Päikkäreille nukahtaminen yhtä tuskaa - vinkkejä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Päikkärihuutoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Päikkärihuutoa

Vieras
Meidän pian ½-vuotias poika on pienestä asti ollut huono nukahtaja päivisin. Väsyttää sikana mutta ei vaan malta nukahtaa tai sitten unen saanti vaikeaa. Yhtä huutoa aina kun pitäisi päikkäreille mennä, yleensä olen sortunut sitten antamaan tilkan maitoa ja sitten rauhottuu.
Nyt ei myöskään viihdy vaunuissa eikä rattaissa YHTÄÄN jos ei nuku, vaikka nostaisi selkänojaa vähän pystyasentoon että vauva näkee ympärilleen, jos ei vielä ihan väsytä. Ei toimi.

VInkkejä mikä voisi auttaa????

Kurja kun ollaan paljon menossa ja muuten kaikki menee vaavin kanssa tosi hyvin, mutta tuo nukahtaminen päivällä on meillä aina yhtäkuin 10 min-30 min huutokonsertti.

No kaikki vauvat ei viihdy vaunuissa. Ja tuossa iässä osaa jo sen kertoa.

Ota viereesi parisängylle. Työnnä parisänky nurkkaan, niin ei pääse putoamaan sieltä ja voit nojailla itse seinään tyyny selän takana. Ota vauva syliisi, anna maitoa ja rauhoittele siinä. Pidä itse silmiä kiinni ja hengitä rauhallisesti, kuin itsekin nukkuisit. Luulisi, että silleen nukahtaa. Kokeile tämäkin konsti.

Ja tuossa vaiheessa alkaa se eroahdistus. Varaudu, että yöt tulee olee vaikeita, jos nukkuu yksin.

Heh, lopetin viime viikolla maidon antamisen ennen päiväunia kohta 14 kk lapsellemme vähän niinkuin vahingossa. Nukkui yhtenä aamuna pidempään ja sitten lounaan syönti tietysti venyi ja ajattelin, että no mennään sitten nukkumaan ilman maitoa, kun toinen osoitti kuitenkin väsymisen merkkejä ja lounas oli ihan just syöty. Yleensä on siis nukahtanut pullolle ja olen kipannut sänkyyn nukkumaan päiväunet...

Pidin sylissä vähän aikaa ja rauhoittelin, mutta alkoi sitten liikkua sen verran paljon, etten enää jaksanut ja kehdannut pidellä sylissä, joten ajattelin, että menehän sänkyyn rauhottumaan. Kimpoili tietysti koko ajan ylös ja vähän ja vähän enemmänkin itkua ja huutoa ja kerran tai kahdesti nostin syliin rauhoittumaan. Lopulta taisi nukahtaa itkun väsyttämänä, tässä kesti varmaankin 30-40 min. Ajattelin että eihän tästä tule mitään, joudutaan juomaan maitoa vielä pitkään, että rauhotutaan unille. Mutta tänään ei mennyt enää kuin 15 min. rauhottumiseen ja nukahtamiseen, siis lapsi on tosi kova vipeltäjä, eikä juuri hetkeäkään paikoillaan. Eli alkaa kai älyämään pikkuhiljaa miten homma toimii.

Meillä siis niin, että ollaan vielä samassa huoneessa, että ei lähdetä pois heti kun ollaan laitettu sänkyyn. Alkuun istuin lattialla hengitellen raskaasti ja pidin silmät kiinni. Nyt olen siirtynyt sängylle makoilemaan, kun nukutaan kaikki samassa huoneessa. Olen siinä siihen asti että nukahtaa.

Iltaisin toimitaan samoin, tosin illalla annetaan vielä maitoa. Tässä siis viikon ajalta kokemukset. En tiedä kuinka kauan teillä on tuota huutoa ja itkua jatkunut, mutta kärsivällisyyttä ja johdonmukaisuutta nukuttamiseen. Kuuntele itkua, minä en voi pitää sängyssä toista, jos itku on sellaista kamalaa hätääntynyttä vaan otan syliin ja rauhoitan ja sitten takaisin sänkyyn ja silittelen vähän. Niin, että lapsella turvallinen olo nukahtaa.

Tsemppiä ja jaksamista.

Ai, niin. Huomasin just että olette paljon menossa eli olisi hyvä, että saisi unet vaunuissa otettua. Kauanko tuota on nyt jatkunut, ettei halua vaunuissa nukkua?

kiitos vastauksista!

Siis vaunuissa kyllä nukkuu, mutta se nukahtaminen vaunuihin tai rattaisiin ei onnistu. Eli puoliunessa pitää aina vasta laittaa vaunuihin ennenkuin suostuu sinne jäämään. Rattaissa ei suostu olemaan edes istuma-asennossa vaikka oltaisiin liikkeessä enkä yrittäisi ees nukuttaa (esim. siirrytään paikasta toiseen...). Ei vaikka olen yrittänyt keksiä mitä viihdykettä, syliin pitää ottaa ja rintarepussa kasvot menosuuntaan viihtyy kyllä huippuhyvin.

Olen jostain kuullut että vauvoilla voi olla nukahtamisvaikeuksia, ne kuulemma on aika yleisiäkin? Iltaisin nukahtaa kyllä suht ok omaan sänkyyn, parin rauhoittelu ja tutti-suuhun-käynnin jälkeen.

Mut edelleen vinkkejä vastaanotetaan kiitos :)

Meillä oli tuonne 8-9 kk:een saakka vakiona päikkärihuudot. Meillä auttoi rauhoittumisessa laulaminen. Tai aluksi laulamisen sijaan sanat (tuiki tuiki tähtönen) piti huutaa, jotta tyttö huutonsa läpi tajusi jonkun muunkin tuottavan ääntä, mutta sitten alkoikin keskittyä kuuntelemiseen. Kun hengitys oli tasaantunut laskin sänkyyn ja yritin poistua nopeasti ettei ota kontaktia (koska se käynnisti takuuvarmasti huutorumman uudestaan). Usein käytin myös harsoa nukuttamisessa eli laitoin sen olkapääni ja vauvan pään yli ja arvion mukaan silmät puolitangossa laskin sänkyyn. Kun tyttö oli oppinut tätä kautta harson tuntemaan nukutustarkoituksissa, niin pian se alkoi myös toimia rattaissa eli vedin sen kuomun eteen. Jos alkoi protestihuuto, niin raotin harsoa ja sanoin " Nyt nukutaan, nukkumaan mennään, nukkumaan". Juuri tuossa puolen vuoden tienoilla vaunuihin nukahtaminen alkoi onnistua. Sitä ennen meillä ei voitu rattailla juuri ollenkaan, kun syliin piti päästä. Nyt tyttöni on 10 kk ja nukahtaminen onnistuu melkein aina itsestään täysin hereiltä. "unilaulua" (eli hiljaista ulinaa ja kitinää) voi kuulua 10 min, mutta ei hermostu vaan alkaa sitten lopulta nukkumaan ja päikkäriajat ovat kasvaneet tuolta 6 kk:sta lähtien 20 min:sta nyt jopa 1,5-2 h:iin.
Tsemppiä ja toivottavasti löydät jonkun teidän vauvalle sopivan rauhoitusmetodin

Yhteistyössä