Painoa 107kg pituutta 156, kommentoikaa mun syömiset....

• Viestiketjun aloittaja "lilli"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Broilerin suikaleet riittää ainakin kahdeksi päiväksi. Ainakin puolet pois ja riisiä tilalle.

Valkoinen riisi ei lihota. Mä olen syönyt sitä melkein päivittäin ja laihduin 11kg.

Käytä chiliä joissakin ruuissa. Se antaa kyytiä läskeille.
En yhdy tähän, ettei valkonen riisi lihota, enkä suosittele riisiä laihduttajalle.
Riisihän sisältää aika reippaasti hiilareita. 100g keitettyä riisiä sisältää kaloreita 137.
100g parsakaalia 35 kaloria, kukkakaalia vain 24 kaloria. Riisin sijaan vaikka mieluummin perunaa, jossa 76 kaloria. Itse en laihduttajana kyllä käyttäisi riisiä tai perunaa.

"Vieras"
Aika tärkeä pointti on seurata myös sitä, mitä juo. Vaikka söisi kuinka terveellisesti, mutta tykkää ottaa häppää, vaikkapa vaan viihteellä, läskit ei lähde. 100 grammassa viinaa on esim. 229 kaloria. Tuohon kalorimäärään saa syödä aika paljon oikeeta ruokaa.

Suosittelen sinua käymään FINELIn sivuilla tutustumassa ruoka-aineiden kaloreihin, hiilareihin jne.

"Vieras"
Ison määrän laihduttajalle on tärkeää syödä niin että ei pääsekään tulemaan liian nälkä ja syödä tasasin väliajoin, ei skippaamalla aterioita. Enemmän kattoo mitä syö ja minkä verran.
Sulla ap on hyvä runko tossa. Rasvoja ei saa unohtaa kuitenkaan ja proteiinia riittävästi.
Skippaan lounaan syömällä päivän kalkit viilinä ja vitamiinit esim. marjoina. Koska en käy töissä enkä juuri liiku (sattuneesta syystä), tällä kuurilla olen pudottanut nyt vuoden aikana 31 kiloa. Purkista otan Omegat sun muut.

Minä..
Minusta aloittajan päiväsyömiset kuulostaa oikein hyviltä. Ja turha itseään on parjata jos vetää kerralla liikaa broilerinsuikaleita. Eri asia jos olisit vetänyt pullaa ja karkkia överit. Itse ainakin laihtuisin noilla syömisillä, vaikka en olekaan ylipainoinen.

Liikuntaa minäkin suosittelen, painoharjottelusta on todistetusti enemmän hyötyä laihduttajalle kuin aerobisesta liikunnasta. Tietty kaikki liikunta on hyväksi :)

Ja tuosta valkoisesta riisistä. En myöskään minä suosittele sen käyttöä oikeastaa kenellekään. Se on yhtä pitkälle jalostettua höttöä kuin vehnäjauhokin. Mieluummin vihanneksi tai jopa perunaa kohtuudella. Täällä löytyy tietoa valkoisen riisin ja diabeteksen yhteydestä:
http://www.pronutritionist.net/valkoisen-riisin-runsas-kaytto-lisaa-diabeteksen-vaaraa/

Tsemppiä aloittajalle!

La Paset
Aasialaisissa ruokapöydissä istuneena voin sanoa, että riisi ei näyttele pääosaa perheissä, joilla on normaalit tulot. Vain köyhät syövät pääasiallisesti riisiä, koska heillä ei ole muuhun varaa.
Miksi aasialaiset sitten ovat yleensä hoikkia? Siellä ei puputeta leipää, kuten meillä. Siellä ei ruokaa paisteta voissa/margariinissa, vaan terveellisessä öljyssä. Siellä syödään hyvin paljon tuoretta kalaa ja meren antimia. Siellä syödään paljon kasviksia ja juureksia joka aterialla. Makeita jälkiruokia ei kodeissa tarjottu kertaakaan. Ja koska leipää ei syödä, ei tule himoa rasvaisiin meetvursteihin ja makkaroihinkaan. En nähnyt kenenkään juovan siellä maitoa tai syövän aamiaisella makeaa jugurttia (hotellien ruokatarjonnasta en tiedä). Juomana tarjottiin aina vihreää teetä ja pullovettä.

Lady Gardenea
[QUOTE="Vieras";28696217]Laihduttajan ei kannata sitten syödä aasialaista ruokaa. Sweet on myös makeaa.[/QUOTE]

Ei tosiaan kannata.. Laihduin 11kg. Ja siis mä en edes ole yrittänyt laihtua.

ops
Piti vielä lisätä että mun liikunta ei edes ole mitään varsinaista liikuntaa. Paljon kävelyä (tai puoli juoksua) töissä ja hyötyliikuntaa kotona, puutarhassa ja rakennuksilla. Eli ei aina tarvitse tehdä niin suunnattomia elämän muutoksia laihtuakseen. Laihduttaminen on oikeastaan helpompaa, kun ei yritä mullistaa koko elämää.. Ja tulokset luultavasti/toivottavasti pysyvempiä.

