Päiväkodin toiminnasta, onko aihetta infota eteenpäin ylimmälle taholle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti ihmettelee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äiti ihmettelee

Vieras
Meidän lapselle kävi tässä hän aikaa sitten näin, että oma pk ryhmä (isossa päiväkodissa, satoja lapsia) oli ulkoilemaan. Tämä 23 lapsen ryhmä on jaettu kahtia "mustikoihin " ja "puolukpihin". Oma lapsi kuuluu mustikoihin. No, siis koko ryhmä oli ulkona ja lapset leikkivät keskenään piilosta, kunnes mustikoihin ryhmän ohjaaja päätti lähteä oman ryhmänsä kanssa pois päiväkodin pihalta, lähimetsään.
Päiväkodin portilla oli vielä "tarkistanut", että kaikki mustikat on mukana. No, hetken kuluttua meidän lapsi oli tullut esiin piilosta ja ihmetellyt, missä oma ryhmä ja kaverit on....puolukoiden aikuinen oli sit lapsen havainnut ja ottanut mukaan pienempien ryhmään leikkimään.
Lapsi ei siis jäänyt yksin, ilman tuttua aikuista, mutta mielesäni vastuutonta silti ryhmän ohjaajalta, että tarkistuksesta huolimatta lapsi unohtuu pihalle. Seuraavalla kerrallaan se voi jäädä jumppasaliin tai vaikka sinne metsään!
Ja kun tuosta jutteli (yritin jutella...) lto:n kanssa, vastaus oli suunnilleen, että mitäs meni sinne piiloon :o....ei nyt noilla sanoilla, mut asenteella...
Jäin sit miettimään, että onko päiväkodeissa joku läheltä piti tilanteiden lmoitusjärjestelmä, vai otanko yhteyttä pk:n johtajaan?

Jumalalle???

Heheheh... ei vaan, toi ylin taho on vähän hassu, eikös uskikset käytä sitä jumalasta?

Onhan toi huono juttu, että noin tapahtuu. Onneksi tapahtui turvallisessa paikassa. Eikös se hoitaja sitten osannut laskea vai oliko sillä vahingossa mukana lapsi toisesta ryhmästä?

Joo, piti kirjoittaa ylemmÄlle taholle, iPad muuntelee sanoja:) en ajatellut jumalaa :D
En oikein saanu vastausta, miksi lapsen poisjäämistä ei huomattu, sanoi tarkistaneensa, mut oli ollut hälyä ympärillä ( onkohan useinkin päiväkodissa... :o, paljon lapsia riekkumassa....)

Voithan sä infota, jos henkilökunnan asenne tapahtuneeseen oli asiaton. Kyllähän noita inhimillisiä virheitä valitettavasti joskus sattuu, jolloin ne käsitellään tilanteesta riippuen oman ryhmän aikuisten kesken sekä vanhempien kesken, joskus joku isompi juttu voidaan käsitellä esim. viikkopalaverissa johtajan johdolla.

Ikävä tilanne, mutta inhimillistä. Jos mitään muuta valitettavaa ei ole, en lähtis kuormittamaan päiväkodin henkilökuntaa valittamalla tuosta tilanteesta. Kyseiselle hoitajalle voit tietysti sanoa, että et pitänyt asiasta.

Jos katsot tarpeelliseksi, niin voit soittaa päiväkodin johtajalle. En ole varma, soittaisinko itse. Mitään ei kuitenkaan käynyt ja lapsi ei jäänyt ilman valvontaa. Ymmärrän kyllä huolesi siitä, että hoitaja "unohti" noin vaan lapsesi pihalle, kun ei nähnyt häntä.

Lapsi ei kuitenkaan jäänyt missään vaiheessa yksin! Noi on oikeasti aika inhimillisiä tilanteita. Toki jos sulle on vastattu jotenkin törkeästi ja vähätellen, niin ota yhteyttä, jos siltä tuntuu.
Meidän vanhin tyttö oli jäänyt muutama vuosi sitten pienten puolella ollessaan yksin isojen kanssa pihalle, kun pienet olivat lähteneet sisälle. Sisälle päästyään hoitajat olivat tajunneet tytön puuttuvan. Siinä vaiheessa tyttö oli jo isompien kanssa tulossa sisälle.
Ei me siitä mitään meteliä nostettu. Harjoittelija oli tällöin kysynyt lto:lta, että aikooko kertoa vanhemmille tapauksesta. Ja tottakai kertoi.
Mielestäni olisi tosiaan eri asia, jos lapsi olisi yksin jäänyt.

