Päiväkoti vai perhepäivähoitaja? Lapset 4,5v ja 2v 2kk.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapset hoidon alkaessa 4,5v ja 2v2kk. Haluaisimme lapset samaan hoitopaikkaan, mutta olisiko se perhepäivähoito vai päiväkoti. Vanhempi jo kaipaa kavereita, joita tietysti olisi enemmän päiväkodissa ja samanikäisiä. Pienempi on kuitenkin vielä aika pieni. Mielipiteitä? Kokemuksia hoitopaikoista?

Riippuu paljon lapsista. Meillä esikoinen on sellainen hitaasti lämpiävä ja on saanut rauhassa kasvaa ja kypsyä perhepäivähoitajalla. Lisäksi haluttiin lapset samaan ryhmään ja päiväkodin sisarusryhmässä on vain pieniä. Ollaan oltu erittäin tyytyväisiä. Menevät päikkään, kun isompi menee eskariin ja pienempi on reilun 4v.

Meneekö isompi sitten jo vuoden päästä eskariin? Miettisin, mikä on helpoin ratkaisu teille kuljetusten kannalta. Jos siinä ei ole eroa, niin mielestäni 2v 2kk on juuri siinä kinttaalla, että mitä kannattaa tehdä. Ns. pienten ryhmä päiväkodissa ei ole kovin hyvä paikka lapselle, mutta toisaalta 2v 2kk on jo nopeasti hänkin aika iso pph:lle. Siis jos aloittaisi 1v 2kk voisi helposti sanoa, että pph:lle, mutta 2v 2kk on jo eri juttu.

Onko teillä sisarusryhmää päiväkodissa?

Tuollaiselle isommalle lapselle usein kuulee myös sanottavan, että pikkusisarus samassa ryhmässä on riippa. Isomman olisi jopa parempi olla ilman sitä sisarusta.

Päiväkotiin laittaisin, tai ainakin tuossa meidän pk:ssa on kiva sisarusryhmä. Kuopus oli 2v2kk kun aloitti, ei ole ainakaan vielä oireillut mitenkään päiväkodin hälinää.

Päiväkoti. Me käytiin tutustumassa eräällä yksityisellä pph:lla pari viikkoa sitten ja tämä käynti todella vahvistu uskomukseni siitä että pph on ihan yksin, saa ite valita ulkoileeko, syöttääkö lapsia tms.... tuli paha mieli. kämpässä haisi rööki, 60m2 kolmio, tosi epäsiisti!!! en ikipäivänä ite ottais tähän meidän asuntoon neljää lasta hoitoon, meillä asuu minä + 1v lapsi ja me mahdutaan tähän hyvin ja meillä on sentään uusi asunto joten neliöratkaisut on hieman erilaisia kuin 80luvun kerrostalo asunnossa.. juurikin mietin että pitäiskö tästä pph:sta tehdä ilmoitus johonkin.

Tämä riippuu kyllä ihan niistä hoitopaikoista itsestään, mutta meidän valinta olisi päiväkoti. Mulla on huono luottamus perhepäivähoitajiin (tältä seudulla oli esim. jokin aika sitten humalainen perhepäivähoitaja- lööppi valtakunnallisissakin lehdissä) ja toisaalta erittäin hyvät kokemukset päiväkodista. Alle kolmivuotiaiden ryhmässä on yleensä vain vähän lapsia ja heistäkin iso osa osapäiväisiä. Meidän päiväkodissa oli pienten ryhmässä lisäksi koko ajan joku työmarkkinatukiharjoittelija, ellei jopa kaksi, jolle sälytettiin kaikki kurahousujen pesut ja pöytien pyyhkimiset yms. rutiinihommat, jotta hoitajat saattoi keskittyä lasten kanssa olemiseen. Perhepäivähoidossa hoitaja tekee ihan kaiken itse yksin ja se on tottakai pois lapsilta ja heidän huolehtimisesta ja valvonnastaan. En myöskään olisi halunnut 2- vuotiastani samaan ryhmään jossa on yli nelivuotiaita, vaikka ryhmä olisi ollut miten pieni, sillä pieni jää herkästi jalkoihin isompien keskellä. Toisaalta todennäköisempää on että pph:lla on enimmäkseen niitä ihan pieniä ja se 4,5- vuotias on ilman kaveria.

Mutta tosiaan tämä riippuu ihan siitä yksittäisestä hoitopaikasta. Kävisin ainakin tutustumassa lähialueen päiväkoteihin ennen kuin tekisin mitään päätöstä.

Minusta 4,5v ei todellakaan enää kuuluisi pph vaan todellakin päiväkotiin. Ja pph:ssa tuo 2v2kk on jo "iso" kun yleensä hoitolapset niitä tosi pieniä vuoden ikäisiä. Eli molemmat päiväkotiin vaan!

Päiväkoti. Me käytiin tutustumassa eräällä yksityisellä pph:lla pari viikkoa sitten ja tämä käynti todella vahvistu uskomukseni siitä että pph on ihan yksin, saa ite valita ulkoileeko, syöttääkö lapsia tms.... tuli paha mieli. kämpässä haisi rööki, 60m2 kolmio, tosi epäsiisti!!! en ikipäivänä ite ottais tähän meidän asuntoon neljää lasta hoitoon, meillä asuu minä + 1v lapsi ja me mahdutaan tähän hyvin ja meillä on sentään uusi asunto joten neliöratkaisut on hieman erilaisia kuin 80luvun kerrostalo asunnossa.. juurikin mietin että pitäiskö tästä pph:sta tehdä ilmoitus johonkin.

Tässä tapauksessa sinun tulee tehdä ilmoitus. Perhepäiväkodissa ei tupakoida. Kunnallisilla on tarkempi valvonta kuin yksityisillä.

Meidän lapset aloittivat hoitotaipaleensa suunnilleen saman ikäisinä kuin sinun lapsesi. Me valittiin pph ihan pienimmän takia. Isompi meillä muutenkin hyvin ujo ja tarvitsee aikuista paljon, joten hänellekin kodinomainen hoitopaikka oli nappivalinta. Esikoinen sai ryhmässä olon kokemuksia 2kertaa viikossa srk:n 4-6 vuotiaiden kerhossa ja muissa harrastuksissaan. Pienempi sai varmasti syliä ja läheisyyttä juuri silloin kun tarve vaati. Olen erittäin tyytyväinen näin jälkikäteen valinnastamme! Kyllä sinne päiväkodin hulinaan ennättää myöhemminkin!

Itse yksityinen. Koulutukseltani lh-th. Kannattaa miettiä esim.lapsen luonneta valitessa hoitopaikkaa. Itselläni hoidossa 1v-eskarilaiseen ja palautteiden mukaan lapset tulevat ja olevat kuin "kotonaan", viiihtyvät erittäin hyvin, vaikka sääntöjäkin on.

[QUOTE="omakotitalo";28197947]Itse yksityinen. Koulutukseltani lh-th. Kannattaa miettiä esim.lapsen luonneta valitessa hoitopaikkaa. Itselläni hoidossa 1v-eskarilaiseen ja palautteiden mukaan lapset tulevat ja olevat kuin "kotonaan", viiihtyvät erittäin hyvin, vaikka sääntöjäkin on.[/QUOTE]

LH-TH? Lähihoitaja & Terveydenhoitaja?

Yhteistyössä