Päivä mun miehen kanssa. Millä saan muutettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hullu akka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hullu akka

Vieras
Mies lähtee aamulla töihin.
- leivänmurut ja likainen muki jäävät ruokapöydälle, kahvikeitin ehkä päälle, portti jää pihassa auki
Mies palaa töistä.
- portti jää taas auki, kengät jäävät olohuoneen lattialle ja työvaatteet eteisen penkille, käytettyjen nessujen vana seuraa vaatteita, posti jää olohuoneen pöydälle
Mies tekee ruuan.
- kaikki likaiset astiat jäävät niille sijoilleen, roskat jäävät tiskialtaaseen, ruokatahrat ja muu sotku jäävät liedelle, tasoille ja ruokapöydälle, maito jää pöytään, vanhaksi menneet ruokatavarat laitetaan roskiksen sijasta takaisin jääkaappiin
Mies menee suihkuun.
- likaiset vaatteet jäävät tuolille, tyhjät shampoo- tai saippuapurkit jäävät niille sijoilleen
Mies käy vessassa.
- pissaa valuu pitkin pöntön reunoja ja sen eteen ilmestyy aina pieni pissalätäkkö, hammastahna ja -harja jäävät lavuaarin reunalle, huuhtelematta, lavuaari täplittyy hammastahnasta
Mies syö iltapalaa olohuoneessa.
- likaiset astiat jäävät niille sijoilleen, keltainen pörssi sohvan käsinojalle ja sohvalle jää murusia
Mies menee nukkumaan.
- seuraavan päivän vaatteet otetaan esiin ja laatikot jäävät kaapeista ulos sekä ovet luonnollisesti auki

Tätä meillä joka päivä, nalkuttaminen ei auta, kauniisti sanominen ei auta, uhkailu ei auta, auttaminen ei auta. Mikä auttaa? Sanomattakin varmaan selvää, että tämä mies ei myöskään osallistu siivoamiseen kuin eron uhalla pari kertaa vuodessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se auttaa että muutat muualle. Toista ei pysty muuttamaan mutta itseään voi, ja helpoimmin tuosta eroon pääsee sillä että vaihdat maisemaa.
Samaa mieltä. Johan se on nähty ja todettu, ettei auta hyvällä eikä pahalla sanominen. Takaisin äidin passattavaksi mokoma lapsi.

Kyseessä on nelikymppinen mies, jonka kyllä nalkuttamalla saan esim. siivoamaan tiskit koneeseen ja laittamaan roskat roskikseen (joka sitten jää ulko-oven viereen). Hänen vastuullaan pitäisi olla keittiö ja sen ylläpito, mutta ilman jatkuvaa huomauttelua ja sanomista mitään ei tapahdu. Alan tulla pikkuhiljaa hulluksi. Näin menty 5 vuotta ja tosiaan ei olla kaksitaan, lapsenkin jäljet ovat minun siivottavani.

annat vaan kaiken olla niin kuin ne miehen jäliltä jää. Parin viikon päästä saattaa alkaa ukko huomata että vois vähä siivota. Lähe vaikka jonneki pois siks aikaa jos et jaksa läävässä asua.

Yksi mahdollisuus on keskustella asiasta ja sopia siivousvuoroista - tai siitä että mies maksaa vaikka kerran 2 viikkoon siivoojan käynnin, jos ei kerran itse osallistu siivoukseen.

Sun täytyy miettiä millaiseen siisteystasoon olet valmis tyytymään ja onko sellainen jotenkin järjestettävissä. Miehesi ei vaikuta kovin siistiltä tyypiltä, joten mihinkään tiptopkuntoon tuskin saat häntä asuntoa siivoamaan. Joku kompromissi pitäsii kuitenkin saada aikaan.

Tai sitten tosiaan vaihdat maisemaa ja hankkiudut sotkusta eroon samalla kertaa kuin miehestä.

Mä en voi lähteä lapsen kanssa mihinkään. Pitäisi kokeilla tuota, ettei tee itse mitään eikä nalkuta ja katsoa herääkö mies jossain vaiheessa. Kun vaan itse pystyisi siinä läävässä asumaan sen aikaa.

Tästä ollaan keskustelu monta kertaa. Me ollaan sovittu, että mies pitää keittiön kuosissa, yhdessä siivotaan lapsen kanssa hänen sotkunsa ja mä hoidan loput. Mutta kun ei nuo sopimukset pidä.

Siivoojaan mies ei suostu. Se on häpeä jos ei itse jaksa kotiaan siivota. Niinpä.

Alkuperäinen kirjoittaja huuli:
annat vaan kaiken olla niin kuin ne miehen jäliltä jää. Parin viikon päästä saattaa alkaa ukko huomata että vois vähä siivota. Lähe vaikka jonneki pois siks aikaa jos et jaksa läävässä asua.

Naiset kuvittelee että kaikille miehillekin tulee tarve siivota - ootte väärässä. Ei välttämättä tule. Kun lapsi ja vaimo on jossain muualla, syödään eineksiä, katsotaan telkkaria myöhään, päivällä (jos sattuu olemaan vapaapäivä) saatetaan mennä kalaan tai rassataan autoa tai aletaan korjailla jotain autotallissa. Miehet keksii loputtomasti muuta tekemistä kuin siivoamisen.

Eli tää vaihtoehto että mene pois kunnes mies on siivonnut voi johtaa siihen ettei se siivoa ollenkaan...

Alkuperäinen kirjoittaja hullu akka:
Mä en voi lähteä lapsen kanssa mihinkään. Pitäisi kokeilla tuota, ettei tee itse mitään eikä nalkuta ja katsoa herääkö mies jossain vaiheessa. Kun vaan itse pystyisi siinä läävässä asumaan sen aikaa.

Tuo on vastaavissa tapauksissa monta kertaa se kurja yhtälö. Ettei pääse karkuun, ja voisi näyttää käytännössä porsastelevalle miehelle, mikä läävä kodista tulisi jos vaimo ei korjaa jälkiä.

.

Eli tää vaihtoehto että mene pois kunnes mies on siivonnut voi johtaa siihen ettei se siivoa ollenkaan...

Niinpä, valitettavasti, koska jotkut vain ovat ikuisia äidin mammanpoikia, jotka eivät tajua vastuutaan yhteisen kodin asioissa :P

Se auttaa että muutat muualle. Toista ei pysty muuttamaan mutta itseään voi, ja helpoimmin tuosta eroon pääsee sillä että vaihdat maisemaa.

Kyllä mä oon saanut "koulutettua" mun miehen...ollaan oltu 8v yhessä ja aluksi about 4 vuoteen ei tapahtunut juuri mitään kodin hyväksi... mut oon saanut muutettua miehen, tosin aikaa se on vienyt paljon...mut kyllä nyt mies tekee jo ilman sanomattakin asioita... ja mun mielestä ero ei oo aina ratkasu kaikkiin ongelmiin, täällä aina tulee vastaukseksi, että eroa ukostas... miks?

Mun mies on lapsuudenkodissa opetettu siihen, että äiti siivoaa kaiken. Hänen isänsä ei tikkua pistä ristiin omassa kodissaan. Ei vaikka vaimo olisi kuinka sairaana. Mulla on muuten hyvä anopppi, mutta tässä asiassa olisi saanut laittaa miehille vähän kampoihin.

Yhteistyössä