Painoarvio ja raskausdiabetes juttua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hiiviö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hiiviö

Jäsen
21.09.2006
580
0
16
Kuinka hyvin teillä pitänyt paikkaansa?

Minkälaisia arvioita olette saaneet viikoilla 35?

Mulla oli eilen ultra ja lääkäri totesi että vauva on jo melkein 3,2kg, eli iso vauva olisi tulossa.

Mittoja katsellessaan sanoi, että vauvan kropan ympärys on suhteessa iso ja jälkeenpäin rupesi tuokin huolestuttamaan, mutta kai se viittaa vain siihen, että vauva on isokokoinen vaikka itsellä tuli yön pimein tunteina kaikennäköisiä kauhuskenaarioita siitä, että vauvalla ei ole muuten kaikki hyvin...

Kai ne olisi paremmin tutkineet jos olisivat jotain muuta epäilleet.

Niin ja mulla on myös todettu r.diabetes ja mietin myös sitä, että jos vauva jatkaa tätä kasvutahtia niin alkavat kuinka herkästi käynnistämään ennen LA vai kuinka?

Kokemuksia kaivataan!!

Meillä oli nyt viikolla 31+3 painoarvio 2800 g :whistle: tosin arvioissa saattaa olla pieniä hetittoja. Meilläkin vatsanympärys vauvalla iso. Viikolla 35 tehdään lapsivesipunktio ja jos keuhkot ok, niin saatetaan käynnistellä viikolla 36. Tuo ylimääräinen lähtee kuulemma lapsen vatsasta muutaman päivän sisällä synnytyksestä....

Hei,

Ultrassa rv 36+0 ja painoarvio 2.9 kg, ja käyrien mukan jää alle nelikiloiseksi, MUTTA nimenomaan tuo vatsanympärys isompi, mikä viittaisi, että hyvinkin mennään yli neljän kilon. Sain vielä kontrollikäynnin lääkäriin rv 39+0 (en tiedä tarkoittaako sitä, että siellä vielä mietitään käynnistämistä tai muuta sellaista, sitä ei erikseen selitetty). Sokeriarvot olleet hiukan koholla, vaikka raskausdiabetesta ei ole diagnosoitukaan.

Itseäni tuo kokoasia hiukan hämää, varsinkin kun suvussamme on ennenkin syntynyt isoja lapsia, niin voisiko vaan olla perinnöllistä? No, parempi, että tarkkaillaan...

Rv35 kuopuksen painoarvio oli 3070g ja mulla oli ruokavalio raskausdiabeteksen hoitoon (paastoarvo ylitti 0,1 silloisen raja-arvon).
Painoa tuli koko raskausaikana 10,5 kiloa ja olin tosi tarkasti syömisten kanssa loppuraskauden.
Kuopus syntyi rv39+1 ja painoi VAIN 2990g, vaikka lääkäri (yksityinen gyne) arvioi syntymäpainoksi n. 3800g ja synnytysvastaanoton kätilö 3600g! :o
Luultavasti kuopus oli juuri juonut lapsivettä hurjat määrät, kun ultralla lääkäri mittauksia teki silloin rv35 eli vatsan ympärysmitta varmaan sen takia ns. normaalia suurempi ja siksi tuli noin suuri painoarvio.
Onneksi meni arvio yläkanttiin ja synnytys oli yllättävän helppo! :D

Riina-Niina ja satuaarre 35+4

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 08:49 Hiiviö kirjoitti:
Kuinka hyvin teillä pitänyt paikkaansa?

Minkälaisia arvioita olette saaneet viikoilla 35?

Mulla oli eilen ultra ja lääkäri totesi että vauva on jo melkein 3,2kg, eli iso vauva olisi tulossa.

Mittoja katsellessaan sanoi, että vauvan kropan ympärys on suhteessa iso ja jälkeenpäin rupesi tuokin huolestuttamaan, mutta kai se viittaa vain siihen, että vauva on isokokoinen vaikka itsellä tuli yön pimein tunteina kaikennäköisiä kauhuskenaarioita siitä, että vauvalla ei ole muuten kaikki hyvin...

Kai ne olisi paremmin tutkineet jos olisivat jotain muuta epäilleet.

