Päiväkoti ja sairastelu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mitenkähän mahtaa terveellistä olla, kun lapsi aloitti 2kk sitten päiväkodissa ja on senjälkeen ollut koko ajan nuhassa. Nuhaa ja yskää on enempi ja vähempi ollut 2kk. Kuumetta ei ja jaksaa kyllä. Mutta mietityttää onkohan ihan ok olla jatkuva tulehdustila päällä :(

Mulla on kohta niin pitkä miinuslitania päiväkotia kohtaan että huh. En löydä mitään positiivista.

Minkäikäinen lapsi? Meidän vähän vajaa 3-vuotias meni syyskuun alusta päivähoitoon, ja on ollut enemmän tai vähemmän sairaana koko ajan... kotihoidossa ei sairastanut kuin pari nuhakuumetta. Kuulemma puolisen vuotta kestää tuo, että "päiväkoti-vastustustuskyky" kehitty :-/

No sitä vastustuskykyähän se lapsi kehittää päiväkodin alussa.. omani aloitti viime keväänä ja oli pari kk myös kipeänä, nyt syksyllä ei yhtään päivää poissa.

Kuuluu asiaan.
Meillä lapset meni ekan kerran päivähoitoon ryhmikseen kun olivat n.2v ja 3v6kk. Ensimmäiset 6kk oltiin sairaana jatkuvalla syötöllä. Hyvä oli jos oli viikko kakskin yhtäjaksoisesti terveenä niin ettei kummankaan vanhemman tarvinnut olla pois töistä.

Tosin tässä ryhmässä oli yksi lapsi jolla ei ollut lääkäreiden mukaan ollenkaan vastustuskykyä joten kaikki tuli hänen kauttaan myös meille.

Esikoinen on nyt 5v ja aloitti elokuussa päiväkodissa, on ollut muistaakseni kerran kuumeessa. Luulen että tähän vaikuttaa paljolti myös se, että päiväkodilla on suositus siitä että mikäli joku toinen perheenjäsen on sairaana ei lasta hoitoon tuoda. Mitä ilmeisemin ainakin suurin osa sitä suositusta noudattaa.

Meillä meni 3kk sairastellessa kun päiväkoti aloitettiin, ole tyytyväinen jos on pelkkää nuhaa! Meillä oli nuhan ja korvatulehdusten lisäksi muutama vatsatauti ja enterorokko. Suunnilleen joka toinen viikko alkoi uusi tauti. Nyt onneksi vain pientä flunssaa silloin tällöin!

No meillä tyttö aloitti päiväkodin tammikuussa ja aika tavalla on sairastanut sen jälkeen. Kesällä oli 2kk kotona/mummin kanssa ja oli terveenä koko sen ajan.

Työnantajan kanssa jo käyty väätöä siitä miksi minun lapseni sairastaa niin paljon :headwall:

Luulen että tähän vaikuttaa paljolti myös se, että päiväkodilla on suositus siitä että mikäli joku toinen perheenjäsen on sairaana ei lasta hoitoon tuoda. Mitä ilmeisemin ainakin suurin osa sitä suositusta noudattaa.

Joo, meillä ei taida tällaisesta suosituksesta olla tietoakaan, kun siellä on ne lapsetki räkänokkina jatkuvasti... huoh.

Meillä kans esikoinen alotti eskarin ja sairastellu siitä asti kokoajan....aikasemmin kotihoidossa ollu.Taas aamulla alko yskiin,joten varmaan ollaan kohta taas kipeenä...korvatulehuksia ollut nyt kolme tässä lyhyen ajan sisällä joten sinne kait se taas menee :(

Meillä lapsen eka puoli vuotta päväkodissa oli sellaista, että miltei joka viikko oli sairaan lapsen hoitopäivä tai -päiviä mulla tai miehellä. Puolen vuoden päästä vähän helpotti.

