Paikalla ketään jolle tehty kohdunpoisto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Oliko leikkauksesta toipuminen kivuliasta ja veikö pitkään?
Millaisilla perusteilla kohdallasi on päädytty kohdunpoistoon?
Täytyykö kohdunpoiston jälkeen syödä jotain hormoonilääkitystä?
Elätkö ihan normaalia elämää kohdunpoiston jälkeen vai vaikuttaako se jotenkin johonkin?

itseltäni poistettiin lokakuun lopussa vuosi sitten.
Mulla oli vuosia kestäneitä erittäin kovia alavatsakipuja, joihin ei auttanut lopulta mitkään särkylääkkeet ja poissaolot töistä lisääntyivät.
Mulla kivut olivat aina tiettyyn aikaan kuukaudesta ja kestivät 7-10vrk, myös kuukautiset olivat todella runsaat.
Kohtu poistetiin täyhystyksellä, kesti 4h ja oli hankala kun oli kuulemma niin paljon kiinikkeitä. Leikkauksessa löytyi useita myoomia, pari kystaa, endoa ja kohdun adenomyoosi.
Mulla munasarjat säästettiin, joten mitään hormonilääkitystä en tarvinnut.
Saikkua kirjoitettiin ekaks 3vkoa, mutta jatkettiin vielä viikolla koska sairausloman lopulla vatsa kipeytyi uudelleen ja munasarjoihin oli kolmen viikon aikana kasvanut uusi 8cm kysta. Kysta kuitenkin kutistui seurannan aikana itsekeseen pois.
Muuten toipuminen oli ihan nopeaa, ekan viikon kipuja oli vatsan sisällä, mutta leikkaushaavat eivät olleet pahemmin kipeät.
Ihan kohta vuosi kohdunpoistosta ja elämä ihanaa ilman menkkoja, myös vatsakivut jäivät leikkauspöydälle:)

Ok. Kiitos kun vastailit.

Jos munasarjoja ei poisteta niin jatkuuko hormoonitoiminta normaalina, vaikka menkkoja ei tulekkaan? Tarkoitan, että tuleeko esim.pms-oireet vaikka kuukautisia ei tulekkaan?

Itsellä tilanne, että kuukautisia edeltävät päänsäryt ovat yltyneet kamaliksi. Jotenkin liittyy hormooneihin. Migreenit ovat venyneet jopa neljä päiväisiksi ja alan olemaan ihan naatti ja kypsä. Päänsäryt eivät varmaan ole kovin yleinen syy kohdunpoistoon, mutta epätoivoisesti mietin täällä eri vaihtoehtoja..

[QUOTE="Tietämätön";29108220]Ok. Kiitos kun vastailit.

Jos munasarjoja ei poisteta niin jatkuuko hormoonitoiminta normaalina, vaikka menkkoja ei tulekkaan? Tarkoitan, että tuleeko esim.pms-oireet vaikka kuukautisia ei tulekkaan?

Itsellä tilanne, että kuukautisia edeltävät päänsäryt ovat yltyneet kamaliksi. Jotenkin liittyy hormooneihin. Migreenit ovat venyneet jopa neljä päiväisiksi ja alan olemaan ihan naatti ja kypsä. Päänsäryt eivät varmaan ole kovin yleinen syy kohdunpoistoon, mutta epätoivoisesti mietin täällä eri vaihtoehtoja..[/QUOTE]

Jopa 4 päiväisiksi... Ei paha, joillakin (esim. minulla) migreeni saattaa kestää jopa 5 viikkoa putkeen, sitten helpottaa viikoksi, pariksi alkaakseen taas uudelleen viikoiksi.

[QUOTE="huhhei";29108239]Jopa 4 päiväisiksi... Ei paha, joillakin (esim. minulla) migreeni saattaa kestää jopa 5 viikkoa putkeen, sitten helpottaa viikoksi, pariksi alkaakseen taas uudelleen viikoiksi.[/QUOTE]

Hui. Olen kyllä kuullut näitä kauhutarinoita. Myös siskollani on vähän tuohon tyyliin kun kuvailit ja pelkään, että omani on menossa siihen suuntaan. Et taida voida olla enää työelämässä?
Itseltäni ei kunnon migreenin aikana onnistu työnteko eikä lasten hoito. Elämä menee täysin paussille. Kuukautisia ennen viikon tai kaksi toimin enemmän tai vähemmän sumussa päänsäryn vuoksi. Silloinkin särky on tuonpuoleista, on valoherkkyydet sun muut, mutta en laske migreeniksi, koska kykenen jotenkuten toimimaan.

