Päiväkodin muut ylimääräiset menot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä, 1 ja 3v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä, 1 ja 3v.

Vieras
Hei, onko kukaan törmännyt siihen, että päiväkoti pyytää 100€ per lapsi vuodessa ylimääräistä, kaiken päiväkotitoiminnan rahoittamiseen?

Lisäksi "voi" osallistua myyjäisiin ja tuotekaupitteluun, jotta saadaan vielä lisä rahaa toimintaan. Maksetaan kahdesta (1v ja 3v) lapsesta jo muutenkin 518€/kk ja lisäksi tarhan kesälomalla on pyydetty ainakin aikaisemmin 150€/ kk (kai per lapsi, ainakin ensimmäisen lapsen kohdalla kysyttiin.) Vaikka lasta tarhaan en pystykään viemään. Nyt vielä tuli uutinen, että jouluviikko ollaan suljettu, joten työnnä se lapsesi, mihin haluat! (ja tuskin tulee kuukausimaksuun helpotusta). Onko oikeasti muilla näin paljon menoja tarhan suunnalta?

Ihmettelen suuresti, että töitä tekevillä vanhemmilla pitisi olla vielä resursseja kinua töissä joka vuosi heinäkuuta kesälomaksi (vaikka muutkin työkaverit sitä haluavat), rahaa kuukausimaksun lisäksi muuhun toimintaan ja loppujen lopuksi paljonko oikeasti 1 vuotias käyttää rahaa oheistoimintaan (teatteri yms.)? Olisiko kuitenkin se hyvä hoito ja päivärutiinit siinä iässä vielä se oikea juttu. Kyllä me perheen kanssa hoidetaan sitten kaikki muu lapselle mielenkiintoinen.

Yksityinen päiväkoti, ilmeisesti? Meillä on kans kaks lasta, yksityinen päikky ja hoitomaksu parikymppiä korkeampi kuin kunnallinen taksa/kk. Sillä katetaan kaikki ylimääräinen. Heinäkuu on ilmainen, kunnan palveluseteli kattaa sen. Meilläkin on päikky suht paljon kiinni, mutta päivystyshoito on lomilla aina järjestetty (ei onneksi ole jouduttu käyttämään).

Pitaa aina mainita tama sama juttu: Vain Suomessa paasette noin halvalla noissa paivakotikustannuksissa. Oi etta olisin onnellinen jos maksaisin 500e/per lapsi, mutta taalla se on tuplat.

Sama kuin aitiyspakkauksen kanssa, kansa valittaa vaikka valtio tukee todella paljon lapsiperheita.

Meillä on yksityinen päväkoti 5€/kk yhdestä lapsesta. Minusta ei ole paljoakaan.
Ja lomakuukausina tai jos on lapsi sairas puolet kuukaudesta tottakait ei mitään tarttee maksaa.
Kaiken maailman retkiä (esim. käyvät maatilalla,rekiajelulla..yms) melkeinpä joka kuukausi kuitenkin toteuttavat.

voi että tätä Suomea, niin Joo!!!

Kiitos muille asiallisista viesteistä. Niitä olin nimenomaan vailla. En halunnutkaan kuulla muun maailman menoista vaan muiden äitien kokemuksia! Enhän minä paljon tiedä, kyllä joku tarhatäti saattaisi tietää enemmänkin, siksi juuri kysyn!!! Muutaman muun maan maksuista tiedän ja niissä ainakin puolet halvempaa (kokemuksesta)!

Ajattelinkin, että 10 taikka 50 kuulostaa jo paremmalta, mutta 100 (mistä ei ole edes erittelyä) pistää varmaan muutaman muunkin äidin ihmettelemään. Olen kuullut, että kunnallisella ei kysellä paljon rahoja. Tämä varmaan sen yksityisen ihanuuksia, kun ei ole kunnallista lähellä.=)

[QUOTE="Lis";29030248]Pitaa aina mainita tama sama juttu: Vain Suomessa paasette noin halvalla noissa paivakotikustannuksissa. Oi etta olisin onnellinen jos maksaisin 500e/per lapsi, mutta taalla se on tuplat.

Sama kuin aitiyspakkauksen kanssa, kansa valittaa vaikka valtio tukee todella paljon lapsiperheita.[/QUOTE]

Ymmärtääkseni ap ei valittanut päivähoitomaksuista vaan kysyi, että onko nuo sivusta vedettävät ja oheistoimintaa varten halutut summat ihan normeja ja paljonko muilla on sellaisia kuluja.

Kuulostaa mun mielestä paljolta. Meillä ei ole muuta, kuin xylitol- tuotteista maksu vuosittain. Ja mun mielestä noi lapset on jatkuvasti jossain kirjastoissa ym. En mä tiedä tarviiko 1-3 vuotiaita viedä teatteriin...

100 euroa kuulostaa isolta summalta. Vaatikaa vanhempainillassa selvitys, mihin raha käytetään. Itse olen kunnallisella puolella töissä ja silloin tällöin pyydetään esim 1€/lapsi teatterireissua tms varten. Harvoin enää tuotakaan, vaan rahat otetaan päiväkodin rahoista. Yleensä teatteri tms esitys on ryhmille halvempi kuin jos menisi omien lasten kanssa.

[QUOTE="Lis";29030248]Pitaa aina mainita tama sama juttu: Vain Suomessa paasette noin halvalla noissa paivakotikustannuksissa. Oi etta olisin onnellinen jos maksaisin 500e/per lapsi, mutta taalla se on tuplat.

Sama kuin aitiyspakkauksen kanssa, kansa valittaa vaikka valtio tukee todella paljon lapsiperheita.[/QUOTE]

Mua aina kiinnostaisi näiden kommentoijien veroprosentti. Ei ne suomalaiset päiväkoditkaan pyhällä hengellä pyöri, verorahoista ne maksetaan mikä ei suoraan tule perheiltä. Valivali-uliuli.

Yksityisellä on omat säännöt ja omat mutkat. Mutta myös isot edut.

Asun Helsingissä ja palveluseteliä yksityiseen päiväkotiin ei ole. Yksityinen pk maksaa n. 100 € enemmän kuussa kuin kunnallinen. Lisäksi voivat sulkea loma-aikoina ja kerätä materiaalimaksuja. Kunnallinen pk ei saa kerätä rahaa vanhemmilta, sijaishoito järjestetään ja ainakin viime kesänä loman pitämisestä tiettyyn ikaan sai hyvitystä.

Mutta sitten on se puoli, että resurssit on tiukalla, sijaisia ei välttämättä tule. Ja isoin ongelma on se, että Helsingin varhaiskasvatusvirasto on linjannut, että jatkossa kaikissa päiväkodeissa ryhmäkoot suunnitellaan tilojen mukaan. Lapsemme päiväkodissa se otettiin käyttöön jo etukäteen nyt. Ennen parinkymmenen lapsen ryhmä kasvoi lähes kolmenkymmenen lapsen ryhmäksi kertaheitolla, vaikkakin ryhmää jaetaan päivän aikaan jatkuvasti kahtia, syövät vuoroissa yms.

Yhteistyössä