päiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Hei, onko täällä ketään päivähoidon ammattilaista? Miten te ehditte huomioimaan jokaisen lapsen erikseen päivän aikana? Entäpä jos jollakin lapsella herääminen kestää ja haluaa olla sylissä puoli tuntia heräämisen jälkeen? Onko mahdotonta toteuttaa? Koetteko itse huonoa omaatuntoa ellei ehdi pitämään lapsia sylissä? Miten jaksatte hoitaa valtavia lapsiryhmiä, joissa pienimmät voivat olla ihan vauvoja? Tuntuu että yhdessäkin vauvassa riittää valtavasti hommaa.

no ei kaikkia pysty huomiomaan erikseen..ja mitä heräämiseen tulee niin meidän päiväkodissa muksut nostetaan sängystä ylös ja potalle istumaan..että en kyllä omaa lastani laittaisi päikkäriin jos ei olisi pakko.

Jokaisen kanssa tulee jossain vaiheessa päivää juteltua,leikittyä tai puuhailtua jotain. Vaikka lapsiryhmät ovat usein suuria, nopeasti kyllä huomaa jos joku lapsista ei ole oma itsensä..
Päiväkodissa jossa työskentelin lasten päiväunilta herääminen oli rauhallinen hetki, ja useimmiten kaikki lapset ehtivät istuskella hoitajan sylissä rauhassa ja heräillä.
Tähän oli mahdollisuus koska lasten päikkäreille menoa porrastettiin ja lapset heräilivät hieman eri aikoihin.
Jaksamiseen en osaa muuta kuin että helppoahan se ei ole, mutta täytyy olla kärsivällinen ja lapsirakas jotta alalle hakee ja siellä jaksaa.

Ei päiväkodissa kerkeä millään huomioida kaikkia lapsia tai pitää sylissä jos herääminen kestää pitkään. Isosti remuavat saa huomiota ja hiljaisemmat jää täysin huomiotta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei päiväkodissa kerkeä millään huomioida kaikkia lapsia tai pitää sylissä jos herääminen kestää pitkään. Isosti remuavat saa huomiota ja hiljaisemmat jää täysin huomiotta.

Justiinsajoo, näinhän se menee.
Onneksi kaikissa päiväkodeissa tilanne ei ole yhtä surullinen.

Riippuu päiväkodista, riippuu hoitajista... Itse työssäni olen alusta asti ottanut päämääräksi, että jokaista lasta huomioin yksilöllisesti jollain tavalla päivän aikana. Jollakin se hetki on pukemistilanne, jollakin nukkumaan käynti, jollakin herääminen, jollakin pelituokio. Riippuu ryhmästä ja lasten iästä, mutta meillä ainakin jokaista lasta ehtii pitää ainakin hetken sylissä, lapsen sitä halutessa, kun hän herää. Herääminen tapahtuu jokaisen omassa tahdissa, eikä niin et kello kumahtaa ja kaikki ylös.

Jaksamiseen sanon sen verran, et ammatinvalintakysymys tämäkin. Mut ne pienet ihmiset antaa hurjan paljon voimaa jaksaa, vaikka välillä voimat oliskin ihan lopussa...

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

näin se kuitenkin on. en tiedä yhtäkään päiväkotia joissa ei kaikille luettaisi samaan aikaan ja mentisi samaan aikaan nukkumaan.

No kyllä se melkosen samanlainen on suurten ryhmäkokojen ja kuntien säästöjen vuoksi. Joka muuta väittää puhuu kakkaa.

Näin. Ja näin vahvistuu se hiljaisten hiljaisuus ja mölyapinoiden mölyäminen.

Muualla maailmassa tarhoissakin on kova kuri ja näin niillä hiljaisillakin on turvallinen olo. Esim. jossain belgiassa 20 tarhalaista ja 1 hoitaja.

Ei onnistuisi suomessa, kun josatin kumman syystä suomessa oon pojilla joku "temperamentti". Ja näin vanhempien tahallisesti haluavat kasvattaa lapsensa etuilemaan ja riehumaan ja oleman uskomatta ja kehuvat pilke silmässä kun meidän lapsela on gtemperamenttia kun tietävät lapsensa saavan kaiken huomion näin ja tulevan pärjäämään. suomessa.

