Päiväkoti ja kihomadot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmetys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmetys

Vieras
Miten teillä on menetelty, jos jollakin päväkodissa on ollut kihomatoja? Meillä tulee pariksi päiväksi lappu seinälle ja that's it. Minusta on omituista, ettei mitään tehostettua siivousta järjestetä. Lasten käsien pesua ei valvota, jokainen saa hoitaa itsenäisesti sen. Nytkin pitkin syksyä on vähän väliä ollut ilmoitus kihomadoista ja minun logiikkani mukaan niitä on koko ajan siellä, kun kaikkia ei hoideta kerralla. Onko missään hoidettu kaikki lapset kerralla, vaikka oireita ei olisikaan? En ole mitenkään hysteerinen noita kohtaan, mutta ei ole kiva olla pelossa, että levittää niitä tietämättään tuttaviin..

Olin ensimmäinen, joka lapseltaan teki kihomatolöydön. Päiväkodissa ei ollut käytössä edes saippuaa lapsilla. Pyysin, että laittavat saippuan tarjolle ja toki näin tekivät. Ensimmäisen lääkekuurin aikaan olimme joululomalla ja ilmoitimme heti päikkäriin löydöstämme, jotta saisivat infottua muitakin perheitä.

Saimme omat lapset lääkittyä puhtaiksi, mutta madot tulivat päikkäristä takaisin. Muutaman viikon jälkeen tuli ilmoituksia muistakin kihomatotapauksista (monesta perheestä) ja sitten vasta otettiin tosissaan.. Jopa koko päiväkodin lääkitsemistä harkittiin, mutta siihen ei onneksi jouduttu menemään.

Kaikki petivaatteet olivat pesussa ja ulkona. Lelut pestiin ja ne, joita ei voinut pestä laitettiin tietyksi ajaksi pois käytöstä. Lapsilla käytettiin aina käsipesussa saippuaa ja käsihuuhdetta ennen ruokailua. (Vasta) Tämän jälkeen madot onneksi hävisivät!

Saatiin just tällä viikolla päiväkodista tuollaisia uutisia.. jee.. Antoivat heti lapsen petivaatteet kotiin pestäväksi. Kai siellä oli siivottukin, kun heti ovella tuli vastaan ihana mäntysuovan tuoksu.

Mutta kerro viisaampaana, en ole löytänyt pojasta vielä matoja, kauanko ne itää vai pitäskö näkyä heti? Pitääkö pestä kaikki vaatteet varalta, toppapuku, fleecet jne?

Niin ja on ikävä kyllä semmoisia vanhempia jotka eivät ilmoita että lapsella on ollut kihareita. Ja päiväkoti on ikävässä kierteessä siinä vaiheessa kun aina vaan tulee uusia tapauksia tietoon. Nimimerkillä olen ollut päiväkodissa töissä missä eräässä ryhmässä oli kihomatoja lokakuulta-toukokuulle.

Neiti Apila meillä ei olla pesty mitenkään ihmeemmin kuin peti vaatteet ja käyttö vaatteet mitkä on olleet päällä. Patjat pihalle ja käsien pesua ahkeraan ja kynnet leikataan lyhyeksi.
Madot ei näy heti en muista sitä itämisaikaa. Mutta meillä kyllä huomattiin ihan itse siitä kun lapsella pylly kutisi kokoajan. Yöllä kannattaa kurkkia sinne pyllyyn fikarivalolla sillä madot nopeaan valoisassa vetäytyy pyllyyn piiloon.

Kihomatojen kehitys munista madoiksi kestää noin kuukauden. Ja munat pysyvät kehityskelpoisina huoneenlämmössä jopa 2-3 kk. Munien pinta on lievästi tahmea ja ne tarttuvat hyvin esim. lelujen pintaan käsistä. Kun samoja leluja sitten käsittelee toinen lapsi, jää munia hänen käsiinsä ja kulkeutuu sitten suuhun. Ja suun kautta elimistöön, jossa kuukauden päästä on sukupolvi tuottamassa uusia munia.
http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html

Valitettavasti ainakin meidän päiväkodissa eivät edes tienneet tuota. vaan olen joutunut heitä siitä valistamaan. Ja silti kuukauden kuluttua meidän ilmoituksesta ihmettelivät, kun muutama perhe ilmoitti kihomadoista. Vasta silloin uskoivat, kun sanoin tuon kiertokulun kestävän jopa kuukauden.

Kiitos SpookyMama ja vieras. :)
Eli turhaan olen sinne takamukseen yöllä pimeässä taskulampulla kurkkinut tässä vaiheessa. Poika oli vasta toista viikkoa uudessa päiväkodissa, ei ole ehtineet madot edes itää, jos se on tuo kksi jonka se vaatii. Harmillinen tuuri kyllä! Ja kohta talossa vielä uusi vauva. Voivoivoi..

Yhteistyössä