Päiväkodin hoitoajasta ja osittaisen hoitovapaan palkasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras ap"

Vieras
Eli lapsille olen hakemassa päiväkotipaikkaa, syksylle vasta mutta ajoissa halusin olla.

Miten noi hoitoajat putää ilmoittaa? Jos teen pääsääntöisesti 9-15 päivää, niin lapset olis hoidossa käytännössä n. 8.30-15.30, eli ajattelin laittaa 8-16, mutta onko toi nyt sitten "kiveen kirjoitettu", eli en voi joku päivä viedä jo vaikka seiskaksi ja hakea vastaavasti tuntia aiemmin tai viedä myöhemmin ja hakea myöhemmin?

Ja sitten tosta osittaisesta, jos mulla vakituinen työ kuukausipalkalla, niin saanko palkan jonkun prosenttiosuuden mukaan vai muuttuuko sopimukseni tuntipalkaksi? Onko työnantajalla oikeus tehdä niin? Olen kysynyt asiaa liitosta, mutta vastausta sieltä vielä odottelen.

Kai sulla on siis alle 3-vuotias lapsi? Sitähän ei makseta 3-6-vuotiaista. EI noita hoitoaikoja hakuvaiheessa tartte niin tarkkaan ilmoittaa, se riitää kun tiedät että voit hakea tavalliseen (ei vuoro-)päikkyyn.

Hoitoaika on aika tarkka, koska hoitajien työajat laitetaan lapsimäärän mukaan. Joissain paikoissa on enemmän joustoa kuin toisissa. Palkasta en osaa sanoa, itse sain 80 % normipalkasta. Luulisin, ettei voisi muuttaa tuntipalkkalaiseksi, jos työsopimuksessa lukee kuukausipalkkalainen. Silloin osittaisen hoitovapaan ajaksi tarvittaisiin uusi sopimus.

Okei, kiitos näistä.
Joo, siis meillä lapset tarhaan mennessä 4v ja 2,5v, mutta osittaista ajattelin kyllä tehdä ehkä pidempääkin vaikka kela sitten ei maksakaan sitä korvausta, se nyt muutenkin on aika pieni.

Niin ja siis tarkoitin tuota eri aikaan viemistä siis sillä tavalla, että jos joskus mulla olisikin vaikka 8-14 vuoro niin voinko viedä lapset aiemmin, jos ilmoitan hyvissä ajoin etukäteen, vai onko se niin etten voi ottaa sellaisia vuoroja ollenkaan.

[QUOTE="Vieras ap";27842093]Niin ja siis tarkoitin tuota eri aikaan viemistä siis sillä tavalla, että jos joskus mulla olisikin vaikka 8-14 vuoro niin voinko viedä lapset aiemmin, jos ilmoitan hyvissä ajoin etukäteen, vai onko se niin etten voi ottaa sellaisia vuoroja ollenkaan.[/QUOTE]

Meidän tarhassa ainakin onnistuu aikaisemmin vienti, kysäiseppä vielä tarhasta mihin oot lasta viemässä.

Meillä ei ole lapsilla mitään merkittyä hoitoaikaa. On vaan merkattu kokopäiväiseksi hoidoksi. Yleensä lapset on hoidossa 9-16. Joskus on päiviä, jolloin lapset pitääkin viedä jo jälkeen 7 hoitoon. Tästä ilmoitamme etukäteen hyvissä ajoin (n. viikkoa ennen) jotta kerkiävät tilata aamupalan.

Päiväkodissa taas jossa olen töissä, on hoitoaika "kiveen hakattu". Jos hoitoajaksi on merkitty 8-16, niin sehän tarkoittaa sitä, että ennen 8 lasta ei saa tuoda päiväkotiin ja ennen klo 16 lapsi täytyy hakea. Mikäli tulee joinain päivinä tarvetta tuoda lapsi aiemmin, niin silloin hoitosopimukseen pitää merkata hoitoajaksi juuri ne ääripäät.

Minä teen osittaista hoitovapaata pääsääntöisesti klo 8:30-15:00, mutta liukuvan työajan takia hoitoajaksi on sovittu klo 7:30-16:30. Ja aina sanon hoitajille ajoissa jos pääasiallinen hoitoaika, joka on 8-15:30, on poikkeuksellinen eli jos tiedän jonkun päivän että tuon tai haen tuosta ajasta poiketen kyselen sopiiko se.

Kuukausipalkkaista työsopimusta ei voi eikä kannata muuttaa tuntipalkkaiseksi. Saat noin 80% palkasta, koska sen verran lyhennät työaikaasikin. Tosin siihen maksetaan päälle myös osa-aikalisä. Osittaisella hoitovapaalla voi olla nuorimmaisen lapsen 2.luokan loppuun 31.7. saakka

Itse sopimukseen kannattaa kirjata tosi reilut ajat. Meillä esim. oli eskariaikaan päiväkodin koko aukioloaika ns. hoitoaikaa, mutta kirjattuna oli, että kuitenkin enintään 5h päivässä (sen eskariajan lisäksi). Ne tarkemmat hoitajat ilmoitettiin sitten kun tiedettiin tarkemmin (joskus tarvittiin hoitoa aikaisin aamusta, toisinaan sitten loppupäivästä).

[QUOTE="Vieras ap";27842093]Niin ja siis tarkoitin tuota eri aikaan viemistä siis sillä tavalla, että jos joskus mulla olisikin vaikka 8-14 vuoro niin voinko viedä lapset aiemmin, jos ilmoitan hyvissä ajoin etukäteen, vai onko se niin etten voi ottaa sellaisia vuoroja ollenkaan.[/QUOTE]

Tämä on hyvinkin paikkakunta-/tarhakohtaista. Meillä EI voinut viedä aikaisemmin kuin oli ilmoitettu hoitoaika joten mä jouduin ilmoittamaan hoitoajan 7-17 juurikin noiden omien työaikojen vuoksi.

Tämä toki tarkoittaa sitä että tulee korkein hoitomaksu mutta jos se niillä normiajoillakin (tuntirajat) tulee täyteen niin sitten ilmoittaisin tuon ja sanoisin tarhassa että se vähän vaihtelee.

Mun lapset olleet kolmessa hoitopaikassa. Ekassa hoitoaika oli maksimissaan se, minkä olit ilmoittanut ja siitä pidettiin tarkkaan kiinni. Tokassa onnistui pieni jousto, kun etukäteen ilmoitti. Aamulla ei yhtä hyvin, mutta iltapäivällä kyllä. Nykyinen on auki klo 7.30-17 eikä sinne sen tarkempia hoitoaikoja ilmoitella. Aukioloajan puitteissa voi hakea ja viedä lapsen miten haluaa.

Palkkasi saat laskettua seuraavasti. Lyhennetty työaika (esim. 30 t/vk) jaettuna kokonaistyöaikasi (esim. 36,25 t/vk). Saamallasi luvulla (esimerkissä 0,83) kerrot kuukausipalkkasi.

Yhteistyössä