painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Linda

Vieras
Miten teillä muilla on paino noussut raskauden aikana?Itsellä jotenkin hirvittää painon nousu, rv 20+4 ja kiloja tullut lisää viime neuvolakäynnillä noin 7kg (600g/vko).Kuitenkaan terveydenhoitaja ei sanonut asiasta mitään, vaikka itsestä tuo tuntui paljolta! Kertokaahan kokemuksia! =)

Mulla viikkoja 22+3 ja viime neuvolassa (20+4) oli paino noussut yht. 5,9kg. Th sanoi että ihan ""normaalia"" tahtia nousee. Vähän kyllä kauhistuttaa, mutta eipä sen niin väliä ;)

Heips, menossa rv 21+5 ja painoa tullut noin 3 kg, sanoivat neuvolassa, että ihan normaalisti lisääntyy minunkin paino, jollain nousee enemmän alussa, jollain vasta lopussa, mutta loppujen lopuksi voidaan olla ihan samoilla vaakalukemilla synnärillä. Alkuraskaudessa ei ruokaa mennyt kunnolla alas pahoinvoinnin takia. Mun neuvolatäti sanoi, että paino nousee sen verran kun juuri oma raskaus vaatii, että siihen einormaalit syömiset kauheasti vaikuta.

Ja sitten toisenlainen suuntaus, eli koko raskauden on tullut se 600g viikossa, nyt rv 37 ja saldona on n. 22kg... ja neuvolassa sanottiin, että normaalia on, tosin nyt on mennyt paljon jo turvotuksen piikkiin. älä murehdi, ei siihen niin paljon voi kaikkien kohdalla vaikuttaa. Elimistö alkaa joillain kerätä rasvaa heti raskauden alusta imetystäkin varten. Reipasta mieltä vaan!

Luulen myös, että jokaisen naisen kroppa reagoi omalla tavallaan raskauteen. Minulla on 3 lasta ja joka kerran on tullut 12-13 kiloa - suurin osa alkuraskaudesta ja viimeisten parin kuukauden aikana vain 100-200 g viikossa - ja ne raskaudet vuosina -83, -86 ja -04. Tosin se täytyy sanoa, että tässä iässä ei tuo vatsa tunnu minnekään häviävän. vauva on 7 kk ja vatsanympärys varmaan vielä 10 cm paksumpi kuin ennen raskautta - pitäis varmaan tehdä jotain...

Eka neuvolakäynnillä (vko 7+5) painoa oli 62 kg ja viimeeksi (22+0) 66,5 kg. Mulla ei paino alussa noussut juuri lainkaan, mutta n. 14 raskausviikon jälkeen painoa on tullut se reilu 500 g/vko. Neuvolassa todettiin, että painoa voisi tulla vähemmänkin, mutta tuo painonnousu on kuitenkin ihan normaalia. Itse taidan olla terkkaria enemmän huolestunut, koska mulla oli paino noussut ennen raskaaksi tuloa (monta vuotta painoin 58-60 kg ja ennen raskautta vaaka kilahti yli kuudenkympin). Terkkari neuvoi välttämään herkkuja ja tekemään kävelylenkkejä mielenrauhan saavuttamiseksi;) Tsemppiä kaikille!

mulla paino on laskenut jo 6kg, nyt menossa rv14+3 eikä terkkari ole sanonut minulle mitään asiasta. yritän hiukan laihduttaa enkä usko että siitä on haittaa kunhan vain syö terveellisesti.

Uskomatonta Rainy Girl! Yrität laihduttaa ja syöt terveellisesti..Luuletko, että laihdutus kuuluu raskauteen???Alahan syömään normaalsiti, kevyesti voit syödä, mutta et laihduttaa!

Mulla on nyt 40+2 viikkoja, joten yliajalla mennään. Painoa on tämänpäiväisen neuvolamittauksen mukaan tullut kaikenkaikkiaan 25 kg lisää. Painoindeksi oli ennen raskautta 21, joten aika kamalalta tuntuu katsoa vaakaan. No onneksi odotusaika lähenee loppuaan ja suunta kääntyy toivottavasti alaspäin...