Olen pudottanut nyt 9 kg maaliskuun alusta tähän tapaan syömällä:

-aamulla veteen keitetty kaurapuuro, n 2 dl + 1,5 dl sokeroimatonta mehukeittoa + reilu rkl raejuustoa tai maustamaton jogurtti hedelmillä/marjoilla

-lounas joko ruokaisa salaatti, jossa usein vähän (n 0,75 dl kuivapainoltaan) pastaa/riisiä/kananmunaa/raejuustoa sekä n 100 g broileria/jauhelihaa/tonnikalaa/savukalaa/kinkkukuutioita

tai kevyt keitto (kasvissose/lämmin kuppi/Kelda tomaattikeitto plus 1 viipale ruisleipää margariinilla, juustolla ja kasviksilla, joskus jälkkäriksi joku hedelmä/marjoja/jogurtti

-päiväkahvilla useimmiten Profeelin rahkaraeprk tai omppu tai rahkaa + ananasta

-päivällinen ihan tavallista kotiruokaa lautasmallin mukaan, reilusti perus vihreää salaattia, välttelen kuitenkin juustokuorrutuksia ja runsaita kermajuttuja

-iltapala 2 näkkäriä kasviksilla ja kinkulla/kalkkunalla, 1 kananmuna ja teetä/ maustamatonta jogua/rahkaa + hedelmiä tai marjoja

Lisäksi käyn 2 x viikossa n 40 min kävelylenkin ja 1 x viikossa vesijuoksussa/syvän veden jumpassa

Herkuttelen 1-2 x viikossa esim 1 jätskipuikko tai 1 kpl pullaa tai mukillinen kaakaota ja joskus ruuaksi esim 1/2 pizzerian pizza. Annoskoot on tosi tärkeät!

Kun painoa on reilusti ylimääräistä, helpompaa on ensin pienentää annoksia, opetella säännöllinen ruokailu, jättää päivittäinen herkuttelu pois. Kun se alkaa sujumaan esim 1 kk:n kuluttua, lisää pikkuhiljaa liikuntaa. Mä jojoilin tooosi monta kertaa mulle-heti-kaikki-tänne-kuureilla, mutta nyt on ollut semmoinen olo, että tätä voi jatkaa! :)

Tsemppiä vaan! Neuvoja ja tyylejä on yhtä paljon kuin sen noudattajia, yksi suosii toista ja toinen sitten kolmatta, mutta muista: Kun kulutat enemmän kuin syöt, laihdut ;)

Ai juu ja tärkeä kaveri: Kiloklubi.fi! Ja keittiövaaka...monesti ne annokset on paljon isompia kuin luullaan :)

"vieras"
[QUOTE="Kifa";28695365]Viestiin 5 kommenttina että tässä ei nyt ole kyse parin kilon pudottajasta vaan huomattavasta ylipainosta. Tällä henkilöllä on todennäköisesti ruokatottumukset olleet päin mäntyä jo pitkään ja koska yli satakiloisella peruskulutuskin on jo aika iso niin ei ole tarpeen vetää ihan nälkäkuuria jotta paino laskisi. Itse asiassa noilla lukemilla paino laskee kyllä vaikka enemmänkin söisi. Toki olisi parempi jakaa ateriat tasaisemmin ettei päivällinen olisi noin hurjan tuhti. Esimerkiksi aamiaiselle lisäisin vaikka kananmunan.[/QUOTE]

Itse söin aivan oikein ja painoa en saanut laskemaan. Lukema 127kg ja pituutta vain himpun enemmän kuin ap:llä. Ainoa mikä itselläni auttoi alkuun ja normalisoi aineenvaihdunnan oli helvetin rankka nutrilettkuuri jonka aikana söin sen 10 viikkoa vain ja ainoastaan nutriletin ateriankorvikkeita ja laihduin noin 24kg sinä aikana. Sen jälkeen jatkoin ruokavaliolla ja paino jatkoi tippumistaan. Järkyttävästä ylipainosta johtuen aineenvaihdunta oli varmaan aivan sekaisin ja en saanut painonpudotusta alkuun muuten. Eli ei ne läskit syö välttämättä yhtään sen enemmän kuin normipainoisetkaan. Tosin ne kilot on tulleet syömällä tai sairauksista johtuen(itselläni osana kilpirauhasen vajaatoiminta).

"vieras"
Ihan ensiksi: pidä ruokapäiväkirjaa, käytä vaakaa ruuillle äläkä fuskaa. Esim. kalorilaskuri.fi on helppo ja monipuolinen ruokapäiväkirja.

Itse laihduin 100 kilosta 70 kiloon karppaamalla. Aloitin tiukalla induktiolla (hiilarit alle 20 g päivässä) jota pidin yllä muutaman kuukauden. Ekan kk:n aikana lähti 10 kg ja loput 20 kg alle puolessa vuodessa.

Kun ekat pari päivää sinnitteli ja pääsi ketoosiin, loppu olikin suhteellisen helppoa. Makeannälkä hävisi, syödä sai tarpeeksi eli ei tarvinnut olla nälissään missään vaiheessa, kasvikset tulivat kunnolla ruokavalioon mukaan... Ennen en juuri rehuja puputtanut ja karkkia meni järjettömiä määriä. Ketoosi ja karppaus oli siis todellakin mun juttuni.

Joo, ei sovi tietenkään kaikille. Mutta kauhistuin tuosta riisikommentista, koska mä turpoaisin riisinsyönnillä ihan hurjasti, pierettäis ja olo olis aika veltto...

Yhteistyössä