Multa lähti siis hampaan vanha amalgaamipaikka perjantai-iltana, paikka oli peittänyt melkein koko hampaan etuseinän ja takaa paljastui melkoinen kolo.
Selvitin terveysnneuvonnasta että kyseessä ei ole piipaa-kiire vaan menisin lähitulevaisuudessa hammaslääkäriin. Mutta mites siihen asti syörään?
Kolo keräisi ruokaa ja bakteereja.. eikä voisi purra normaalisti. Ainakin 3-7 päivää kestäisi ennenkuin menisin hammaslääkäriin.
Kävin ostaa apteekista tilapäispaikka-aineen: 7,95 eur.
Sen verran tuli heräteostoksia että ostin Elmex-suuhuuhdetta samalla.
Harjasin hampaat normaalisti. Hammastikulla putsasiin hampaan kolosta kaiken romppeen.
Ei sattunut. Kuivasin välillä topsipuikolla, että näkyvyys säilyi. Sain itse hyvän näkyvyyden taskulampulla. Kasasin "työvälineet": hammastikkuja, tops puikkoja, kapea metallilasta (käytin punkinpoistajan kärkeä), ja tietysti itse paikka-aine hollille.
Putsauksen jälkeen huuhtelu Elmexillä ja syvä huokaus ja keskittymisellä pastamainen paikka-aine kolon peittoon. Tasoitettiin metallilastalla ja hammastikuilla
Tulos "ennen" ja "jälkeen" on alla:
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting
4 tuntia toimenpiteestä olen syönyt kovaa ruisleipää normaalisti ja elämä tuntuu ihan mukavalta. Hammas tuntuu täysin normaalilta. Paikka-aine on siis tähän asti ylittänyt odotukset.
Apteekki antoi perustietoa aineesta. Suomenkielisissä käyttöohjeissa oli tarkat ohjeet. Ohjeiden ainoa puute oli että siellä puhuttiin vähän ammattikieltä, mutta normaalijärjellä varustettu henkilö pystyi kyllä päättelemään että reikäähän tässä oltiin paikkaamassa ja vieläpä omalla vastuulla.
Tähän astisten kokemusten perusteella voin suositella paikka-ainetta. En kuitenkaan suosittele sitä kovin iäkkäille, heikkonäköisille enkä myöskään henkilöille joilla ei pinsetit muuten pysy kädessä.
Mukavalta tuntuu myös siksi ettei tarvinnut lähteä tunneiksi jonottamaan väärillä kriteereillä hammaspäivystykseen viikonloppuna.