Ylempi taho tietää, että oikeasti vaarallisia tilanteitakin on jatkuvasti, mutta eipähän se mitään auta. Eikä ylempi taho tee muuta, kuin sättii hoitajia, vaikka hoitajien on yksinkertaisesti mahdotonta pysyä aina kartalla.

Tuossa tilanteessa ei mitään vaarallista edes tapahtunut, joten en suosittele ylemmälle taholle ilmoittelemaan. Jokainen hoitaja, joka joskus laskee lapset väärin, kärsii siitä jo mielessään pitkään.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Onhan tuo toki inhimillistä, mutta silti aika iso virhe. Ja tuo jälkikäteinen suhtautuminen ärsyttäisi, sillä se osoittaa, että hoitajien mielestä se nyt ei ollut mikään iso juttu.

Just noita samoja olen miettinyt....mitään vaaratilanteita ei toki aiheutunut, eikä lapselle jäänyt mitään traumaa tapahtuneesta. Mut toi hoitaja asenne oli mielestäni inhottava....oon itte hoitoalalla töissä ja tiedän, että tuollaisia läheltäpiti tilanteita vaan sattuu, inhimillistä se on, mut ainakin meidän työpaikalla ne käsitellään ja tehdään siis ihan virallinen haipro ilmoitus. J otetaan vakavasti. Jos sattuu potilaalle, vähintäänkin pahoitellaan tapahtunutta, vaikkei konkreettista vahinkoa olisikaan sattunut.
Eniten mua mietityttää johdolle ilmoittamisessa se, että kärsiikö siitä sitten se mun lapsi jolla on hoitajien mielestä "paska valittava mutsi...", eli en ehkä ilmoita kuitenkaan....vois kyllä lto:lta kysyä, onko niillä joku tuommoinen haiproa vastaava ilmoitusmenettely....

mutta onneksi oli turvallisessa ympäristössä. Ihmettelen kuitenkin lto:n asennetta ja sitä että miten hoitaja ei osaa laskea ja huomaa jo lähtiessä et nyt ei oo kaikki lapset tässä? Itse ainakin paikasta toiseen siirryttäessä lasketaan lapset ja kyllä se luku pitää olla ajantasalla omassa päässä

Jos ei kykene tuollaista asiaa selvittelemään lapsensa hoitajien kanssa nenätysten, on aika kummallista.

Kyllä olen siis hoitajan kanssa ihan nenätysten jutellut, ensin tapahtumapäivänä ja sit vielä seuraavana päivänä kyselin tarkemmin. Mies jutteli myös, ja se asenne oli just toi, että mitäs meni piiloon, ei tässä nyt mitään oo sattunu....mut mun mielestä sellainen asia, että olis ehkä ollut pikkasen nöyrempi asenne hoitajilla, niin asia bueno. Mut tulee vähän sellainen hälläväliä olo itelle ja tosiaan, että voihan se lapsi ( minun ta jonkun muun) sit unohtua jonnekin muuannekin, jos päiväkodin pihaan unohtuu!

"Onhan tuo toki inhimillistä, mutta silti aika iso virhe. Ja tuo jälkikäteinen suhtautuminen ärsyttäisi, sillä se osoittaa, että hoitajien mielestä se nyt ei ollut mikään iso juttu"

Toisaalta, jos näitä valituksia tulisi ylemmälle tasolle enemmänkin, niin menisiköhän se jo perille, että hoitajia tarvitaan enemmän? Pk:n johtaja nyt ei sille asialle välttämättä mitään voi, mutta voisi viedä asiaa eteenpäin.