Ongelmani ei toki ole niin paha kuin sinulla, mutta varmaan voin silti yrittää siihen helpotuksia miettiä :)

[QUOTE="Tietämätön";29108220]Ok. Kiitos kun vastailit.

Itsellä tilanne, että kuukautisia edeltävät päänsäryt ovat yltyneet kamaliksi. Jotenkin liittyy hormooneihin. Migreenit ovat venyneet jopa neljä päiväisiksi ja alan olemaan ihan naatti ja kypsä. Päänsäryt eivät varmaan ole kovin yleinen syy kohdunpoistoon, mutta epätoivoisesti mietin täällä eri vaihtoehtoja..[/QUOTE]

mulla oli ennen tota kohdunpoistoa todella usein menkkojen aikaan myös migreeniä.
Migreeni jatkuu mulla edelleenkin, tulee aina sellaisissa 5pvän "putkissa" joten siitä osaan arvella milloin menkkojen pitäisi suunnilleen olla päällä, onneksi migreenilääke auttaa lähes aina.
PMS oireista en osaa sanoa, tuntuu että pinna jumalattoman kireänä jatkuvasti.

[QUOTE="Tietämätön";29108260]Hui. Olen kyllä kuullut näitä kauhutarinoita. Myös siskollani on vähän tuohon tyyliin kun kuvailit ja pelkään, että omani on menossa siihen suuntaan. Et taida voida olla enää työelämässä?
Itseltäni ei kunnon migreenin aikana onnistu työnteko eikä lasten hoito. Elämä menee täysin paussille. Kuukautisia ennen viikon tai kaksi toimin enemmän tai vähemmän sumussa päänsäryn vuoksi. Silloinkin särky on tuonpuoleista, on valoherkkyydet sun muut, mutta en laske migreeniksi, koska kykenen jotenkuten toimimaan.

Ongelmani ei toki ole niin paha kuin sinulla, mutta varmaan voin silti yrittää siihen helpotuksia miettiä :)[/QUOTE]

Olen töissä, mutta onneksi mulla on "vaihteleva" työ, eli teen sekä toimistotyötä että fyysisesti työtä. Toimistoviikkoina pystyn työni hoitamaan, kiitos liukuvan työajan.
Mulla migreeni alkaa yleensä aamuyöllä, silloin kun lääkitsee niin tosiaan pystyn toimistotyöt tekemään vaikkakin koko ajan on "höntti" olo ja kipu jyskyttää päässä.

[QUOTE="tiina";29108264]mulla oli ennen tota kohdunpoistoa todella usein menkkojen aikaan myös migreeniä.
Migreeni jatkuu mulla edelleenkin, tulee aina sellaisissa 5pvän "putkissa" joten siitä osaan arvella milloin menkkojen pitäisi suunnilleen olla päällä, onneksi migreenilääke auttaa lähes aina.
PMS oireista en osaa sanoa, tuntuu että pinna jumalattoman kireänä jatkuvasti.[/QUOTE]

Ok. Eli hormooni toimintaan ei sitten sillä lailla vaikuta.. Mulla myös melko runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Mitkään hormooni valmisteiset ehkäisyjutut ei käy, koska migreeni muuttuu silloin päivittäiseksi. Vuosia sitten jo gynis ehdotti kohdunpoistoa kuukautisvaivojen ja ehkäisyn takia, mutta en sillon ollut oikeen suostuvainen. Nyt mietin, että jos siitä olisi apua myös tähän migreeni ongelmaan..

