Päivähoidon talviloma ja isovanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itsekäs äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itsekäs äiti

Vieras
Mitä mieltä olette? Päiväkodissa on viikon mittainen talviloma, ja olen varannut heille paikat varahoitopaikasta tuoksi ajaksi. Nyt mun äitini soitti, että voisivat tulla silloin joksikin päiväksi lapsia hoitamaan tänne meille kotiin.

Ongelma vain se että lapset ei ole koskaan olleet mun äidillä hoidossa, enkä tiedä tarkasti minä päivinä hän voisi lapsia hoitaa. Tai miten tuo lastenhoito sujuu. Mun pitäisi kuitenkin ottaa joku päivä lomaa että totuttelevat toisiinsa, ja nämä päivät pitää ilmoittaa jo pian. Vaihtoehtona on lasten meno varahoitopaikkaan, jossa kuitenkin oman ryhmän hoitaja mukana.

Ovat pitkästä matkasta, ja siis meillä yötä ja ruoat pitäisi mun laittaa valmiiksi. Tuli itsekäs ajatus siitä että onko tästä järjestelystä mulle nyt enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietysti isovanhemmilla on oikeus tavata lapsenlapsiaan, mutta täytyykö mun ottaa sitävarten lomaa, jota olen ajatellut säästää toiseen ajankohtaan, että päästäisiin perheen kanssa samaan aikaan reissuun. Miehelläni on vain 2viikkoa lomaa tänä vuonna.

Mitä itse tekisitte?

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
kyllä mä uskon että sun äitisi osaa hoitaa teidän lapsia. en edes epäilisi jättää ja siinähän tutustuisivat hyvin. vai onko äitisi jotenkin kumma tapaus kun ei osaa ruokaakaan laittaa?

Kyseessä alle 2v kaksoset, joten vähän raisumpaa menoa kuin mitä ehkä tavallisessa perheessä. Ja joo, mun äiti ei ole maailman kätevin, en halua että mitään menee rikki silläaikaa kun olen töissä. Ei ole ikinä vaihtanut lapsilleni edes vaippoja, tai syöttänyt näitä (syövät kyllä nyt jo suht hyvin itse).

No en itse mitään lomaa ottaisi. Mutta vanhempani kyllä ottaisin. En tiedä minkä ikäiset lapsesi ovat, mutta miksi sun vanhemmat ei osaisi hoitaa? Onhan ne sutkin (ja mahdolliset sisarukset) hoitaneet. Jos tulevat kaukaa, niin varmaan kuitenkin edellisenä iltana. Ehtiihän silloin totutella isovanhempiin(jos siis harvoin näätte). Ja antaa ohjeet. Musta on ainakin ihana nähdä sukulaisia, joten ottaisin jo siitä ilosta kylään, mutta toki teet niinkuin teille parhaiten sopii.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
kyllä mä uskon että sun äitisi osaa hoitaa teidän lapsia. en edes epäilisi jättää ja siinähän tutustuisivat hyvin. vai onko äitisi jotenkin kumma tapaus kun ei osaa ruokaakaan laittaa?

Kyseessä alle 2v kaksoset, joten vähän raisumpaa menoa kuin mitä ehkä tavallisessa perheessä. Ja joo, mun äiti ei ole maailman kätevin, en halua että mitään menee rikki silläaikaa kun olen töissä. Ei ole ikinä vaihtanut lapsilleni edes vaippoja, tai syöttänyt näitä (syövät kyllä nyt jo suht hyvin itse).

Ongelma ehkä siinä että en luota että tulevat kun on sovittu, tai että noudattavat ohjeita joita annan. Ja kun lapset eivät ole koskaan olleet ennen heillä hoidossa, en oikein tiedä onko oikein että jäävät noin pian koko päiväksi isoäidille. Ja kun aiemmin tilanne on ollut se että kun vauvat oli pieniä, ja tulivat katsomaan lapsia mun äiti oli se joka nukkui päiväunet (ja mä sentään olin valvonut lasten kanssa kuukausikaupalla öitä.) Epäilen siis kovin että tästä "auttamisesta" on mulle hurjasti paljon enemmän töitä, kuin siitä että en saisi "apua".