Niin ja mulla on myös todettu r.diabetes ja mietin myös sitä, että jos vauva jatkaa tätä kasvutahtia niin alkavat kuinka herkästi käynnistämään ennen LA vai kuinka?

Kokemuksia kaivataan!!

Mulla vähän oli vähän sama tilanne kuin sulla. Paino lähti yläkäyrälle n. 35 rv:n tuntumassa ja 38 rv:lla painoarvio oli 3.8 kg. Itse kysyin asiasta, kun sanoivat, että vatsanympärys suuri. Se on normaalia, jos lapsi suhteessa muuten kasvanut ok eli en sinuna kyllä murehtisi asiaa, kyllä varmasti olisivat sanoneet, jos jotain jatkotutkimuksiin aihetta antavaa olisi löytynyt.

Itselläni oli ruokavaliohoitonen diabetes (aamupaastarvo koholla). Ruokavaliohoito riitti aluksi mutta loppuvaiheessa jouduin n. 3 vk pistämään insuliinia. Kun kävin tuossa viimeisessä painoarviossa, päättivät ruveta käynnistelemään. Sanoivat, että yleensä rask.diab. vauvoja ei ainakaan yliaikaisiksi päästetä, mieluummin ruvetaan vaikka käynnistelemään. Osastolle menin Cytotec-käynnistelyyn ja kahden vrk:n kuluttua syntyi terve 3850 gr painava tyttövauva.

Mulla oli ruokavaliohoitoinen raskausdiabetes. Kävin rv 36 painoarviossa, silloin paino 3,3kg. Lääkäri sanoi, että hyvin ehtii vielä kilon kasvaa. Niin siinä sitten kävikin. Vauva syntyi rv 40+1 ja paino 4300g ja pituus 56cm.

[/quote]

Mulla vähän oli vähän sama tilanne kuin sulla. Paino lähti yläkäyrälle n. 35 rv:n tuntumassa ja 38 rv:lla painoarvio oli 3.8 kg. Itse kysyin asiasta, kun sanoivat, että vatsanympärys suuri. Se on normaalia, jos lapsi suhteessa muuten kasvanut ok eli en sinuna kyllä murehtisi asiaa, kyllä varmasti olisivat sanoneet, jos jotain jatkotutkimuksiin aihetta antavaa olisi löytynyt.

Itselläni oli ruokavaliohoitonen diabetes (aamupaastarvo koholla). Ruokavaliohoito riitti aluksi mutta loppuvaiheessa jouduin n. 3 vk pistämään insuliinia. Kun kävin tuossa viimeisessä painoarviossa, päättivät ruveta käynnistelemään. Sanoivat, että yleensä rask.diab. vauvoja ei ainakaan yliaikaisiksi päästetä, mieluummin ruvetaan vaikka käynnistelemään. Osastolle menin Cytotec-käynnistelyyn ja kahden vrk:n kuluttua syntyi terve 3850 gr painava tyttövauva.
[/quote]

Hei, mielenkiinnosta kyselen tosta sun pistämisestä viim. kolme viikkoa, että mitkä arvot sulla alkoi sitten kohoamaan, kuinka paljon ennempää huomasit et sokerit alko kohoo ja kui nopeesti aloit pistää?Piditkö tarkan ruokavalion? Entä mitkä arvot sulla kohos?Voiko sitä millään tavalla ennakoida tai epäillä jos alkaa kohoamaan? Itselläni nyt RV 30 ja oon kyllä kuvitellut että kun tähän asti ollaan päästy niin mennään loppuun asti pelkällä ruokavaliolla vaikka vähän lipsuiskin....Mutta ehkä se ei kuitenkaan sitten niin ole. Mulla oli myös paastoarvo rasituksessa koholla ja mulle rasitus tehtiin jo viikolla 9.

Heippa.
Mä olin sokerikäyrässä sairaalassa jokin aika sitten kohonneiden paastosokereiden vuoksi. Käyrällä ollessa ruuan jälkeiset sokerit ok mutta paastosokerit koholla joten iltainsuliinit aloitettiin.
Samalla ultrattiin, vkot tasan 32 ja sen hetkinen paino 1.9kg ja kaveri kulki keskikäyrällä. Lääkäri ei kertonut mahdollista tulevaa painoarviota. Ensi viikolla uus lääkärikäynti kun kolmisen viikkoa on insuliinilla asiaa hoidettu.

