, kun Kela tukee yksityistä hoitoa niin hyvin.
Otapa selvää kuntanne yksityisistä hoitajista!

Kummassakin hoidossa omat hyvät ja huonot puolensa. Jos kunnalla on tiukkaa paikkojen kanssa, joutuu ottamaan kumman saa. Meillä
ERITTÄIN vilkas lapsi 1,6v uotta, mutta hoidossa matkii muiden tekemistä ja tottelee hoitajaa ilman ongelmia. Voi, kun olisi kotonakin näin......

Minä halusin ehdottomasti lapseni päiväkotiin Syitä on kaksi: ensiksikin minulla on huonoja kokemuksia alueen perhepäivähoitajista. päiväkodin toimintaa valvotaan paljon enemmän ja toiseksi päiväkodissa hoitopaikka ja ainakin osa hoitajista on tuttuja vaikka joku sairastuisikin, jos pph sairastuu joutuu lapsen kiikuttamaan ihan vieraaseen paikkaan mikä ei mielestäni ole mitenkään kivaa.

Minä halusin ehdottomasti lapseni päiväkotiin Syitä on kaksi: ensiksikin minulla on huonoja kokemuksia alueen perhepäivähoitajista. päiväkodin toimintaa valvotaan paljon enemmän ja toiseksi päiväkodissa hoitopaikka ja ainakin osa hoitajista on tuttuja vaikka joku sairastuisikin, jos pph sairastuu joutuu lapsen kiikuttamaan ihan vieraaseen paikkaan mikä ei mielestäni ole mitenkään kivaa.

Yhteistyössä