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Tai jos hakevat lapset aikaisemmin? Ovat pari päivää hoidossa ja sitten pari päivää isovanhempien kanssa?

Eivät ole hakemassa lapsia mistään, vaan tulossa siis tänne meille muutamaksi päiväksi lapsia hoitamaan ja "täysihoitoon".

Tai jos hakevat lapset aikaisemmin? Ovat pari päivää hoidossa ja sitten pari päivää isovanhempien kanssa?

Eivät ole hakemassa lapsia mistään, vaan tulossa siis tänne meille muutamaksi päiväksi lapsia hoitamaan ja "täysihoitoon".
Sinuna ehdottaisin, että tulevat vaan kyläilemään, että teillä on hoito jo järkättynä. Ja sitten vaikka jonkun hetken kokeilla, että mummi hoitaa. Vaikka ei sekään ehkä ole noin pienten kanssa hyvä ajatus, että lähtisitte arki-iltana kahdestaan jonnekin isovanhempien jäädessä hoitajiksi?

Pyydä tulemaan edellisenä iltana ajoissa, jotta ehtivät tutustua ja ehdit antaa ohjeet ja muut. Osta päiväksi helppoja ruokia. Meillä anoppi usein tekee niitä nakkeja ja perunoita, jos ei lasten leikeiltä muuta ehdi. Tai ostat vaikka valmismakaronilaatikkoa. Pääasia, että syövät ja osaahan nuo mikroa käyttää. Tilatkaa pizza. Jos isovanhemmat eivät vielä ole lapsia hoitaneet, nyt varmaan olisi hyvä hetki. Kotona ja päiväsaikaan se on lapsille kuitenkin helppoa. Myöhemminhän lapset varmaan menevät yökylään mummolaan, jonne on helpompi mennä. Mäkään en aina koe, että äitini vierailuista olisi mulle apua, mutta pitäähän lasten mummoa nähdä. Mun jaksaminen on taas enemmänkin miehen varassa kuin äitini.

No en varmaan jaksaisi tuollaisia isovanhempia ottaa, joille pitäisi ruoat laittaa valmiiksi ja lomaa heidn takia ottaa. Ei kiitos. jatkuva väsymys muutenkin tukiverkottomana.

Kotiäiti hiotaa yksin lapset ja kodin ja ruoat, joten jos 2 ihmistä ei tilapäisesti jaksa lapsenlapsilleen duunata sapuskaa ja tehdä kaikkea ilman että pitää kädestä pitäen näyttää ja ottaa lomaa, vaikka lapsia olisikin 2 kappaletta kaksosia, niin ei kiitos. siitä on kuitenkin aina vaivaa että on ylimääräisiä petejä ja pyykkiä ja tiskiä. Tiedän tilanteen ja väsymyksen, ne eivät välttämättä ymmärrä, jotka saavat vain siihen lähelle , muutaman kymmenen kilsan päähän jättää lapsensa yöhoitoon silloin tällöin. Eivät ymmärrä sellaisen väsymystä jolla tätä mahdollsiuutta ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Sinuna ehdottaisin, että tulevat vaan kyläilemään, että teillä on hoito jo järkättynä. Ja sitten vaikka jonkun hetken kokeilla, että mummi hoitaa. Vaikka ei sekään ehkä ole noin pienten kanssa hyvä ajatus, että lähtisitte arki-iltana kahdestaan jonnekin isovanhempien jäädessä hoitajiksi?

Tää vois olla ihan realistinen vaihtoehto. Epäilen vaan että äiti on sitä mieltä että kun kerran ovat täällä, niin lapset ei voisi olla varahoidossa silloin. Tosin munhan ei ole pakko tehdä sen mielen mukaan, mutta jotenkin vaan tulee surullinen olo siitä että kun minua tullaan "auttamaan" ei minun mielipidettä tai toiveita kuunnella yhtään. Ja lopputuloksena joudun tekemään hurjasti enemmän, kuin tavallisena arkiviikkona.

Tosiaan tähän asti kun ovat täällä olleet kylässä, ovat istuneet sohvalla ja katsoneet telkkaria kun laitan ruokaa ja syötän lapset ja vaihdan vaipat. En oikein arvosta tuollaista "lastenhoitoapua". Helpompihan mun on hoitaa noi lapset sitten vaikka itse, niin jäää aikuiset passaamatta.