No, mietintä jatkuu.. :)

[QUOTE="huhhei";29108300]Olen töissä, mutta onneksi mulla on "vaihteleva" työ, eli teen sekä toimistotyötä että fyysisesti työtä. Toimistoviikkoina pystyn työni hoitamaan, kiitos liukuvan työajan.
Mulla migreeni alkaa yleensä aamuyöllä, silloin kun lääkitsee niin tosiaan pystyn toimistotyöt tekemään vaikkakin koko ajan on "höntti" olo ja kipu jyskyttää päässä.[/QUOTE]

Ok. Sehän on tosiaan aika yksilöllistä miten kenelläkin migreenin kanssa menee. Luulen, että itselläni olisi kriteerien mukaan tälläkin hetkellä migreeni, mutta lääkkeen avulla ja vuosien kasvattamalla sinnikkyydellä pystyn olemaan töissä ja toimimaan suht ok. Mutta kun iskee kunnon migreeni johon ei auta lääkkeet ja yrjö vaan lentää... Pahimmassa tapauksessa päädyn ensiapuun kiputippaan.
Siskollani tilanne on niin paha, että edessä on mitä ilmeisimmin siirtyminen sairaseläkkeelle. Häntä viedään välillä ambulanssilla sairaalaan kun migreenissä menee taju. Hänellä on niin vahvat estolääkkeet ettei saa ajaa autoa, mutta silti migreenejä voi tulla useampi viikossa. Suoraan sanottuna ihmettelen välillä kuinka hän jaksaa olla hengissä :( Pelkään todella, että omani paheni samanlaiseksi.

No, mutta koitetaan jaksaa migreenejemme kanssa ja toivotaan, että lääketiede keksii jotain ratkaisuja :)

[QUOTE="Tietämätön";29108367]Ok. Sehän on tosiaan aika yksilöllistä miten kenelläkin migreenin kanssa menee. Luulen, että itselläni olisi kriteerien mukaan tälläkin hetkellä migreeni, mutta lääkkeen avulla ja vuosien kasvattamalla sinnikkyydellä pystyn olemaan töissä ja toimimaan suht ok. Mutta kun iskee kunnon migreeni johon ei auta lääkkeet ja yrjö vaan lentää... Pahimmassa tapauksessa päädyn ensiapuun kiputippaan.
Siskollani tilanne on niin paha, että edessä on mitä ilmeisimmin siirtyminen sairaseläkkeelle. Häntä viedään välillä ambulanssilla sairaalaan kun migreenissä menee taju. Hänellä on niin vahvat estolääkkeet ettei saa ajaa autoa, mutta silti migreenejä voi tulla useampi viikossa. Suoraan sanottuna ihmettelen välillä kuinka hän jaksaa olla hengissä :( Pelkään todella, että omani paheni samanlaiseksi.

No, mutta koitetaan jaksaa migreenejemme kanssa ja toivotaan, että lääketiede keksii jotain ratkaisuja :)[/QUOTE]

Mulla ei, onneksi, migreeniin liity oksentelua, sinnillä työpäivät menee, loput ajat makaan pimeässä, hiljaisessa huoneessa.

[QUOTE="Tietämätön";29108310]Ok. Eli hormooni toimintaan ei sitten sillä lailla vaikuta.. Mulla myös melko runsaat ja kivuliaat kuukautiset. Mitkään hormooni valmisteiset ehkäisyjutut ei käy, koska migreeni muuttuu silloin päivittäiseksi. Vuosia sitten jo gynis ehdotti kohdunpoistoa kuukautisvaivojen ja ehkäisyn takia, mutta en sillon ollut oikeen suostuvainen. Nyt mietittä jos siitä olisi apua myös tähän migreeni ongelmaan..

No, mietintä jatkuu.. :)[/QUOTE]

Muutama vuosi sitten kiristettiin kriteerejä kohdunpoistoon eli tietääkseni nykyisin runsaat kuukautiset eivät siihen ole riittävä syy. Minulta kohtu poistettiin vuosia sitten ison myooman vuoksi. Munasarjat jätettiin eikä vaihdevuosioireita ole ollut, vaikka ikätovereilla alkaa niitä vaivoja olla.

