Paikan irtoaminen hampaasta ei kuulemma ole päivystysasia :-(((

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on myös turha luulo, ettemme me huomaa sitä teidän valehteluanne, kun hoitotuoliin istahdatte. Olemme silloin tällöin tehneet niinkin, että asiakas on saanut nousta tuolista ja toivotamme hyvät päivän jatkot. Ja kehotuksen varata uusi aika. Ihmisten on hyvä oppia, etteivät he huijaamalla saa hoitoa.

Minulta lohkesi hampaasta iso pala ja jouduin odottamaan sen kanssa PUOLI VUOTTA! Soitin useasti ja kerroin että hammas on kipeä, sitä vihloo ja kaikki ruoka koskee, jos sitä menee tuohon lohjenneeseen koloseen. (Kaikki oli ihan totta.) Mutta kuulemma sen verran vähäpätöinen juttu, että ajan sain vasta reilun 6 kuukauden päästä :(

Multa lähti siis hampaan vanha amalgaamipaikka perjantai-iltana, paikka oli peittänyt melkein koko hampaan etuseinän ja takaa paljastui melkoinen kolo.
Selvitin terveysnneuvonnasta että kyseessä ei ole piipaa-kiire vaan menisin lähitulevaisuudessa hammaslääkäriin. Mutta mites siihen asti syörään?
Kolo keräisi ruokaa ja bakteereja.. eikä voisi purra normaalisti. Ainakin 3-7 päivää kestäisi ennenkuin menisin hammaslääkäriin.

Kävin ostaa apteekista tilapäispaikka-aineen: 7,95 eur.
Sen verran tuli heräteostoksia että ostin Elmex-suuhuuhdetta samalla.
Harjasin hampaat normaalisti. Hammastikulla putsasiin hampaan kolosta kaiken romppeen.
Ei sattunut. Kuivasin välillä topsipuikolla, että näkyvyys säilyi. Sain itse hyvän näkyvyyden taskulampulla. Kasasin "työvälineet": hammastikkuja, tops puikkoja, kapea metallilasta (käytin punkinpoistajan kärkeä), ja tietysti itse paikka-aine hollille.

Putsauksen jälkeen huuhtelu Elmexillä ja syvä huokaus ja keskittymisellä pastamainen paikka-aine kolon peittoon. Tasoitettiin metallilastalla ja hammastikuilla

Tulos "ennen" ja "jälkeen" on alla:
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

4 tuntia toimenpiteestä olen syönyt kovaa ruisleipää normaalisti ja elämä tuntuu ihan mukavalta. Hammas tuntuu täysin normaalilta. Paikka-aine on siis tähän asti ylittänyt odotukset.
Apteekki antoi perustietoa aineesta. Suomenkielisissä käyttöohjeissa oli tarkat ohjeet. Ohjeiden ainoa puute oli että siellä puhuttiin vähän ammattikieltä, mutta normaalijärjellä varustettu henkilö pystyi kyllä päättelemään että reikäähän tässä oltiin paikkaamassa ja vieläpä omalla vastuulla.
Tähän astisten kokemusten perusteella voin suositella paikka-ainetta. En kuitenkaan suosittele sitä kovin iäkkäille, heikkonäköisille enkä myöskään henkilöille joilla ei pinsetit muuten pysy kädessä.
Mukavalta tuntuu myös siksi ettei tarvinnut lähteä tunneiksi jonottamaan väärillä kriteereillä hammaspäivystykseen viikonloppuna.
Taidat olla kyseistä mössöä maahantuovan yrityksen omistaja tai apteekkari?

Sain odottaa kahden lohjenneen hampaan kanssa kolme kuukautta ennenkuin pääsin lopulta hammaslääkäriin, jonotuksen jälkeen. Ylhäältä ja toiselta puolelta alhaalta lohjennut hampaat ja teräväreunaisia molemmat. Paikka-aineella itse korjatessa on aina se riski että se tulehtuu siellä alla koska itse sitä ei millään saa tarpeeksi puhtaaksi enne paikka-aineen laittamista ja sit siellä muhiessaan alkaa kamala kipu ja särky. Ja kyllä jo kipuilikin toinen hammas mutta kun päivystykseen soittaessa kuului vaan että numero ei ole käytössä, olkaa hyvä ja tarkistakaa numero. Terveyskeskusta asiaa kysyessäni sanoi että soita siihen nujmeroon vaan kyllä se käytössä on! No, ei ole. Mitään muuta numeroa hammaslääkäripäivystykseen en ole löytänyt.

Ja molemmissa etuhampaissa mulla on pystysuorat sellaiset lohkeamaviivat, sellaiset mitkä tulee esimerkiksi lautaseen ennenku lautanen hajoaa kappaleiksi. Kovin kovaa iskua tuskin tarvitsee kun mulla on etuhampaat hajalla. Niihin en ole saanut aikaa ollenkaan hammaslääkäriin eikä tämä lohkeamat korjannut hammaslääkäri kommentoinut kuin naurahduksella nämä etuhampaiden lohkeamat.

Uusi paikka irronneen tilalle on kyllä normaalisti niin helppo ja edullinen operaatio yksityiselläkin, että kannattaa suosiolla mennä sinne mikäli taloudellinen tilanne ei ole mahdottoman tiukka. Ei kuormita systeemiä ja saa valita oman lääkärinsä. Tietenkin olisi parempi, jos julkinen hammashoito toimisi ja olisi ilmaista ja kaikkien saatavilla, mutta nyt kun tilanne on mitä on, niin...

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä