Päiväkodista perhepäivähoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Meidän tyttö vaihtoi kesän jälkeen pienten ryhmästä isojen puolelle. Käytännössä se tarkoitti sitä, että ennen oli kolme hoitajaa ja 12 lasta, nyt on kolme hoitajaa ja 21-22 lasta. Lisäksi he ulkoilevat pihalla, jossa ovat myös yksi vanhempi ryhmä ja vielä eskarilaisetkin. Ennen oltiin suojatulla pienten pihalla.

Tuntuu siltä, että tytöllä on ollut vähän vaikeuksia sopeutua. Ja harva se päivä hän kertoo, miten joku on taas kiusannut tai jopa lyönyt. Vanhat tarhakaverit on kyllä samassa ryhmässä, mutta nämä isommat vissiin kiusaa enemmän. Yhtenä viikkona hoitajia oli puolenkymmentä poissa, muttei ketään tilalla. Hoitajilla ei yksinkertaisesti ole aikaa vahtia kaikkia. Enkä syytä hoitajia, vaan vika on ylemmässä tahossa.

Nyt olen ruvennut miettimään, olisiko parempi siirtyä pienempään ryhmään, eli perhepäivähoitoon? Tyttö on myös alkanut odottamaan hurjasti viikonloppua ja lähtee ihan innoissaan kotiin. Ennen häntä sai väkisin raahata portista ulos, kun ei meinannut millään lähteä.

Onko muilla ollut vaikeuksia siirtyä isojen ryhmään? Onko joku siirtänyt lapsensa päiväkodista perhepäivähoitoon? Kaipaisin asiallisia kommentteja asiasta, en mitään "pitäisit lapsesi kotona" -kommentteja...

Minulle on siirtynyt lapsia päiväkodista pph:oon ja hyvin on mennyt :) Kyllähän varsinkin arempi lapsi pärjää paremmin pienessä ryhmässä ja pph pystyy paremmin valvomaan lapsia, joita on maksimissaan se 4 päivän aikana. Itselläni ainakin sisällä lapset pyörivät keittiössä jalkojen ympärillä ja ulkona ulkoilemme aidatuissa puistoissa, metsässä jne.

Eniten pk:sta siirtyneitä lapsia on kummastuttanut se, että minä teen PÄIVÄKODISSA ruokaa ja uuni ja keittiö on siinä lähellä :) Päiväkodissa kun eivät näe, kun ruoka valmistuu :)

...vaikkakin tytär on aika paljon pienempi, vasta 1½ vuotias. Aloitimme päivähoidon pari kuukautta sitten päiväkodissa ja tuntuu että tytär on päivän jälkeen aina väsynyt ja kärttyinen.

Miten kävi ap? vaihdoitko? oliko hyvä ratkaisu? Onko kukaan vaihtanut pienemmän kanssa?

Lähialueellamme ei ole perhepäivähoitajia vapaana, ikävä kyllä :( joten hoitopaikka olisi ihan kodin vieressä olevan päiväkodin sijasta parin kilometrin auto/bussimatkan päässä.

Meillä vaihtui päiväkoti PPH:oon, koska lapsi sairasti niin valtavasti tarhassa - ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä ratkaisuun.
Tietty meillä kävi aivan hiton hyvä tuuri, että saatiin loistava pph.
Tosin tossa kun on vaihtamassa niin voihan sen varmaan vielä perua, jos tarjottu pph-paikka vaikuttaa, ettei kemiat synkkaa...?

Yhteistyössä