Päiväkodin käytännöstä pitää kuriksia..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Itse haluan ostaa muksulle reimatecit tmv. ja mun mielestä on silkkaa rahan ja ympäristön tuhlausta ostaa kurikset lisäksi. Joten voinko kieltäytyä moisesta kunniasta, jos päiväkodista vaaditaan sellaiset hankkimaan? Mun mielestä ne vaan ovat hyvän, vettä ja likaa hylkivän, haalarin kanssa turhat!

Kyllä voit.
Itsehän sä asian päätät ja sanot asian selvästi tädeille, niin eiköhän ole ok. Eihän ne voi mitään pakottaa kenenkään tekemään.

Muoks. Meilläkin on vk-pukujen kanssa kurikset käytössä. Talvella on kosteusuojatut haalarit ja silloin ei tarvii niin kuriksia laittaa. =)

OT: Meidän päiväkodissa yksi poika on ilman takkia ja vaikka kuinka pyydetään takkia, niin jos ei sitä tule, niin ei tule. Minkäs teet. :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse haluan ostaa muksulle reimatecit tmv. ja mun mielestä on silkkaa rahan ja ympäristön tuhlausta ostaa kurikset lisäksi. Joten voinko kieltäytyä moisesta kunniasta, jos päiväkodista vaaditaan sellaiset hankkimaan? Mun mielestä ne vaan ovat hyvän, vettä ja likaa hylkivän, haalarin kanssa turhat!

no valitettavasti ne vettähylkivätkin päästää kosteutta ja hyvässä tapauksessa polveen saakka ihan litimärkä. ja reimatecejä ei voi kuivattaa kuivauskaapissa niin saattaa olla että ne on märät vielä kotiinlähtiessä ja sitäkö nurinaa sitten pitäis kuunnella?!

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Itse tykkään lapsella pitää kuriksia haalarin päällä, koska silloin haalari ei ole ihan hiekassa yms.

Viime talvena meillä oli reimatec-haalari, joka ei koskaan kastunut läpi ja pesin sen varmaan max 5 kertaa koko talven aikana, kun ei ollut tarvetta. Se hylki niin hyvin likaa.

Täällä ainakin tuossa tarhassa missä muksuni on, puetaan akikille lapsille kurikset päälle oli puku mimmonen tahansa.
Siks että märkänä ja likasena ne kurikset jätetään kuraeteiseen ja puvut viedään omiin kaappeihin.
Ne ei halua että sitä kuraa tulee sinne pukukaapeille asti ihan niin kamalasti.

Ja ilmeisesti sama käytäntö on myös siinä tarhassa minne oon töihin menossa.

Alkuperäinen kirjoittaja sinkkuäiti:
Itse tykkään lapsella pitää kuriksia haalarin päällä, koska silloin haalari ei ole ihan hiekassa yms.

Peesi. Meidän mies ei edes suostu jättämään sadetakkia pois päiväkodista. Hihan suut on kuulemma muuten paskassa ja hän ei halua työvaatteita likaiseksi.

Meillä kyllä käytetään "reimatekkeja" ja sun muita myös muulloinkin ja en mää silloin kuriksia käytä. Silloin vain mulla ei oo pesulassa pestäviä housuja päällä ja samoin takkia, johon en halua päiväkodin mutavelliä...

Mutta mielipiteitä saa olla monia. Älä osta kurahousuja, ei niitä kosteuden poissapitämiseksi meilläkään käytetä.

tietenkin voit ja on ihan perusteltuakin, jos kerta hankit hyvä puvun joka lapsen kuivana pitää. Muista vääntää heille sitten rautalangasta se ettei niiden päälle saa laittaa kuriksia

A) koska puku ei enään hengitä ja alkaa hiostamaan ja kastelee puvun sisältä,
B) kurikset vahingoittavat kosteussuojattujen vaateiden kalvoa. Että ihan perusteltua on olla hankimmatta kuriksia.

Ikävää vain on se kuinka saada kollegani asiasta vakuuttumaan, työtä teen omien kollegoiden kanssa päivittäin ja toinen asia on vielä se, kun kaikkia kosteussuojattuja pukuja ei saa laittaa kuivauskaappiin. ReimaTecit kyllä nykyään saa.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Täällä ainakin tuossa tarhassa missä muksuni on, puetaan akikille lapsille kurikset päälle oli puku mimmonen tahansa.
Siks että märkänä ja likasena ne kurikset jätetään kuraeteiseen ja puvut viedään omiin kaappeihin.
Ne ei halua että sitä kuraa tulee sinne pukukaapeille asti ihan niin kamalasti.