Joku kyseli noista arvoista (ei tietenkään mulle kohdistettu kysymys mutta vastaan)
Eli mulla oli rasituksessa sokerit koholla viikolla 24. ja sitten laitto uuden lähetteen paastosokeriin joka ed.koholla jonka vuoksi lähete eteenpäin sairaalaan tutkimuksiin.
Ei noita sokerin kohoamisia useinkaan itse osaa arvioida koska nousut ovat usein pieniä..
Riippuu siis paljon neuvolaterkkaristasi onko hän huolissaan.

Insuliinit kohdallani aloitettiin juuri paastosokereiden tasaamiseen, koska muut arvot olivat kunnossa. Ja jos ei oltais aloitettu niin vois olla jättivauva tulossa tuon sokerin vuoksi kuten ystävälläni. (ystäväni on yrittänyt muutama vuosi sitten synnyttää poikaansa kauan, sitten sektio loppupeleissä. Poika oli 56cm pitkä ja painoi melkein 6kg..ja kuinka ollakkaan. Oli sitten tietämättään raskausajandiabeetikko)

Mulla oli vauvan painoarvio tän vkon torstaina 34+4 viikolla 2900g
Ja vielä säästyin insuliinilta mutta kovin pitää tiukentaa ruokavaliota...(tiukka jo nyt...mut lisää vaan) Mutta jos sillä pärjätään vielä 5 viikoa niin hyvä.. ;)
Lääkäri sanoi myös että kun seuraava aika vkolla 38 niin voisi ruveta kokeelemaan käynnistystäkin...(esikoisella käynnistettiin 5 kertaa tuloksetta...ja lopuksi sektiovauva 42+2 vkolla)

ekassa raskaudessa viikoilla 32-34 en muista varmaksi oli paino arvio 1900g ja jouduin sitten tarkkailuun pienuudesta (mulla oli raskausdiabetes) kävin kahdenviikonpäästä uudessa ultrassa ja kokoarvio oli jo 2700g. en usko että on noin kasvanut kahessaviikossa...! tyttö syntyi rv 40+1 ja painoi 3260g eli ihan normaalin kokoinen. nyt rv 35 ja viimeviikolla taas raskausdiabeteksen takia painoarvio ja taas oli vauva kuulemma liian pieni. nyt ei laittanut painoarvioo mulle,niin en tiedä paljonko se oli. mutta viikoilla 36 on uusinta ultra. sokeriarvot on heitelly tosi paljon,yli 9kin on ollut,mutta ei ole näköjään vaikuttanut ainakaan vauvan kasvuun ollenkaan.

Minulle tehtiin sokerirasitus rv 18 ja paastoarvo oli 4.4, 1h 11.2 ja 2h 7.7. Eli tuo keskimmäinen oli raja-arvo just ja ruokavalio katottiin kuntoon silloin. Minulla on nyt rv 29+3 ja verensokerit on alkaneet heittelemään omituisesti. Tähän mennessä on olleet tosi hyvät, mutta nyt saattaa eri päivinä antaa eri lukemat, vaikka olisin syönyt ihan samaa ruokaa ja samanlaisen annoksen! Paino on pysynyt samassa (mulla BMI hurjat 40) koko ajan, nyt viime viikolla se ponnahti 2 kg ylös päin ihan yhtäkkiä ja ei laske takaisin vaikka miten koittasin nipistää...

Kokoarvio oli rv 28+4 1700g, ja uusi ultra 3 viikon päähän.

Minun käsityksen mukaan tuo lapsen koko ei ole ainoa syy, miksi raskausajan diabetes vauvoja seurataan. Ainakin itse sain naistenklinikalta sellaista informaatiota, että äidin kohonneet sokerit voivat hidastaa (ja hidastavatkin) keuhkojen kehitystä, mistä syystä synnytystä ei mielellään käynnistetä ennen aikoja.
Itselläni hoidettu pelkällä dietti ruokavaliolla jota olen orjallisesti noudattanut, ja vauva oli viikolla 35 2,8kg.

Yhteistyössä