painoarvioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piccolo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piccolo

Vieras
Kävin yksityisellä ultrassa,ja siellä lääkäri totesi että kaikki on ok,mitat myös,mutta totesi että vauva on alipainoinen?vain 1350 g sikiölle viikolla 31+ 5.Internetin kautta olen eri sivuilla saanut painoarvioksi yli 1500 g,mikä on suht norm,ottaen huomioon että itse mieheni kanssa olemme aika honteloita.
Paljonko kannattaa luottaa ja huolestua noista painoarvioista?
Pitäisikö palata ultraan muutaman viikon kuluttua,että näkisi onko vauvan kasvussa jotain hullusti.Kiiti jos voisitte vastata.

Painoarvio on vain arvio eli voi heittää muutaman sata grammaa suuntaan ja toiseen.
Mun esikoista veikattiin 3500g(ja jopa 3700g) ja painoki 3120g.
Pikkukakkosen painoarvio 36.vkolla oli 2400g. Syntymäpaino oli sit 3490g.
Onhan vauvalla aikaa vielä saada lisää painoa,eli älä huolestu.
Serkkuni sai vauvan 33.vkolla ja painoi 1995g ja selvis hyvin.

Oon vähän pitemmällä kuin sää, mutta huolehdin samasta aisiasta.
Kun mulla oli rv 36+5 lääkäri sai ultralla vauvan painoksi 2,3kg kun olisi voinut olla jo 2,7kg. Käskettiin mennä uudestaan ultraan (synnytyssairaalaani) rv40 (olen menossa ensi pe). Lääkäri sanoi, että mitään vikaa ei mittojen (pää, vatsa ja reisiluu) mukaan pitäisi olla, eikä vauva ole nälkiintyneen kokoinen, vaan vain pieni. Siis, että istukkakin näyttää toimivan hyvin.
Kyllähän siitä vähän hermostunut olo tuli pariksi päiväksi, mutta kun olen nyt kuullut ystävieni vauvojen painoarvioita loppuajasta, niin eivätpä ne kovin usein ole paikkaansa pitäneet. Tämän halusin sulle kertoa, sillä ainakin mulla se rauhoitti mieltä tietää, että niin ne on muittenkin mukulat olleet mukamas tuskin kolmekiloisia ultra-arvioissa ja kuinkas ollakaan syntyessään järjestään noin 3,5 kiloisia.
Tietysti jos asia kovasti vaivaa mieltäsi, niin ainahan sinne yksityiselle pääsee uudestaan ultrattavaksi, että näkee miten kehitys on mennyt.
Koita olla huoleti, niin minäkin :)

Minulla Rv 31+3 painoarvioksi sanottiin n.2,1 kg!!! Nyt olenkin ihan kauhusta kankeana, että miten suuri vauveli se sieltä syntyykään. Olen itse pienikokoinen ja oma ja mieheni syntymäpainot ovat olleet alle 3 kg. Tosin itse en oikein jaksa uskoa noihin painoarvioihin, olen kuullut että ne voivat heittää jopa +/- 0,5-1 kg. Seuraava painoarvio tehdään vielä onneksi rv36-37.

Meillä vauva syntyi rv 39+6 ja painoi päälle 2800 eli pienikokoinen oli, mut kaikki oli kuitenkin ok. Raskaudenaikana kun ultrattiin ja painoarvioita tehtiin, niin lääkäri sanoi, että ei tarvitse pelätä että tulee 4 kiloísta vauvaa. Mutta lääkäri tarkisti istukan ja napanuoran virtaukset ja kaikki oli ok. Vauva vain oli pienehkö kokoinen. Kaikki on niin yksilöllistä.

Ultraava kätilö sanoi, ""että eihän ultra ole mikään vaaka."" Eli ei kannata murehtia arvioista ja veikkailuista, syntyvä vauva on sen kokoinen kuin on, ei siihen pysty vaikuttamaan.
Itselläni ensimmäinen oli melkein 4500 g, eikä hänen painoaan kukaan arvaillut etukäteen, tuli täytenä yllätyksenä noin iso vauva, olen nimittäin itse aika pienikokoinen.
Mennessäni toista synnyttämään synnytyslääkäri koitteli vatsan päältä ja sanoi ""hyvä jos on 3-kiloinen."" Mutta vauvapa oli 3900 g.

Hei,

Lapseni syntyi täysiaikaisena ja terveenä 2,8 kiloisena. Päivää ennen ultrattiin ja ennustettiin 2,4 kg. Jotkut ""ystävät"" ihmettelivät lapsen alhaista panoa tyyliin ""onko se ihan normaali?"" ... Juttelin sairaalassa erään vanhemman hoitajan kanssa ja hän totesi, että nyt kun syntyvien vauvojen paino on noussut rajusti, kolmekiloiset tuntuvat pieniltä, vaikka ovat siis aivan ok. Sanoi myös sitä, että synnytyksessä parilla kilolla on suuri merkitys, viisikiloisen synnytys on huomattavasti työläämpää ja kehoitti olemaan tyytyväinen pienestä vauvasta!

Osviittaa vauvan koosta antaa vanhenpien syntymäpaino, meillä kumpikin ollut pieniä ja nyt minä 173 cm ja mies 190 cm...

Meillä esikoisen painoarvio meni ihan metsään. Mua peloteltiin yli neljän kilon vauvalla ja viikon päästä syntyi sitten normaalipainoinen hiukan päälle kolmikiloinen vaavi.

Yhteistyössä