Päivähoidosta ja töiden alkamisesta. (Nyt varmasti sataa kuraa niskaan..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekäs(kö) yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsekäs(kö) yh

Vieras
Eli tilanne tämä,lapsi sai päivähoitopaikan ensi viikosta alkaen,mulla alkaa työt kuukauden kuluttua.
Aion viedä lapseni hoitoon töiden alkamisesta huolimatta jo ensi viikolla.Saan kuukaudessa 12 päivää aikaa itselleni ennenkuin työt alkavat,en ota siitä omantunnontuskia vaan aion nauttia täysin siemauksin "vapaapäivistäni".
Lapsi on 2,5v kovassa uhmassa oleva,ja hoidettuani lapsen tähän saakka kotona ja yksin,lasken jo päiviä siihen milloin ensimmäinen hoitopäivä on.
Ah,odotan sitä 8 tunnin hiljaisuutta ja rauhaa mikä täällä hoitopäivinä vallitsee!
Saa siivoilla kaapit,ottaa päivänokoset jos siltä tuntuu ja käydä lenkillä yksin.
Kuulostaa suorastaan kusipäisen itsekkäältä,mut tämä kesä on vetänyt minusta kaikki mehut ja pinnan sinkeälle tuon uhman takia,olen ansainnut nämä "vapaapäivät"!

Älä pode omantunnontuskia! Mutta ota hoidonaloitus siltä kantilta, että lapsi saa pehmeän alun: alkuun vaikka 6 tunnin päiviä. Ehtii siinäkin hengähtää :)

jos varaisit ainakin viikon siihen päikkäriin tutustumiseen. ainakaan meillä ei lasta jätetä heti yksin vieraaseen paikkaan, vaan pari ekaa päivää käydään yhdessä tutustumassa ja sitten jätetään puoleksi tunniksi ilman äitiä hoitoon ja hiljalleen pidennetään sitä hoitoaikaa.

kannattaa jokunen päivä kuitenkin ensin tutustuttaa lapsi ryhmään ennen kun jätät koko päiväksi sinne. Tiedän tunteen, mutta silti kärsivällisyys palkitaan ja lapsi nauttii hoitoonmenosta kunhan varaat hieman aikaa. Lopulta luulen, että päiväsi saattavat olla aika "tyhjiä" kotona viikon päästä yksinolosta...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Älä pode omantunnontuskia! Mutta ota hoidonaloitus siltä kantilta, että lapsi saa pehmeän alun: alkuun vaikka 6 tunnin päiviä. Ehtii siinäkin hengähtää :)

Juu suosittelen todellakin pehmeää laskua lapselle. Pikku hiljaa pidennät päivän mittaa.

Sunkin on helpompi aloittaa töissä, kun tiedät, että lapsi on jo vanha tekijä päiväkoteilussa eikä tarvitse miettiä, miten pieni siellä pärjää. Sitäpaitsi työelämä on raskasta, kerää ihmeessä voimia.

Mulla vasta 1,5v ja aloitettiin hoito kuun alusta vaikka menen vasta ens kuun alusta töihin. Ollaan kyllä otettu tooodella pehmeä lasku hoitoon eli ensin käytiin yhdessä leikkimässä pari tuntia/pv sitten oli itsekseen siellä pari tuntia/pv leikkimässä ja syömässä ja tämä viikko sitten sairastetaan :( ei kyllä ole hoidossa tarttunut tauti vaan isommalta sisarukselta. Ens viikolla varmaan taas sitten vien pariksi tunniksi/pv ja sitten seuraavalla voisi jo jäädä harjoittelemaan nukkumista.. ja mun piti kanssa siivota kaapit ja pestä ikkunat että sitten kun työt alkaa niin voin vaan olla lapsen kanssa illat..eli ymmärrän hyvin tilanteesi :)

Niin oli tarkoituskin et muutamat ekat päivät on puolikkaita,jotain 3-4 tunnin päiviä että totutellaan.Mut onhan tuokin pehmeää laskua et lapsi on vain 3 pvää viikosta hoidossa nyt tään kuukauden ajan?Sit kuukauden päästä joutuu olemaan sen 5 päivää/viikko.

Alkuperäinen kirjoittaja itsekäs(kö) yh:
Eli tilanne tämä,lapsi sai päivähoitopaikan ensi viikosta alkaen,mulla alkaa työt kuukauden kuluttua.
Aion viedä lapseni hoitoon töiden alkamisesta huolimatta jo ensi viikolla.Saan kuukaudessa 12 päivää aikaa itselleni ennenkuin työt alkavat,en ota siitä omantunnontuskia vaan aion nauttia täysin siemauksin "vapaapäivistäni".
Lapsi on 2,5v kovassa uhmassa oleva,ja hoidettuani lapsen tähän saakka kotona ja yksin,lasken jo päiviä siihen milloin ensimmäinen hoitopäivä on.
Ah,odotan sitä 8 tunnin hiljaisuutta ja rauhaa mikä täällä hoitopäivinä vallitsee!
Saa siivoilla kaapit,ottaa päivänokoset jos siltä tuntuu ja käydä lenkillä yksin.
Kuulostaa suorastaan kusipäisen itsekkäältä,mut tämä kesä on vetänyt minusta kaikki mehut ja pinnan sinkeälle tuon uhman takia,olen ansainnut nämä "vapaapäivät"!

