Pahoista peräpukamista :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun mukana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mun mukana

Vieras
Help. Oon kärsinyt sillon tällön peräpukamista, erityisesti raskauksien yhteydessä. Nyt on kummiskin tilanne niin ikävä, ettei koskaan ennen enkä edes keksi syytä miksi.. Viikon verran oon yrittänyt hoitaa aiemmin muutamassa päivässä toimineella Scheriproct -voiteella inhaa ulos pullahtavaa pukamaa, pahemmaksi vaan menee koko ajan. Eilen vuoti verta. Se on ehkä sellainen herneen kokoinen ärsyttävä rypäle, joka ei pysy enää sisäpuolella peräaukkoa. Kävely on inhottavaa, sattuu muutenkin koko ajan kun se hankaa ja paineistaa. Olin viime viikolla töissä, mutta saas nähdä miten nyt käy.

Millaselle lääkärille kantsis mennä? Kirurgiaan erikoistuneelle vai jollekin muulle? Harkitsen yksityistä, mutta pelkään kustannuksia jos haluaakin tehdä jotain toimenpiteitä..

Oletko siis raskaana nyt, vai onko kakka muuten vaan kovaa?

En oo raskaana, ei oo maha kovalla (tai siis on ollut paljon kovemmallakin ja pidempään) ja siksi en käsitäkään, mistä tää homma nyt yhtäkkiä tälläseksi meni :(

Voi kuule. Viimeisin raskaus 1, 5 sitten aiheutti hirveet suonikohjut koko alapäähän. Suurin osa palasi normaaliksi synnytyksen jälk, mutta osa jäi. Ne nyt sitten hirtettiin kidurgisella. Oli nopea juttu. Mars terkkariin vaan josta lähete eteenpäin.

Kyllä tää homma on pääosin mulle tuttua jo vuosien ajalta, alapäässä on etupuolellakin suonikohjuja pilvin pimein mutta yleensä suht oireettomia tai siedettäviä (paitsi raskausaikana, aargh...) Sitä lähinnä mietin, että mitä tälle tilanteelle voidaan akuutisti tehdä? Siis pääsisinköhän kiireellisesti johonkin, kun tämä on siinä rajalla pystynkö enää käymään edes töissä..? Noi lähetteet on yleensä viikkojen tai kuukausien juttuja.

Ja onko kellään kokemusta noista etupuolen eli häpyhuulten yms. suonikohjuista, voidaanko niille yleensäkään tehdä mitään operatiivista? Tällä hetkellä ei onneksi tarvi miettiä kun tota peräpuolta mutta sekin on tuskaa :/

Ota käyttöön myös Scheriproct-puikot. Yhdistelmähoito auttoi mulla viimeksi vaikka olin varma että nyt on tilanne niin paha että on lääkäriin mentävä.

Kun mulla kipeytyi pukamat niin etten pystynyt mitenkään päin olemaan, (ei puhettakaan istumisesta edes pehmeällä alustalla ja koko ajan tuntui että huudan kohta kivusta), niin menin tk.n päivystykseen ja sain reseptillä puuduttavampaa voidetta ja tuhdimpaa särkylääkettä. Sieltä laitettiin myös se lähete eteenpäin.

Johan on. Itsellä ollut tosi iso ja kipeä pukama, pullistunut ulospäin, näytin lääkärille joka totesi ettei hän mitään näe. Monesti kipeytyy koska on suuri ja helposti hankautuva, vaan eipä ole lähetettä tullut minnekään. Mieskin sanoi että selvästi sen näkee, miten lääkäri ei muka näe. Lääkkeet ei auta kun aina uusii, ja nyt olen vieläpä raskaana.

Jos ulkoinen pukama vaivaa niin lääkäri voi tk:lla ihan avata pukaman puudutuksessa jolloin kipu helpottuu heti. Ulospullahtaneessa on ikäänkuin suoni joka on hirtoksissa ja siksi kipu on niin kamala. Kannattaa mennä jos vaivaa, vie nimittäin pitkään et helpottaa jos edes helpottaa.

Kyllä tk voi laittaa kiireellisenä jos on noin paha. Onko ne siis sisäisiä vai ulkoisia?

Noista häppäripukamista en tiedä onko niille mitään tehtävissä.
Mulla oli raskausaaikana niitä niin ettei voinu kävellä kun tuntu että verisuoni katkeaa. Ei oo kyl kiva vaiva.

Ne voiteet vain pahentavat ongelmaa, koska ohentavat limakalvoja. Pukamat kannattaa hirttää tai sitten avata kuten yllä joku sanoo. Varsinainen peräpukamaleikkaus on iso juttu, eikä siihen nykyisin enää helposti lähdetä.

Yhteistyössä