päivähoito ja vauva...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko näin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko näin?

Vieras
kysyin kaverilta, aikooko ottaa isosiskon päiväkodista kun vauva syntyy, vai aikooko pitää siellä, niin se sanoi että ei saa pitää kun äiti on kotona. Siis onko muka tollasta sääntöä? Mikä se subjektiivinen päivähoito-oikeus sitten on? Vai riippuuko se kunnasta?

Meillä lapsille haettiin hoitopaikkaa kun mies oli työttömänä, ja aloittivat päiväkodissa vähän ennen kuin mies sai työpaikan. Vai onko pointti siinä jos _äiti_ on kotona?

Kyllä se subjektiivinen oikeus päivähoitoon koskee ihan kaikkia lapsia, eli ei pidä paikkaansa tuollainen. Voivat tietty päiväkodista suositella, mutta eivät määrätä. Vuoropäikyt on eri asia, niillä on omat säännöt.

mulla esikoinen ja keskimmäinen jatkoivat päivähoidossa kun kuopus syntyi.Ihan hyvä niin sillä pikkuinen oli sairaalassa usean kuukauden syntymänsä jälkeen ja minä siellä hänen kanssaan päivisin.

[QUOTE="Jenis";23310594]Kyllä se subjektiivinen oikeus päivähoitoon koskee ihan kaikkia lapsia, eli ei pidä paikkaansa tuollainen. Voivat tietty päiväkodista suositella, mutta eivät määrätä. Vuoropäikyt on eri asia, niillä on omat säännöt.[/QUOTE]

se oli kyllä yksityinen päiväkoti (en tiennytkään, nyt samalla googletin sen päiväkodin kun yritin sen sivuilta löytää juttua), että oiskoniillä sitte omat suositukset vielä...?

tai sanottiin vissiin jossain vaiheessa mullekin lasten alottaessa päiväkodissa, että "tilanteet elää, joku jää vanhempainvapaalle, joku muuttaa"... Mut ei kai se vanhempainvapaa _sääntöä_ tarkottanu? Mietin, kun mun toisella lapsella on puheterapeutin suositus päivähoitoon menosta, että jos me saatas vielä yksi vauva, niin muuttuisiko muka suositukset sitten niin ettei se tarviikkaan lapsiryhmää?

Kyllä lapsella on oikeus päivähoitopaikkaan, vaikka molemmat lapset olisivat kotona. Joissain kunnissa on suositus, että silloin oltaisiin esim. alle 7 tuntia päivässä, mutta sekin on vain suositus. Aiemmin mainituissa vuoro- yms erikoispäiväkodeissa saattaa olla tiukempaa, mutta silloinkin lapselle voi hakea normaalista pk:sta paikkaa ja ihan samalla viivalla sen lapsen pitää olla kuin muidenkin.

Yhteistyössä