No en menisi kylmiltään hoitamaan ketään lasta kelle en edes vaippaa ole vaihtanut. Vierstaisihan se ilman muuta ja vielä x2.
Voihan se äitis teillä olla ja lapset silti hoidossa. Tekee kait hommia päivällä tai sit ei.
Itse voisin mennä lapsenlapsiani hoitamaan kun tapaamme muutenkin paljon eikä lapset vierasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän sinua:
No en varmaan jaksaisi tuollaisia isovanhempia ottaa, joille pitäisi ruoat laittaa valmiiksi ja lomaa heidn takia ottaa. Ei kiitos. jatkuva väsymys muutenkin tukiverkottomana.

Kotiäiti hiotaa yksin lapset ja kodin ja ruoat, joten jos 2 ihmistä ei tilapäisesti jaksa lapsenlapsilleen duunata sapuskaa ja tehdä kaikkea ilman että pitää kädestä pitäen näyttää ja ottaa lomaa, vaikka lapsia olisikin 2 kappaletta kaksosia, niin ei kiitos. siitä on kuitenkin aina vaivaa että on ylimääräisiä petejä ja pyykkiä ja tiskiä. Tiedän tilanteen ja väsymyksen, ne eivät välttämättä ymmärrä, jotka saavat vain siihen lähelle , muutaman kymmenen kilsan päähän jättää lapsensa yöhoitoon silloin tällöin. Eivät ymmärrä sellaisen väsymystä jolla tätä mahdollsiuutta ei ole.

sama juttu MLL:n hoitajien kanssa, kovasti työtä vanhemmille vaikka lpaset siitä nauttisivatkin, siis vaihtelusta.

Se, että olisi lähellä paikka jonne voi viedä hoitoon olisi vanhemmille luksusta. tai jos joku peräti hakisi lapset kotiinsa.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Mä myös tuon kannalla, eli sanot, että hoito on jo järkätty. Jos välttämättä haluavat kuitenkin tulla kyläilemään, niin ota vastaan jos jaksat, mutta älä ala laittaa kaikkea valmiiksi. Ei ole mitään järkeä väkisin "totuttaa" lapsia isovanhempiin, jos siitä on vain haittaa omalle jaksamiselle ja hankaloittaa ajankäyttöä. Siinä käy vielä niin, että yhden päivän jälkeen äitisi toteaa, että "hohhoijaa, olipas rankkaa, nyt en jaksakaan enää" ja mitäs sitten tehdään...

oma äitini ei koskaan istuisi sohvalla noin, miten vanhempasi noin laiskoja ovat? 2 pientä lasta sinulla. luulisi, että olisi ikkunapyykkiä, vaatehuoneen siivoamista, ruokakaappien siivoamista. jne.

Alkuperäinen kirjoittaja lisään:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän sinua:

sama juttu MLL:n hoitajien kanssa, kovasti työtä vanhemmille vaikka lpaset siitä nauttisivatkin, siis vaihtelusta.

Se, että olisi lähellä paikka jonne voi viedä hoitoon olisi vanhemmille luksusta. tai jos joku peräti hakisi lapset kotiinsa.

MLL hoitaja menee sentään kotiinsa sen hoitokeikan jälkeen, eikä jää passattavaksi niin että pitää olla aamupala, lounas, kahvi, päivällinen ja iltapala.

Siis tottakai mä toivon että tää kerta olisi jotenkin erilainen ja nyt kun lapset ei enää ole ihan vauvoja, niin osallistuisivat oikeasti siihen hoitamiseen. Mutta pelkään etät joudun itse vaan passaamaan näitä vieraitani, enkä niin että saisin jotain levähdysaikaa.

