päivähoidon lasku isälle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mistäköhän voisi tämän asian tarkistaa: olen yksinhuoltaja ja sopinut isän kanssa että hän maksaa lapsen päivähoitomaksut (tällä hän kuittaa elatusmaksuaan, asia sovittu virallisesti elatuspapereissa). Nyt tuli päivähoito -toimistosta päivähoitomaksun päätös tälle syksylle ja samalla suttuinen käsin kirjoitettu maininta että maksajaksi on vaihdettu minä, koska uuden lain mukaan maksaja on se huoltaja, jonka luona lapsella on virallinen asuinpaikka. Turhaa nipotusta ja työtä koska lasku on sujuvasti mennyt jo pari vuotta isälle.
Löysin lain kohdan (4. pykälä) ja siinä puhutaan että jos huoltajat asuvat eri osoitteissa, maksu määräytyy (!) sen henkilön tulojen perusteella jossa lapsella on virallinen asuinpaikka. Ja minun tulojeni mukaan se on aina määräytynytkin mutta lasku on mennyt siis isälle. Ei laissa puhuttu mitään kenelle lasku lähetetään.
Löytyykö tietoa asiasta tai meneekö jollakulla muulla sujuvasti lasku toiseen osoitteeseen, missä lapsi asuu (ja kenen tulojen perusteella maksu määrätty) ?

ei näe isäänsä usein, ja väliin hyvin huonot välit hänen kanssaan jne., tämä on toiminut hyvin koska asia kirjattu elatussopimukseen ja isä on sellainen ettei koe laskua hänen maksukseen, jos lasku ei ole tullut hänelle itselleen, omalle nimelleen tulleet laskut maksaa koska tarkka "nimestään", tätä voi olla vaikea kyllä ymmärtää, ei ole ihan normaalitapaus kyseessä, tämä oli minun keinoni saada osa elatusmaksusta, loppumaksua elatusmaksusta (muutama kymppi päivähoitomaksun jälkeen) ei ole tullut kertaakaan

ei näe isäänsä usein, ja väliin hyvin huonot välit hänen kanssaan jne., tämä on toiminut hyvin koska asia kirjattu elatussopimukseen ja isä on sellainen ettei koe laskua hänen maksukseen, jos lasku ei ole tullut hänelle itselleen, omalle nimelleen tulleet laskut maksaa koska tarkka "nimestään", tätä voi olla vaikea kyllä ymmärtää, ei ole ihan normaalitapaus kyseessä, tämä oli minun keinoni saada osa elatusmaksusta, loppumaksua elatusmaksusta (muutama kymppi päivähoitomaksun jälkeen) ei ole tullut kertaakaan
Olisikohan niin, että päivähoitotoimistossa on esimerkiksi vaihtunut työntekijä, jolloin tieto elatussopimukseen sovitusta maksajasta ei ole välittynyt uudelle työntekijälle. Kannattaa varmaan soittaa lastenvalvojalle, että ilmoittaa uudestaan tuonne päivähoitomaksujen laskutukseen, että isä sovittu maksajaksi, vaikka maksu määräytyy äidin tulojen mukaan, koska lapsi äidin luona kirjoilla. Tai voithan eka soittaa päivähoitotoimistoon ja kysyä, miksi laskua ei ole enää lähetetty isälle.

Yhteistyössä