painoindeksistä ja vyötärömitasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mennen ja palatessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mennen ja palatessa

Vieras
Minulla on nyt painoindeksi yli 30. Olen nuorempana ollut normaalipainoinen, suorastaan hoikka. Vyötärö on nyt reippaasti yli metrin. Toki hiukan vaikuttaa että olen kolmatta kertaa raskaana, mutta ei toki pääsyy.

Kuiteski tuossa vyötäröympärysmitta suosituksessa mielestäni mättää jotain. Suositus on että naisilla pitäs olla alle 80, vaikka mulla oli ekan raskauden jälkeen painoindeksi 24 ja paino siis normaali jne.. silti kovasta laihdutuksesta ja vatsatreenistä huolimatta vyötärönympärys jäi 86- 88 senttiin. Myös urheijahullu-äidilläni on vyötärö samoissa. Tarvii olla tosi hoikka jos vyötärö on navan kohdalta alle 80 senttiä, kyllähän vyörärö ylhäältä heti kylkiluiden alapuolelta senttejä pienempi, mutta sydäntauti- ja diabetesliiton ja yleisten terveydenhuolto ohjeiden mukaan vyötärö pitää mitata tarkalleen 2 cm navan yläpuolelta. Viimeksi vyötärö oli alle 80 senttiä kun oli hoikka lähes alipainoinen lapseton nuori. Onko nuo vyötärömitta suositukset ollenkaan sopivia synnyttäneille naisille?

Mitä itse seuraatte painonhallinnassa enemmän; vyötäröä vai painoindeksiä?

Tavoitteena on että synnytyksen jälkeen pudotan painoa 30 kiloa painoindeksiin 24 ja vyötärö alle 88 senttiin. Luulis että se olisi edes riittävä useimpien elintasosairauksien ehkäisyyn?

Sepä se, että jos kapein kohta on yli 80 cm, niin on riskejä. Ei tarkoita että olisi ylipainoinen, vaan että rasvaa kertyy vaarallisesti sisäelinten alueelle. Ihmisen paino ei välttämättä kerro mitään (vaikka lihavuus on aina riski).

Mitta mitataan kapeimmalta kohtaa. Se "2cm navan yläpuolelta" on vain ohjeellinen ja tarkoitettu lähinnä niille joilla ei ole kapeinta kohtaa (eli on esim. täysin tasapaksu tai omena).

Mulla BMI reilu 27 ja mitta on juuri 80cm (olen rotevan mallinen ja harrastan painoharjoittelua). Yhdellä kaverilla on BMI 21 ja mitta 90cm (todella siro eli kapoinen rangan malli mutta ei harrasta ollenkaan liikuntaa ja kaikki paino on kertynyt vatsaan). Usein siis se vyötöränympärys kertoo paljon enemmän siitä onko painoa vaarallisen paljon vai ei.

Ei se 80 ole navan kohdalta kovinkaan vähän. Itselläni napaympärys 79, vyötärö 72 ja bmi 23. En millään mittarilla ole tosi hoikka. Normivartaloinen ja urheilullinen.

No kyllä mulla vyötärö on alle 80 vaikka olen synnyttänyt ja viimeisimmistä vasta puoli vuotta. Ja on jopa hieman ylipainoa jäljellä, painoindeksi on 27. Vyötärön mitta on itseasiassa mulle tärkeämpi kuin painoindeksi. Mutta aion painonkin saada normaalipainoon.

Mitat on nyt tällä hetkellä lantio 107 ja vyötärö 70. Pituutta 177 cm.

Omenavartalohan on terveyden kannalta se epäedullisin vartalomalli, kun taas läski reisissä ja takapuolessa ei ole niin vaarallista. Eli vaikka olisi omenavartaloinen, se ei ole mikään tekosyy että vyötärönympärys saisi olla yli 80 cm, silloin vain täytyy tehdä enemmän töitä että saa läskin pois vyötäröltä ja samalla sisäelinten ympäriltä.

Enkä sano tätä sillä että olisin itse langanlaiha, BMI tällä hetkellä vähän päälle 31 ja vyötärönympärys 87 cm. Alaspäin mennään :)

Kyllä minunkin vyötärönympärykseni on synnytysten myötä kasvanut, pitäisi treenata vatsaa kovastikin. Tällä hetkellä ympärys on 74cm, mikä ei ehkä tunnu kovin isolta, mutta on sen viitisen senttiä enemmän kuin tämän painoisena ennen lapsia. Huomaa vanhoista farkuista kyllä eron, menevät jalkaan mutta ikävä makkara tulee vyötärölle.

Vielä palaan.

kiitos "kapeimmasta kohtaa" korjauksesta että vyötärön saa mitata myös "vyötäröstä" jos sellainen on. No sitten tilanne on ihan toinen kun minulla on vyötärö noin 10 cm korkeammalla kuin napa ja usein eroa on navan seutuun 10cm, minulla on siis melko pitkä selkä. Normaalitilanteessa on vyötärö ja siis edelleen sen erottaa mutta on tuota mahaakin.

Läskit asuvat enimmäkseen reisissä ja takapuolessa (siis meikäläisella on sellainen "pöytä" perässä), mutta kun tarpeeksi lihoo niin kyllä sitä läskiä muuallekin riittää ja siis vyötäröllekin.

Mielestäni oikein voimakkaasti omenavrataloisen riittäisi varmaan tyytyä siihen 88 sentin rajaan mikä on kuitenkin pienempi riski kuin jos vytärö on yli 90 senttiä. Ja taas ne joilla on luonnostaan voimakas päärynävartalo niin heillä ei pitäisi olla temppu eikä mikään pysyä alle 80 sentissä.

Itse olen jokseenkin sekoitus kummastakin tyypistä, mutta aavistuksen enemmän päärynää kuin omenaa sillä vaikka olen ollut hoikkakin (BMI 20-22) niin silti mulla on ollut aina takapuolta ja reisiä että niistä en taida päästä millään. Tuolloin vyötärönikin oli noin 70 cm!

Se on varma, että kun tämä masuasukki näkee päivän valon nin kyllä tältä mammalta lähtee läskit. Nyt vaan voimakas laihduttaminen ei oikein onnistu eikä ole kai vauvallekaan hyväksi.

Ja liahduttamiseen en pysty yksin vaan aion käyttää siihen oman terveysaseman palveluja eli ravintoneuvontaa ja terveydenseurantaa yms. Niitä pitäisi saada jokainen joka epäilee olevansa riskiryhmää ja tietääkseni vain lääkäristä joutuu maksamaan, muusta neuvonnasta ja verikokeista ei mitään että käyttäkään verorahojanne itseenne jos tuntuu siltä että tarvitsette apua. Painonvartijat ja Keventäjät yms. ovat kaupallisia eikä siinä henk. koht kohdata ihmistä ja ainakin oman kokemuksen mukaan oma painon - ja terveydenhallinta lähti vasta kunnolla käyntiin kun pääsin henk. koht asiasta juttelemaan terveysasemalle ja sain neuvoja ja ohjeita mukaan kotiin.

Yhteistyössä