Ja ilmeisesti sama käytäntö on myös siinä tarhassa minne oon töihin menossa.

Miks ei sitä reimatec-haalaria voi jättää sinne eteiseen?

Musta ihan ok, jos sellainen puku mikä pitää vettä, ette isitten kuriksia tuoda erikseen. halpompihan se meille hoitajille on. Ja erityisen kiva jos vanhempien kans vielä sovittu erikseen asia, ettei tule turhaa kinaa sitten vaikka lapsen kans jos on sovittu että kurikset laitetaan, siis lasten kans. Joskus vaikka on näitä reimatekkejä, vanhemmat sitten nurisee kun vaatteet kurassa jos ei ole kuriksia ollutkaan. Eli kaikkein paras kun sopii asian hoitajan kans miten toimitaan, ei tule epäselvyyksiä.

pk täti itsekin! Jos vanhemmat sanoo ettei tarvi kuriksia ja puku kestää kosteuden ei niitä "pakolla" kelleen laiteta! Kuivatus onkin sitten se ongelma kun ei mahdu roikkumaan henkareihin jokapaikkaan ja kuivuriin ei mahdu tai saa laittaa! Itse omalla suosin märällä kurakelillä kuriksia ja kostealla pikku märällä kelillä kosteusuojahaalaria tai housuja ja takkia!

lisäänpä vielä sen, että ainakaan ReimaTec ei omalla pojalla kastellut läpi vaikka ui lätäkössä viime kaudella. Mutta itselläni tavis sadekamat kasteli sisähousujen lahkeet ja hihat kun ne imee vettä joka jatkaa imytymistään pitkin lahjetta ja hihoja, onneksi itsekkin omista kunnon kuorivaatteet (olivat vain silloin jääneet töihin).

No meilläkin RT:t ja päiväkoti vaatii kurikset, sadetakin, kumisaappaat ja rukkaset. Mä en ensin isommalle ostanu kurarukkasia niin jo oli lappu että missä Pekan kurarukkaset. Näitten oikeesti vettäpitävien kanssa ei edes "saisi" pitää kuriksia!!!!! Mut totta on et puku pysyy paljon siistimpänä kun ne kurikset on päällä, toisaalta, meillä ei enää niille puvuille oo pitäjää näidne kahden jälkeen ....

Entä tasapuolisuus lasten välillä? Olen kuullut perusteluina kurahousuille myös sen, että kaikilla perheillä ei ole varaa reimatekkeihin ja on epäreilua, että vain tietyille lapsille puetaan kurahousut ja toisille ei. Tädit ei halua sanoa lapsille, et sulla on halvat haalarit, jotka ei pidä vettä ja sen takia sun pitää pukea kurahousut, vaikka kukaan muu ei puekaan. Mä ostan ihan suosiolla tavallisia haalareita. Kuivauskaaappiin ne kuitenkin päiväkodissa tungetaan, joten eipä tarvii ainakaa sitä surra, et kalliit vaatteet menis pilalle vahingossa. Meidän päiväkodissa ulkovaatteet laitetaan naulakkoon ja se alla on patteri, joka jo nyt tuntuu tosi kuumalta kun kädellä koittaa. Onneksi ei ole kallista reimatekkiä lapsilla, niin ei tarvii miettiä miten haalarin käy kun on koko päivän kuuman patterin päällä...

Onko tuo reimatec tosiaan sellainen ihme haalari että jos se päällä istuu kurassa (nyt en siis puhu vesilätäköstä vaan ihan oikeasta kurakosta) niin sitä ei tarvi pestä? Ja voiko sen helposti suihkuttaa käsienpesu altaassa ilman että sinne sisään menee vettä??

Entä tasapuolisuus lasten välillä? Olen kuullut perusteluina kurahousuille myös sen, että kaikilla perheillä ei ole varaa reimatekkeihin ja on epäreilua, että vain tietyille lapsille puetaan kurahousut ja toisille ei. Tädit ei halua sanoa lapsille, et sulla on halvat haalarit, jotka ei pidä vettä ja sen takia sun pitää pukea kurahousut, vaikka kukaan muu ei puekaan. Mä ostan ihan suosiolla tavallisia haalareita. Kuivauskaaappiin ne kuitenkin päiväkodissa tungetaan, joten eipä tarvii ainakaa sitä surra, et kalliit vaatteet menis pilalle vahingossa. Meidän päiväkodissa ulkovaatteet laitetaan naulakkoon ja se alla on patteri, joka jo nyt tuntuu tosi kuumalta kun kädellä koittaa. Onneksi ei ole kallista reimatekkiä lapsilla, niin ei tarvii miettiä miten haalarin käy kun on koko päivän kuuman patterin päällä...