Nythän Sinulla sitten on aikaa auttaa lasta tutustumaan uuteen paikkaan. Tavallisesti kunnollinen tutustuminen vie pari viikkoa, niin että käydään tunti tai pari kerrallaan että paikka tuntuu lapselle vähän tutummalta ja turvallisemmalta kun sitten hoitoon jää. Vaikka ajatus rauhasta ja levosta saattaakin tuntua nyt ihanalta on myöhemmin vaikea kestää tilannetta jossa et lastasi kunnolla uuden varsin stressaavan asian kanssa ole auttanut ja työ vie kaikki energiasi (ainakin alussa).

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
En ehkä veisi lasta kylmiltään 8 h päiviksi...

Omaksi ajaksi riittänee ensialkuun 3 h, sitten 5 h...jne kunnes lapsi tottuu.

*muoks* Ai et oo viemässäkään :D. Hyvä.

Kyllä kannattaa siellä olla alussa vain yhdessä lapsen kanssa eikä jättää kylmiltään kolmeksikaan tunniksi. Eikö sinuakin kiinnosta mihin paikkaan lastasi olet jättämässä. Minkälaiset hoitajat ovat ja miten he tulevat lastasi hoitamaan. Miten ruokailu tapahtuu miten vessattaminen, miten nukkuminen. Samalla voit kertoa miten kotona tehty ja mikä tärkeintä tässä on että lapsi näkee että olet nähnyt miten hoitajat asioita tekevät ja näin lapsesta tuntuu paremmalta. Ei kannata vähätellä näiden asioiden merkitystä. Taapero-ikä on rasittava ikä etenkin äidille mutta kehityksellisesti se on myös hyvin tärkeä vaihe jossa monet persoonallisuutemme perusrakenteet kehittyvät.

Et kai sä "maksullisella ajalla" käy lapsen kanssa tutustumassa? Ennen virallisen hoitoajan alkamista käyt tietenkin lapsen kanssa harjoittelemassa. Ja sitten kun oikea hoito alkaa, voit jo jättää lapsen hoitajille, alkuun lyhyiksi ajoiksi ja sitten tilanteen mukaan pidemmiksi ajoiksi. Nauti omasta ajasta ja kerää voimia töihin!!!

Jännä miten tässä onkin ihan ok viedä lapsi hoitoon, toivotetaan nauttimista omasta ajasta jne. Yleensä kun kivitetään suorilta tyylillä itse olet kakarasi tehnyt, hoida ne äläkä vie hoitoon p**ka äiti! ;)

Mun mielestä toi on tosi hyvä suunnitelma. Nauti ihmeessä omasta ajasta.

Ilmaiseksi, maksat kai hoitopäivistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Takinkääntäjät:
Jännä miten tässä onkin ihan ok viedä lapsi hoitoon, toivotetaan nauttimista omasta ajasta jne. Yleensä kun kivitetään suorilta tyylillä itse olet kakarasi tehnyt, hoida ne äläkä vie hoitoon p**ka äiti! ;)

Mun mielestä toi on tosi hyvä suunnitelma. Nauti ihmeessä omasta ajasta.

Lapsi on onneksi jo 2,5v ompa eri tilanne kuin 1,5v kohdalla. Ehkä siksi suhtautuminenkin erilaista.

Kuulostaa hyvältä.Varo vain sitä,että muutaman tällaisen vapaapäivän jälkeen lasketkin tunteja siihen,että saat uhmaikäisesi takaisin kotiin.Näin mulla on aina käynyt jos lapset ovat olleet hoidossa ja itse kotona päivän tai pari. :D Mutta nauti niin kauan kuin voit!

Alkuperäinen kirjoittaja ff:

Ilmaiseksi, maksat kai hoitopäivistä?

Tottakai maksan hoitopäivistä.Mitäs luulit?

Mulla oli sama tilanne, mutta ajattelin sen niin päin, että ihanaa kun sain aikaa rauhassa tutustuttaa lasta päivähoitoelämään. Viimeisinä vapaapäivinäni sitten lapsi oli n. 7 tuntia. Ja joka päivä jäi sitä omaakin aikaa. Se oli kyllä luksusta! Nautin kun sain ihan rauhassa siivota kaappeja tai vaan löhötä sohvalla ja lukea kirjaa!

Nautinnollisia vapaapäiviä!

Yhteistyössä