Kolahtipa tämä ketju sopivaan saumaan kun itse olen pari viikkoa katsellut vaakaa aika kauhuissani. Olen nyt rv 23+1 ja viikko sitten neuvolassa oli tullut 790g/viikko lisää ed.kerrasta. Sitä ennen on ollut 200-300g/viikko. Nyt kotivaaka näyttää että juhannusherkut on lisänneet painoa yli kilon! Mahakin on tosin nyt yltyny kasvamaan, mutta niin on ahterikin levinnyt että inhottaa =/.
Täytyy tunnustaa että herkut maistuu. 1½-vuotiasta esikoista pitää jaksaa hoitaa ja sitä energiaa ei tunnu saavan salaatista vaan kekseistä ja suklaasta. Ei vaan mahda mitään, syötättää koko ajan. Yritän syödä kunnon ruokaakin päivittäin, mutta miksi sitä on niin paljon työläämpi tehdä kuin avata keksipaketti?!?

Mulla on kohta 30rv täynnä ja 7kiloa tullut painoa lisää. Pari kiloa tuli ihan äskettäin kun tuli herkuteltua muutama viikko putkeen. Nyt olen ottanut tiukan linjan ja aion syödä koko loppuraskauden todella kevyesti ja terveellisesti. Herkut ihan minimiin ja kävelyä paljon. Painoa en anna tulla enää ihan yhtään lisää. Jopa toivon että saisin tällä kevyemmällä syömisellä edes yhden kilon pois!

Kiloja tullut yhteensä jo 8kg nyt siis rv 21+1
(enkä ollut edes hoikka kun aloin odottamaan, bmi 25)

Eipä vielä ole neuvola ruennut huomauttelemaan joten en stressiä painosta ota. Nautin kesästä ja herkuttelen kohtuudella :D

Kiloja on tullut jo 7 lisää ja viikkoja 21+0. Ja oli ylipainoa valmiiksikin. Painoindeksi oli raskauden alussa 27. En edes mielestäni syö juuri enempää kuin ennen. Ja vastaavasti kaikki alkoholikalorit ovat jääneet pois. Samoin kuin baaripäivien jälkeiset krapulamässyt. Eli mistä tämä paino tulee???

oon rv 38+6 ja painoa on tullut n. 17 kg lisää. ei oo sanonut neuvolassa mitään, lohdutti että turvotuksen piikkiin voi laittaa monta kiloa. ja ihan itteeni voi syyttää, oon aika tunteella syönyt:)

Mulla on viikkoja 38+2 ja 15 kg tullu. Olin normaalipainoinen raskautuessa ja nyt viimesillä viikoilla tullu suhteessa enempi kun ihan alussa. Johtuen varmasti siitä ettei pysty enää liikkumaan ja touhuamaan niin kuin alussa. Kyllähän nuo kilot hirvittää mutta pitää vaan luottaa että kyllä ne joillain konstin lähtee =). Kun pääsis lenkille =)

Rv 21+1 eikä ole vielä tullut painoa. Mulla oli BMI 20 ennen raskautta ja vaikka olen syönyt tosi runsaasti, tuntuu että ehkä en saa silti ravintoa tarpeeksi kun koko ajan väsyttää, vauva vie kaiken.. täytyy seuraavassa neuvolassa jutella asiasta.

Tosin syön kyllä terveellisesti (vaikkakin paljon) ja käyn jumpassa muutaman kerran viikossa. Ehkä se alkaa tästä nousemaan hurjastikin, on sitä ainakin kovasti yritetty;)

Samma här oli tuohon asti missä sinä olet nyt niin laihduin pari kiloo ja se johtui juuri siitä etovasta olosta ja lisäksi en syönyt ollenkaan niin paljon makeaa ja suolaista kuin aiemmin. Nyt kun on 24+1 takana niin olen kaksi kiloa alkupainoa painavampi joten 4kg on tullut siitä laihimmasta hetkestä ja viimeisin kuukausi painonnousua tuli 700g/vko. Juuri kuukausi sitten mulle iski ihme karkkihimo, joten siitä se alamäki vai onko se nyt sitten ylämäki taisi alkaa.

Esikoista odottaessa pamahti 23 kg. Nyt odotamme toista rv17 ja paino on noussut kokonaista 400g. Painottuu varmaan sinne loppupuolelle, kun taas esikoiselle tuli tähän mennessä jo 10 kg lisää..

Yhteistyössä