Mäkin oon kuullut saman, mut mun mielestä huono perustelu kuriksille. Ensinnäkin ei niitä pikkumussukoita voi ikuisesti suojella siltä, et maailma on epäreilu ja toisilla on jotain mitä toisilla ei ja minkä takia pitäis sanoa et ne vettä hylkimättömät on huonot ja halvat. Eikö voisi vaan sanoa, että "sulle puetaan kurahousut ettei haalari kastu läpimäräksi, mutta peralle ei pueta kun sillä on vähän kuin 'kurahaalari'" tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jospa mä sitten sanon, että en alkuun osta kurahousuja ja jos tulee tarpeelliseksi (mitä en usko), puku usein märkä ja kurainen, niin sitten ne kurahousut hankin.

No tota ... likasia ne lapset kyllä on kun möyrivät hiekassa vaikka ei märkää oliskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Onko tuo reimatec tosiaan sellainen ihme haalari että jos se päällä istuu kurassa (nyt en siis puhu vesilätäköstä vaan ihan oikeasta kurakosta) niin sitä ei tarvi pestä? Ja voiko sen helposti suihkuttaa käsienpesu altaassa ilman että sinne sisään menee vettä??

mie en ole vielä törmännyt sellaiseen haalariin että se pitäis kosteutta. ja lapsethan istuu mielellään vesilammikoissa ja muissa märissä paikoissa

Sä voit viedä lapsen se päällä suihkuun ja suihkuttaa niin mahd. lian pois tai pyyhkästä jollain. Mutta tosiaan meillä oli ruskea reimatec viime talvena Helsingissä missä oli vesi/loskatalvi eikä se ollut melkein milloinkaan likainen.. se hylki niin tehokkaasti likaa.

Sä voit viedä lapsen se päällä suihkuun ja suihkuttaa niin mahd. lian pois tai pyyhkästä jollain. Mutta tosiaan meillä oli ruskea reimatec viime talvena Helsingissä missä oli vesi/loskatalvi eikä se ollut melkein milloinkaan likainen.. se hylki niin tehokkaasti likaa.

Niin ja ihan makas ja istui lammikossa (1,5v) eikä koskaan kastunut läpi. Se millaiset kengät on jalassa vaikuttaa varmaan kans et päästääkö lahkeen suusta vettä sisään. Meillä oli viking goret sen kans.

No tää nyt ei musta oo mikään peruste..tasapuolisuus lasten välillä. Hyvä niitten on oppia pienestä pitäen että kaikki ei mee oman pillin mukaan. Täditkin voi esittää asian toisin ku puhumalla halvoista haalareista.

Mäkin oon kuullut saman, mut mun mielestä huono perustelu kuriksille. Ensinnäkin ei niitä pikkumussukoita voi ikuisesti suojella siltä, et maailma on epäreilu ja toisilla on jotain mitä toisilla ei ja minkä takia pitäis sanoa et ne vettä hylkimättömät on huonot ja halvat. Eikö voisi vaan sanoa, että "sulle puetaan kurahousut ettei haalari kastu läpimäräksi, mutta peralle ei pueta kun sillä on vähän kuin 'kurahaalari'" tms.

Tän kommentin olen kuullut lastenhoitajan suusta. Ei ole meidän päiväkodissa, mutta muualla. Ja siinä päiväkodissa kuulemma puetaan kaikille ne kurahousut juuri tästä syystä.

Kai sen voi suihkuttaa, näin oon kuullu monen tekevän. Mä vaan oon niin laiska et heitän suoraan pesukoneeseen. Mun mielestä se ei tulis puhtaaks pelkästään suihkuttamalla. Ei sinne sisään kyllä vettä mee, ellei suihkuta nimenomaan puvun sisälle, se pitää oikeesti vettä vaikka sitä ei kaikki meinaa millään uskoa =) .

siis jos jotain tasapuolisuutta kaipaa pk asioihin niin sitten voisi sanoa näille hoitajille, että tasapuolisuuden nimissä laskekaa meidän pk maksuja. Pitää sitten olla samat maksut kaikille, jos niin tasapuolisuutta halutaan. Joskut maksaa haalareista vaikka talous olis tiukalla, jokainen päättää iste mihin ja miten varansa käyttää. Ei siinä auta pk tätien napinat mistään tasapuolisuudesta.

Yhteistyössä