Soita johtajalle ja kerro mitä tapahtui. Kerro myös hoitajan asenteesta. Silloin asia tulee varmasti myös johtajan tietoon. Halutessasi voit pyytää, että johtaja ei ota asiaa esille niin että käy ilmi että juuri sinä olet soittanut. Tällaisista asioista voidaan puhua ihan yleišellä tasolla.

Ikävä inhimillinen erehdys, mutta muakin tossa alotuksessa jäi kaivelemaan lto:n suhtautuminen asiaan. Itse ehkä mainitsisin asiasta pk:n johtajalle, juurikin tuon asiaan suhtautumisen takia, en niinkään siksi että tapahtui erehdys.

Alkuperäinen kirjoittaja Aloittaja äiti;29263856:
Just noita samoja olen miettinyt....mitään vaaratilanteita ei toki aiheutunut, eikä lapselle jäänyt mitään traumaa tapahtuneesta. Mut toi hoitaja asenne oli mielestäni inhottava....oon itte hoitoalalla töissä ja tiedän, että tuollaisia läheltäpiti tilanteita vaan sattuu, inhimillistä se on, mut ainakin meidän työpaikalla ne käsitellään ja tehdään siis ihan virallinen haipro ilmoitus. J otetaan vakavasti. Jos sattuu potilaalle, vähintäänkin pahoitellaan tapahtunutta, vaikkei konkreettista vahinkoa olisikaan sattunut.
Eniten mua mietityttää johdolle ilmoittamisessa se, että kärsiikö siitä sitten se mun lapsi jolla on hoitajien mielestä "paska valittava mutsi...", eli en ehkä ilmoita kuitenkaan....vois kyllä lto:lta kysyä, onko niillä joku tuommoinen haiproa vastaava ilmoitusmenettely....

Hienoa, jos teillä töissä käsitellään virheet. Olisipa meidätkin otettu vakavasti silloin, kun isääni hoidettiin. Hänen suhteensa tehtiin vakava hoitovirhe ja meitä kohtaan asenne oli ihan sama kuin mitä kerroit lastesi päiväkodista. Joten siinä, missä minä sukulaisteni kanssa olen antanut anteeksi sinun ammattikunnallesi, voit sinäkin antaa nyt anteeksi päiväkodin henkilökunnalle. Joskus on vaan pakko miettiä kuinka paljon on hyötyä valituksesta ja koska sen aika on oikeasti? Lapsesi ei jäänyt yksin, hänestä pidettiin huoli ja mustikkaryhmän ohjaaja myönsi virheen. Olisiko sinusta sitten oikein, että hoitaja saa potkut niin kuin minusta olisi silloin järjestää potkut isääni hoitaneelle henkilökunnalle.

Sinulta varmasti löytyisi "selitys" minulle isäni hoidosta, joten mietippä myös sitä mustikka-ryhmän ohjaajan selitystä. Oletko pätevämpi ja parempi? Et mielestäni ole tuomitsemaan sellaista, jonka kanssa olet asian nyt käsitellyt. Viestisi meni perille ja hoitaja on selvästikin vaikeana etenkin kun teidän perheestä jokainen käy vuorollaan kuluttamassa hänen työaikaansa sekä samalla sotkemassa keskittymistä niin, että jonkun toisen lapsi unohtuukin jonnekin.

Ja sano lapsellesi, että uskoo kun aikuiset käskee. Siinä sinulle projektia valittamisen sijaan.

En infoaisi jälkikäteen enää kenellekään. Keskustellessa asiasta ehkä olisin kysynyt sattuuko tämän kaltaisia tilanteita usein ja miten niitä pyritään ehkäisemään päiväkodissa.

Lisäksi olisi keskustelussa ehkä kysynyt sitäkin onko tämän kaltaisista tilanteista tapana tehdä jonkinlainen ilmoitus ja miten asia tai mahdollinen ilmoitus päiväkodissa käsitellään.

Öh, mitä tämä valittaminen ylemmälle taholle sitten vaikuttaisi konkreettisesti? Asiasta varmasti jo keskusteltu lapsen ryhmässä, ikävä kyllä tällaisia inhimillisiä virheitä voi sattua niin kauan kuin ihmiset hoitavat lapsia eivätmä robotit.

Yhteistyössä