Leikkaus sujui nätisti tähytystyksellä, olin sitten kaksi yötä sairaalassa. Saikku kesti neljä viikkoa ja se oli just sopivasti, onhan kyseessä suht iso leikkaus. Minulle kohtu oli pelkkä sisäelin, koska lapset oli jo tehty eli minkäänlaista naiseuden menettämistä en tuntenut. En todellakaan kaipaa kuukautisia tai ehkäisyä.

Mulla poistettiin kohtu toukokuussa.Munasarjat jätettiin joten ei hormonihoitoa.Paraneminen kesti sen 4 viikkoa mikä oli saikkuakin.Sain tosin jonkun tulehduksen mut se parani pian antibiooteilla.Vielä en ole kertaakaan katunut.Multa se poistettiin kun kuukautiset kestivät 4 viikkoa ja väli viikon pari.Näin siis jo vuosikausia.

Vanha ketju, mutta oman tarinani Lisaan silti. Mulla viikko takaperin poistettiin kaikki, eli kohtu sekä munasarjat vaikean endometrioosiin takia. Olen 32-vuotias ja 16-vuotta Karsin rajuista kivuista kuukautisten aikana. Ravasin lukemattomia kertoja julkisilla ja yksityisillä lääkäreillä ja gynekologeilla ja aina tunnettiin pilleriä ja särkylääkettä, mistä ei ollu apua kipuihin. 8-vuotta Karsin kroonisista kivuista. Vuotohäiriöitä, menkat tuli muutaman viikon välein ja sit laitettiin hormonikierukka ja vuotojen piti gynekologin mukaan loppua, no eipä loppunu ja vuodon kuin seula. Kipuihin on aina liittyny pyörtyilyä, oksentelua, konttaamista, kun jalat ei kantanu, ripulointi, ummetusta ja monesti itkua. Vuosi sitten jäin sivuun, kun kivut romautti kaiken, eikä enää pystyny kuin kitumaan. Kivut oli lamauttavia ja mut ne ivalidisoi täysin. Oma hormoni toiminta salvattiin hormonihoidolla ja kipuja ei vieny ja ne jatku vaan. Toivoin joka ikinen päivä, että oisin kuollu siihen kipuun ja kituminen olis loppunu. Mulla oli kolmen kystan saareke oikeessa munasarjassa ja endometriooma, kohdun tkaula vääntyny jyrkästi oikeelle ja kohdunsuu kasvanu kystiin kiinni ja vasemmasta munasarjasta löyty helvetin kipee rakkula, joka kipuili samaan malliin kuin kystat. Kohdun takana oli nystermiä, jotka viittasi endometrioosiin. Lääkäri kerto, että lisäks kohdun takaa vatsakalvon pinnallakin oli ollu kysta ja tuli siis ihan uutena tietona. Mun elämä 16- vuoden ajalta valu täysin hukkaan ja poissa oloja on ollu kaikkialta paljon ja syynä ollu mulla vaihtaa työpaikkaa ja jääny työttömäksikin näitten vaivojen takia. Oon katkera ja vihanen, ettei mua aijemmin hoidettu ja syytä selvitetty, vaan työnnettiin lääkkeitä ja käskettiin syödä buranaa. Buranaa on 8-vuoden ajan menny 100 kpl viikossa . Lievä munuaisten vajaa toiminta tuli ennen leikkausta. Nyt leikkauksen jälkeen ei juurikaan ole lääkkeitä menny, tosin leikkauskipu pysyy aisoissa buranalla ja panadolilla ja Tramalilla. Mutta ei tosiaankaan niin paljon kuin endo kipujen aikana. En kadu, että noi vehkeet lähti, lapsia en olis niillä enää saanu ja meillä on yks tytär ja senkin saaminen oli työn ja tuskan takana ja silti tuli yks keskenmeno ennen tytärtä. Sairaalassa olin ihmeissäni kun kipua ei tuntunu ja olin innoissani. Mun elämä alkaa nyt, sain uuden paremman mahdollisuuden alottaa täysin alusta elämisen. Synnyin uudestaan ja en kadu yhtään. Kuhan leikkauskipu ohi kokonaan niin hehkuminen alkaa

Yhteistyössä