Pahin painajainen toteutumassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mehmä

Jäsen
29.03.2008
224
0
16
Lapsi oksensi vajaa kaksi tuntia sitten. Mistä voin tietää onko se tautia vai oliko syöny esim liikaa makeeta? Ruokaa oli just syömässä ja ei saanu nielaistua evästään vaan yökkäs kaikki pihalle ja vielä vähän ajan päästä uudestaan. Nyt se on koko jan ruokaa vailla. Uskallanko antaa? Mies sano et oksensi mahansa tyhjäksi sillon. Jos se on tautia pahentaako vaan jos antaa ruokaa? Kuin kauan odotan ennen kuin uskallan sanoo et se ei oo tautia? Mulla olis ollu menoja tänään, perunko kokonaan jo nyt? siis voiko oksutaudissa oksennusten väli olla tunteja? oon käsittäny et 0,5-1h on yleensä oksujen väli.. en oo ikinä ite sairastanu ko tautia, niin entiiä, sori siis tyhmät kysymykseni!
Mutta auttakaa nyt! Oon ihan huolesta soikeena ja paniikissa :'(

no riippuu ihan..esim.toi oksentamisen väli saattaa olla tunteja.
meillä oli vähän aikaa sitten oksu tauti ja tyttö oksens ensin iltapäivällä yhden kerran ja yöllä alko se kunnon show sitte :(
mä taas oksensin ensimmäisen kerran yöllä ja seuraavaks aamupäivällä..
hirveä tauti kyllä,koittakaa kestää!!nestettä paljon.

Luulen ettta jos ois vatsatautia niin ei paljon tekisi ruokaa mieli, ainakin mulla nain, jo pelkka ajatus ruuasta oksettaa, joten luulisin ettei tautia. Itse olen aina odotellut tunnin oksennuksen jalkeen jos tautia ennen kuin koetan edes juoda mitaan, jos pysyy sisalla, hyva todennakoisyys etta tauti helpottamassa.
Kokeile antaa pikkuisen juomista ja katso pysyyko sisalla

anna ruokaa vaan. pysyy paremmassa kunnossa sitten jos onkin vatsatautia. kun olen itse ollu vatsataudissa niin kyllä silloin on tavara tullu ylös ihan koko ajan, harvoin on mennyt noin 2 h väliä vaan on tullu useammin. Anna juoda niin paljon myös kun on jano.
Siskolla vanhempi poika on juurikin sellainen että jos vetää makeaa paljon niin oksentelee - mutta olo helpottaa sen jälkeen ja sitten onkin todella nälkäinen ja voi normaalisti. suolainen ei tee siis pahaa vaan auttaa kyllä

Alkuperäinen kirjoittaja Lapsilisä:
Ei se tauti ole jos se haluaa syödä. :xmas:

Kyllä voi olla, meillä meni nimittäin kahella lapsella yhellä oksentamisella vaan ohi koko homma ja sen jälkeen olivat ihan normaaleita taas, itsellä tuli ripulia 3 kertaa peräjälkeen ja thats it, mutta sitä se oli siltin kun kaikille tuli muutaman päivän välein.

lapsi on siis vasta 2v eikä ole oksentanu ikinä ennen.. annattiin äskettäin banaania kun itki et on nälkä, nyt sitten jännitetään :ashamed: minä vaan niin pelkään tuota tautia! meinaa ihan kädet täristä tässä kirjoittaessakin :ashamed: onneks iskä "hoitaa" nytkin poikaa..

Itse viimeksi vatsataudissa en halunnut syödä yhtään mitään. Mutta sitä edellisessä söin koko ajan jotain pientä. Että oli mitä oksentaa ;-)

Anna lapselle jotain mietoa syötävää, vaikka sitä pullaa tai leipää tai ... Ja varsinkin juotavaa. Ihan mitä vain suostuu juomaan. Sitten näkee, tuleeko ylös.

Oksennusten väli voi olla melkein mitä vain. Siskon tytöllä oli kymmenen tuntia ekan ja tokan väli. Sitten tuli vaikka kuin paljon. Toisaalta meillä on menny lapsilla tauti ohi yhdelläkin oksennuskerralla. Tai pelkällä ripuloinnilla.

Eikä se oksennustauti nyt maailman pahin tauti ole. Kelju kylläkin. Ja tietenkin mitä pienempi lapsi sitä tarkemmin on vahdittava nesteytystä. Inhottavintahan siinä on se alituinen siivoaminen.

Tosiaan voi olla, että on tautia, vaikka oksentaa vain kerran. Meillä on monta kertaa se koettu. Kaikki oksentaneet kerran ja sillä siisti..

Ja minulle lääkärissä kerran neuvottiin, että lapselle pitää aina antaa kun haluaa, siis taudissa. Vaikka olisi ihan hetken sisällä, siitä jään tosi paljon ravintoa lapselle. Ja anna jotain tervellistä.. Soppaa, leipää ja ennen kaikkea juotavaa. Maitoakin saa antaa, mutta itse vältän sitä antamasta heti. Laimeaa mehua annan, niin ja tietenkin MAITOHAPPOBAKTEEREJA...

Alkuperäinen kirjoittaja mehmä:
minä vaan niin pelkään tuota tautia! meinaa ihan kädet täristä tässä kirjoittaessakin :ashamed: onneks iskä "hoitaa" nytkin poikaa..
Toivottavasti sun lapsi ei ikinä sairastu oikein oikeasti vakavasti!
Ei oksutauti oo maailmanloppu!
Hei relaa vähän!

Alkuperäinen kirjoittaja reropera:
Ja minulle lääkärissä kerran neuvottiin, että lapselle pitää aina antaa kun haluaa, siis taudissa. ennen kaikkea juotavaa. Maitoakin saa antaa

Näin juuri! Annetaan mitä haluaa ja jos tulee pihalle, niin sitten tulee... Maitoa ei kannata antaa, menee aika inhaksi mössökis vatsahappojen kanssa... Sokerimehua, limsa ei hyvä, hiilihapot saattaa ärsyttää enemmän.

Yhteistyössä