Suomessa pitäisi kaikesta väkivallasta ja toisten oikeuksien rikkomisesta lisätä rangaistukset.erottaa koulusta/päiväkodista.

kun kaikille ie kuitenkaan työtä tule riittämään tulevaisuudessa, tehdään vammaisten koulut näille "temperamenttisille", jotka eivät anna päiväkodissa tai kouluissa muille työrauahaa.

Päiväkodiessa pitäisi olla kova kuri. Ei niin, että jos riehuu, saa syliä ja oman tädin viereen, vaan nurkaan vain istumaan eri huoneeseen.

Hei, onko täällä ketään päivähoidon ammattilaista? Miten te ehditte huomioimaan jokaisen lapsen erikseen päivän aikana? Entäpä jos jollakin lapsella herääminen kestää ja haluaa olla sylissä puoli tuntia heräämisen jälkeen? Onko mahdotonta toteuttaa? Koetteko itse huonoa omaatuntoa ellei ehdi pitämään lapsia sylissä? Miten jaksatte hoitaa valtavia lapsiryhmiä, joissa pienimmät voivat olla ihan vauvoja? Tuntuu että yhdessäkin vauvassa riittää valtavasti hommaa.

Lapsiryhmät saisi olla pienempiä. Siitä huolimatta aika hyvin pystyy jokaisen lapsen huomioimaan, toki ryhmässä on kova kuri kaikille mutta aina otetaan lasten yksilöllisyys huomioon hoidossa. Ja päivän aikana kerkii juttelemaan, sylittämään, auttamaan ja muulla tavoin kyllä huomioimaan jokaista. Usein myös otetaan ihan aikaa sille että ehtii olla vaikka kahden jonkun kanssa. Riippuu tietysti hurjasti ryhmästä ja hoitajista. Itse aina herättelen pikkuhiljaa, ketään ei kiskasta sängystä suoraan ylös tai potalle. Toki joskus joutuu väkisin jonkun sieltä punkasta kiskomaan kun puoli tuntia on herätellyt ilman tulosta. :D Suurin osa nousee itse nätisti. Jos joku kaipaa sylittelyä niin sylitellään, ja jos ei kaipaakkaan erityisesti, silti voin sylitellä erit. pienempiä jos minulla on aikaa. Ja kyllä sitä aikaa on joten en ole vielä tuntenut huonoa omaatuntoa. Aika hullunmyllyä voi olla välillä mutta siihen tottuu kun osaa organisoida ja jakaa työtehtäviä, työssä oppii ryhmänhallintaa niin pystyy jopa kolmea-neljää alle 3-vuotiasta potattaa samaan aikaan :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

näin se kuitenkin on. en tiedä yhtäkään päiväkotia joissa ei kaikille luettaisi samaan aikaan ja mentisi samaan aikaan nukkumaan.

Mie tiiän oltuani töissä sellasissa. Mut täytyy sanoa että jokapaikkaan en lastani antaisi hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Riippuu päiväkodista, riippuu hoitajista... Itse työssäni olen alusta asti ottanut päämääräksi, että jokaista lasta huomioin yksilöllisesti jollain tavalla päivän aikana. Jollakin se hetki on pukemistilanne, jollakin nukkumaan käynti, jollakin herääminen, jollakin pelituokio. Riippuu ryhmästä ja lasten iästä, mutta meillä ainakin jokaista lasta ehtii pitää ainakin hetken sylissä, lapsen sitä halutessa, kun hän herää. Herääminen tapahtuu jokaisen omassa tahdissa, eikä niin et kello kumahtaa ja kaikki ylös.

Jaksamiseen sanon sen verran, et ammatinvalintakysymys tämäkin. Mut ne pienet ihmiset antaa hurjan paljon voimaa jaksaa, vaikka välillä voimat oliskin ihan lopussa...

Samat periaatteet minullakin. Joillakin kauan alalla olevilla tuntuu olevan vähän liukuhihnamainen toimintatapa, mutta onneksi useimmiten ymmärretään yksilöllisyyden merkitys.

Yhteistyössä