Paikalla kaksi korkeakoulututkintoa tehneitä? Kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vtm ytm htm...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vtm ytm htm...

Vieras
Jos olet tehnyt kaksi korkeakoulututkintoa (siis ylempää), ja toinen oli valmis aloittaessasi toista, niin saitko korvattua jotain opintoja vanhemman tutkinnon opinnoilla? Ja tarkoitan nyt muita kuin kieliopintoja eli esim. sivuaineopintoja tai vastaavia

Olen aiemmin ajatellut, että tutkintoon sisältyvillä opinnoilla ei voi korvata mitään toisen tutkinnon opintoja. Mutta sitten olen törmännyt tähän lauseeseen yliopiston sivuilla:
"Toiseen, vähintään samantasoiseen yliopistotutkintoon sisältyvillä opinnoilla opiskelija voi korvata enintään 30 opintopistettä samansisältöisiä, opetussuunnitelmassa pakolliseksi määrättyjä opintoja."

Onko jollain omakohtaista kokemusta?

En ole, mutta suoritan alempaa, ja meillä kyllä hyväksiluetaan vaikka huru mycke jos on aiemmin suorittanut alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon. Esim. opparia ei tarvitse tehdä, ainoastaan joku pieni pieni lyhenne aiemmin tehdystä, meidän alalle sovellettuna.

Jonkin verran saa korvattua mm. kieliopintoja ja perusopintoja riippuen aloista. Sivuaineita myös jotkut onnistuivat kokoamaan edellisestä tutkinnostaan. Joku raja on siinä paljonko voi korvata ja paljonko pitää suorittaa. Mulla ei juuri ollut säätövaraa, mutta jotkut kaverit miettivät lukisivatko mieluummin sivuaineen vai lisää kieliä eli mihin halusivat korvausopinnot käyttää.

Jos olet tehnyt kaksi korkeakoulututkintoa (siis ylempää), ja toinen oli valmis aloittaessasi toista, niin saitko korvattua jotain opintoja vanhemman tutkinnon opinnoilla? Ja tarkoitan nyt muita kuin kieliopintoja eli esim. sivuaineopintoja tai vastaavia

Olen aiemmin ajatellut, että tutkintoon sisältyvillä opinnoilla ei voi korvata mitään toisen tutkinnon opintoja. Mutta sitten olen törmännyt tähän lauseeseen yliopiston sivuilla:
"Toiseen, vähintään samantasoiseen yliopistotutkintoon sisältyvillä opinnoilla opiskelija voi korvata enintään 30 opintopistettä samansisältöisiä, opetussuunnitelmassa pakolliseksi määrättyjä opintoja."

Onko jollain omakohtaista kokemusta?

Nyt siis puhutaan yliopisto-opinnoista eli maisteriopinnoista? Aikoinaan muistan saaneeni "anteeksi" ainakin tilastotieteen ja filosofian perusteet plus ruotsin. Eli sellaiset, mitkä piti suorittaa olipa lukemassa mitä hyvänsä. Ja muistaakseni oli juuri niin, että jonkin sivuaineen sai myös lukea hyväksi.

Nyt siis puhutaan yliopisto-opinnoista eli maisteriopinnoista? Aikoinaan muistan saaneeni "anteeksi" ainakin tilastotieteen ja filosofian perusteet plus ruotsin. Eli sellaiset, mitkä piti suorittaa olipa lukemassa mitä hyvänsä. Ja muistaakseni oli juuri niin, että jonkin sivuaineen sai myös lukea hyväksi.

Joo, kyse maisteriopinnoista. Olen tehnyt yhden maisterintutkinnon ja nyt teen toista. Tuo mitä alkuperäiseen kysymykseen kirjoitin minusta tukisikin sitä, että voisi esim ottaa sivuaineopintoja siitä edellisestä tutkinnosta.

Löytyiskö vielä tuplamaistereita vastaamaan kysymykseen?

Yhteistyössä