Päikkärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Meillä on mennyt rytmit vähän sekaisin. Iltaisin on tullut valvottua myöhempään ja aamulla nukuttua. Nyt on alettu aamulla heräämään aikaisemmin, jotta illallakin menisimme aikaisemmin nukkumaan. Aiemmin lapsi nukkui yleensä vain 30 min päikkärit mutta nyt on nukuttu jo 1,5 h. Annatteko lapsen nukkua niin pitkät päikkärit kun haluaa vai herätättekö hänet, jotta hän menisi illalla ajoissa nukkumaan?

vaikka se muksu nukkuisi 3h päikkärit,ei kyse ole niin pitkistä että olisi syytä mennä herättelemään.Ellei niitä päikkäreitä sit äiti ole ajoittanut niin myöhään että vaikuttaisivat yöuniin.kyl lapsen on annettava nukkua ihan niin kauan kuin unta riittää,jollei ole jokin pakkotilanne herättää esim lähdön takia.Normaali uniaika alle 2v ja vielä sen jälkeenkin on n12-15 välillä ainakin pari h ajan.itse toivon että muksuni nukkuisi sen 3h,mistä ei kyllä ole toivoakaan.jos 2:een tuntiin päästää olen ikionnellinen.Mut meillä herätäänkin klo 6 joka ikinen aamu,vaikka iltaunia yrittäisi venyttää 22 asti.Eli ei kannata venytellä,20 vaan nukkumaan.

Meidän tyttö 1v6kk nukkui alle yks vuotiaana 30min. päiväunet mutta nyt nukkuu 1,5-2h. Olen todella tyytyvinen että nukkuu nyt pidempia päikkäreitä, saan hommailla omia juttuja ihan rauhassa. Illalla mennään nukkumaan 20.30 ja nukahtaa siinä noin 21.00 ja herää aamulla 7.30. =)

Annan nukkua yleensä niin pitkään kuin unta pisaa,vain jos nukahtaa vasta reippaasti iltapuolella herätän,mutta siinä saa kyllä kuunnella koko illan kitinää. Normaalisti neiti herää n. 7-8,menee päikkäreille 12-13 ja nukkuu noin 2h ja illalla nukkumaan noin klo 20-21

Jaahas täällä keskustellaan lempiaiheestani! Lasta ei saa herättää päiväunilta, vaan aikuisen tehtävä on ajoittaa unet niin ettei ne häiritse yöunta. Riittävän ajoissa nukutut päikkärit ei viivytä iltaa. Tämän ikäisen olisi hyvä mennä päikkäreille viimeistään puolenpäivän aikaan... toivottavasti kukaan ei loukkaannu tuimasta sävystäni, minua vaan risoo NIIN paljon kun lasten ei anneta nukkua vain sen takia että aikuiset eivät osaa asettaa rytmiä kohdalleen!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 22:02 minna kirjoitti:
Jaahas täällä keskustellaan lempiaiheestani! Lasta ei saa herättää päiväunilta, vaan aikuisen tehtävä on ajoittaa unet niin ettei ne häiritse yöunta. Riittävän ajoissa nukutut päikkärit ei viivytä iltaa. Tämän ikäisen olisi hyvä mennä päikkäreille viimeistään puolenpäivän aikaan... toivottavasti kukaan ei loukkaannu tuimasta sävystäni, minua vaan risoo NIIN paljon kun lasten ei anneta nukkua vain sen takia että aikuiset eivät osaa asettaa rytmiä kohdalleen!
Höm höm sen verran haluaisin tiedustella,että mitenkäs sellaisissa poikkeustapauksissa kun lapsi ei kerta kaikkiaan nukahda vaikka päälläsi seisoisit.Nuijanukutusko pitäisi antaa?Yleensä tuon taaperon saa melko helposti nukkumaan,mutta poikkeusolot kuten isovanhempien luona olo tekevät siitä nukutuksesta välillä vaan niin hankalan kun olisi niin kivaa olla hereillä. ;)

meillä puju menee päiväunille noin puoli kolme,vartissa sammuu.herätän viimeistään neljältä jos ei herää itse sitä ennen.illalla menee taas nukkuun varttia vaille kymmenen ja aamulla herää puoli ysi-ysi.tämä järjestely tuntuu sopivan meen perheelle erinomaisesti. :saint:

[/quote]
Höm höm sen verran haluaisin tiedustella,että mitenkäs sellaisissa poikkeustapauksissa kun lapsi ei kerta kaikkiaan nukahda vaikka päälläsi seisoisit.Nuijanukutusko pitäisi antaa?Yleensä tuon taaperon saa melko helposti nukkumaan,mutta poikkeusolot kuten isovanhempien luona olo tekevät siitä nukutuksesta välillä vaan niin hankalan kun olisi niin kivaa olla hereillä. ;)
[/quote]

En tietenkään voi kommentoida tai tietää mikä teillä on vialla kun lapsi ei nukahda! Ei meilläkään lapsi aina kiltisti käy nukkumaan, varsinkaan mummolassa, mutta ei se kuitenkaan liian pitkistä päikkäreistä johdu, päin vastoin olen huomannut jos on nukkunut normaalia lyhyemmät päikkärit niin ilta on levottomampi ja nukahtaminen vaikeampaa. No pointtini kuitenkin on, että antakaa lasten nukkua! Vasta viimeviikolla olin luennolla jossa kerrottiin karuja lukuja, joiden mukaan yli 80% suomalaisista lapsista ja 90% aikuisista nukkuu liian vähän. Ja tämä näkyy ylivilkkautena ja oppimisvaikeuksina koulussa ja päiväkodeissa!

Yhteistyössä