Jos olisikin tavallinen viikko voisi pyytää äitiäni hakemaan vaikka lapset lähipäiväkodista, mutta varahoito on sellaisen bussimatkan päässä että täytyy kahdella bussilla mennä sinne, ja sama juttu takaisinpäin. Ei voi oikein harkita lyhyempää hoitopäivääkään.

itse sun nyt täytyy tää pohtia valmiiksi. Joskushan niiden lasten on hyvä tottua mumminkin hoitoon, joten miksei nyt? Kai lapset sentään isovanhemmat tuntevat? Toisaalta viikko on tottumattoman pitkä aika, joten sopisin ehkä vain parista päivästä. Olisihan sekin lapsille jo lomaa ja ainakin arvokasta aikaa tutustua puolin ja toisin.
Toinen vaihtoehto on, että ilmoitat tarvitsevanne varahoitoa ja jos isovanhemmat tulevat kuitenkin, pidätte vain ne yksi tai kaksi vapaapäivää. Eikö esim. maanantai tai perjantai olisi hyvä, tulisi pitkää viikonloppu? Tämä vaihtoehto olisi hyvä myös siksi, että jos näyttää siltä, ettei kotona pärjätä, voi lapset viedä hoitoon seuraavana päivänä.

Etkä tietenkään ota sinä lomaa sitä varten! Ja ruuan osaa kaksi aikuista ihmistä ainakin päivällä laittaa lapsille ja itselleen. Ellei hoidolta onnistu, syökööt vaikka eineksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
itse sun nyt täytyy tää pohtia valmiiksi. Joskushan niiden lasten on hyvä tottua mumminkin hoitoon, joten miksei nyt? Kai lapset sentään isovanhemmat tuntevat? Toisaalta viikko on tottumattoman pitkä aika, joten sopisin ehkä vain parista päivästä. Olisihan sekin lapsille jo lomaa ja ainakin arvokasta aikaa tutustua puolin ja toisin.
Toinen vaihtoehto on, että ilmoitat tarvitsevanne varahoitoa ja jos isovanhemmat tulevat kuitenkin, pidätte vain ne yksi tai kaksi vapaapäivää. Eikö esim. maanantai tai perjantai olisi hyvä, tulisi pitkää viikonloppu? Tämä vaihtoehto olisi hyvä myös siksi, että jos näyttää siltä, ettei kotona pärjätä, voi lapset viedä hoitoon seuraavana päivänä.

Etkä tietenkään ota sinä lomaa sitä varten! Ja ruuan osaa kaksi aikuista ihmistä ainakin päivällä laittaa lapsille ja itselleen. Ellei hoidolta onnistu, syökööt vaikka eineksiä.

No me on kyllä nähty näitä isovanhempia tosi vähän, muutama tunti yleensä kerrallaan ja viimeksi itsenäisyyspäivänä. Eli mun äitini perustelu sille ettei ole kiva viedä lapsia vieraaseen paikkaan hoitoon (varahoito) pätee myös häneen itseensä. Toisaalta on tietysti niinkin, etteivät opi tuntemaankaan isovanhempia, jos eivät ikinä ole heidän seurassaan.

Ikäväksi asian tekee vielä se, että mun isällä on jonkinasteisia mielenterveysongelmia, enkä kamalan mielelläni ole tekemisissä koko ihmisen kanssa, koska asia ahdistaa minua. On vain kovin vaikea tietää, mikä olisi oikeudenmukaista ketäkin kohtaan.

Ikäväksi asian tekee vielä se, että mun isällä on jonkinasteisia mielenterveysongelmia, enkä kamalan mielelläni ole tekemisissä koko ihmisen kanssa, koska asia ahdistaa minua. On vain kovin vaikea tietää, mikä olisi oikeudenmukaista ketäkin kohtaan.

no tässä isäsi tapauksessa varsinkin en jättäisi lapsiani kylmiltään heidän hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

No me on kyllä nähty näitä isovanhempia tosi vähän, muutama tunti yleensä kerrallaan ja viimeksi itsenäisyyspäivänä. Eli mun äitini perustelu sille ettei ole kiva viedä lapsia vieraaseen paikkaan hoitoon (varahoito) pätee myös häneen itseensä. Toisaalta on tietysti niinkin, etteivät opi tuntemaankaan isovanhempia, jos eivät ikinä ole heidän seurassaan.

Ei ole kyllä mitenkään uhkaava tai muuta vastaavaa, mutta ei voi tietysti laskea häntä lastenhoitomiehitykseenkään. Lähinnä siis se, että minä ahdistun hänen läsnäolostaan.

Yhteistyössä