Huoh... mä olin niin toivonut että koska poika meni "vanhana" hoitoon, siis lähemmäs 3-vuotiaana eikä esim. 9kk:n iässä, säästyttäis vähän tolta sairastelulta. Eipä taida ikä auttaa tässä asiassa. Meilläkin on tosiaan ollut jo puoltoista kuukautta joka ikinen viikko joku tauti, olikohan välissä 1 kokonainen viikko ilman sairaslomapäiviä. Onneksi on ymmärtäväinen työnantaja.

no onhan se nyt selvä, että siellä missä on paljon ihmisiä samassa paikassa niin pöpöt leviää. vie lapsesi perhepäivähoitajalle tai hommaa hoitaja kotiin niin ei tartte mollata päiväkotia.

Meidän poika aloitti päiväkodissa vuosi sitten. Flunssia on ollut siitä lähtien ties kuinka monta. Aina ei onneksi ole ollut kuumetta, mutta todella usein muuten nuhaa ja yskää. Lisäksi viime syksynä hän ehti sairastamaan jo enterorokon sekä vesirokon. Lisäksi joku virustauti, josta jälkitautina tuli sellaiset nivelkivut, ettei hän pystynyt moneen päivään kunnolla kävelemään. Itsekin olen osani lähes kaikista taudeista saanut - vesirokkoa en sentään uudestaan aikuisiällä enää saanut. Laskin jossain vaiheessa, että olin poissa töistä joka toinen kuukausi viikon verran joko oman tai lapseni sairastelun takia. Ja meillä sentään lasta hoiti myös hänen sairastellessa joskus myös isä, mummi tai lastenhoitaja...

meilläkin oli kokoajan sairaana viime kaudella, kun elokuulla aloitti hoidon. Kymmeniä virustulehduksia, keuhkokuume, silmätulehduksia jne. Mutta nyt tänä syksynä on ollut vain vähän nokanvuotamista ja nyt on hiukan kröhänen. Kotona ollessa oli pari nuhakuumetta ja se siinä. Mutta on siis ihan normaalia, et lapsi sairastaa aika paljon sinä vuonna kun pk hoidon aloittaa.

Nyt on oikeesti helpottanut ja on reilu 3v nyt.

En syytä sairastelusta päiväkotia vaan syy on siinä et pienet lapset tunkevat kaiken suuhunsa, pärsikivät minne sattuu (koskee myös isompia) tms. Vanhemmat tuovat sairaita, jopa kuumeisia lapsia hoitoon ja ihan oikeesti, oikeesti. Heitetään lapsi ovesta sisään ja juostaan äkkiä portille etten ehtis huomata lapsen tilaa.. sitten yritetään soittaa tunti kaupalla vanhemmille et hei lapsesi on kuumeessa ja ihan kun eivät sitä olisi tienneet.. ja muutenkin lapsia tuodaan todella puolikuntoisina hoitoon. Silloin paraneminenkin on hitaampaa, kun ollaan stressaavassa isossa ryhmässä, kotona se tapahtuu nopeammin, mutta kun kaikki eivät jaksa lapsiaan kotona hoitaa..

Mutta meidän vanhempien keinot on opettaa lapselle kunnollinen käsienpesu aina pk:n tuleessa ja pois lähtiessä, että kotiin tullessa, oikea tapa aivastaa tai yskiä käsivarren suojaan (sen oppii jo vajaa 2v lapsi). Päiväkodilta voi vaatia pahimpina infektioaikoina vähemmän leluja esille ja useammin niiden pesemistä/vaihtamista. Jos pk:ssa on kankaisia pyyhkeitä voi vaatia niiden poistamista ja kertispaperit tilalle. Vahtikaa onko lasten saippua kunnollista vai vedellä laimennettua, meillä joku sitä töissä harrastaa..

Tässä on näköjään taas pph:n etuja sillä meillä lapset pph:lla olleet elokuun alusta asti eikä kertaakaan olla jouduttu jäämään kotiin sairauden takia. Pientä nuhaa oli joku aikaa sitten, mutta kesti pari päivää ja taas porskutetaan :)

Yhteistyössä