Pahasti levinnyt kondylooma ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panikoiva nuori
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panikoiva nuori

Vieras
Eli tässä tuli huomattua että itseltä löytyy kondylooma näppylöitä niin häpyhuulista kun emättimen sisältäkin ja syylät ovat levinneet jo aika pahasti! Kun kondylooma on päässyt näin pahaksi onkohan ainoa vaihtoehto sitten laaserilla ne poistattaa? Ikää on vasta 17 ja äidin kanssa ei kyllä voi asiaa ottaa puheeksi ja hoidot täytyy varmaan sitten itse kustantaa. Mietin että kuinkahan paljon nyt pitää varautua rahaa säästämään että saan hoidot maksettua..? Ja eikai asiasta ilmoiteta huoltajille jos joko laser tai jäädytys hoito pitäisi toteuttaa?

Täytyy nyt varmaan kuitenki heti huomenna aamulla varata aika lääkärille, ettei enää enempää tämä kerkiä leviimään... Voi että miten pelottaa ja suruttaa miten saatoinkin saada kyseisen viruksen ja näin nuorena !! Enkä ymmärä miten se onkin sitten tarttunut kun aina olen kondomin käytöstä huolehtinut. :(

Eli tässä tuli huomattua että itseltä löytyy kondylooma näppylöitä niin häpyhuulista kun emättimen sisältäkin ja syylät ovat levinneet jo aika pahasti! Kun kondylooma on päässyt näin pahaksi onkohan ainoa vaihtoehto sitten laaserilla ne poistattaa? Ikää on vasta 17 ja äidin kanssa ei kyllä voi asiaa ottaa puheeksi ja hoidot täytyy varmaan sitten itse kustantaa. Mietin että kuinkahan paljon nyt pitää varautua rahaa säästämään että saan hoidot maksettua..? Ja eikai asiasta ilmoiteta huoltajille jos joko laser tai jäädytys hoito pitäisi toteuttaa?

Täytyy nyt varmaan kuitenki heti huomenna aamulla varata aika lääkärille, ettei enää enempää tämä kerkiä leviimään... Voi että miten pelottaa ja suruttaa miten saatoinkin saada kyseisen viruksen ja näin nuorena !! Enkä ymmärä miten se onkin sitten tarttunut kun aina olen kondomin käytöstä huolehtinut. :(

Näytä nyt ensin lääkärille, et voi mitenkään tietää mitä näppyjä ne on kun lääkärikään ei pelkin silmin tai käsin voi kondyloomasta diagnoosia tehdä. Siihen tarvitaan kokeet.

JOS ne ovat kondylomaa, ei niitä välttämättä hoideta mitenkään ennen kuin ne aiheuttavat muutoksia papassa, siihen voi mennä toistakymmentä vuottakin aikaa. Muuten näitä hoitoon menijöitä riittäisi parin sairaalan verran päivässä eikä hoidoilla saada välttämättä mitään tulosta kun kyseessä on virus, joka elää veressä ja voi taas sitten aktivoitua uudestaan. Siksi niitä ei mielellään hoideta kuin pakollisissa tapauksissa eli kun solumuutoksia alkaa näkyä. Kaikki kondyloomatyypit eivät edes syöpää aiheuta.

Hoitoon pääsee sitten ihan polille eikä se maksa kuin ne yleiset maksut ellet sitten halua mennä yksityiselle. Jos olisit minun tyttöni, toivoisin kyllä että kertoisit niin voisin auttaa, on se ollut minullakin ja voipi olla sinun äidilläkin (tai joskus ollut joku muu tauti) eikä me äidit niin pienestä hätkähdetä ;)

Viimeksi muokattu:
Oma tyttäreni voisi huoletta kertoa minulle. Tähänkin asti olemme yhdessä hoitaneet lääkärissä käynnit; olen ollut mukana vastaanottohuoneessa aina kun hän on halunnut.

Uskon sinunkin äitisi ymmärtävän, jos asian hänelle kerrot. Mutta lääkärillä on vaitiolovelvollisuus, ei hän vanhemmillesi kerro.

Sinulla mahdollisesti on näkyvää kondyloomaa, mutta lääkäri ei ole sitä todennut. Tuo näkyvä kondylooma on sikäli harmitonta, että se ei toimi syövän esiasteena.

Kondyloomaakin aiheuttavia human papilloma eli hp-viruksia on useita. Kun olet saanut yhden niistä, olet voinut saada myö pari kolme muuta. Noiden muiden joukossa voi olla terveytesi kannalta hankalampia viruksia. Siksi suosittelen, että hakeudut gynekologiseen tutkimukseen ja papa-kokeeseen. Papa-kokeella etsitään pääasiassa hp-viruksia, vaikka siitä voi jotain muutakin ilmetä.

Papa-kokeessa pitää käydä säännöllisesti, varsinkin jos on todettu elimistössä hp-virus. Myös vilkas partnerien vaihtaminen on syy käydä säännöllisesti papassa.

Hp-viruksesta syöpä kehittyy hitaasti. Siksi säännöllinen papa riittää seurannaksi. Jos seurannassa ilmenee jotain pahenemista, voidaan tilanne hoitaa ennen syöväksi asti kehittymistä.

Terveyskeskuskäynti ei ala-ikäiselle maksa mitään. Jos tarvitaan tutkimusta tai hoitoa keskussairaalassa tai vastaavalla poliklinikalla, maksu on 22-25 euroa kerralta (en nyt tarkistanut maksun suuruutta). Yksityisten lääkärien hinnat vaihtelevat lääkäriaseman mukaan, mutta ovat huomattavasti kalliimmat. Siellä myös kokeet maksavat.

Edellisellä kirjoittajalla oli väärää tietoa. Hp-virus ei elä veressä. Kondylooma ei estä esimerkiksi verenluovutusta. Siihen liittyvät tutkimukset ja hoidot voivat väliaikaisesti estää verenluovutuksen, mutta ei itse virus.

Terveydenhuoltohenkilöstö ei saa kertoa vanhemmillesi sinun sairauksistasi tai tutkimuksistasi, ellet ole antanut siihen lupaa. Se, että sairaalaan mennessä kysytään lähimmän omaisen tiedot, ei tarkoita sitä, että tälle luovutettaisiin tietoja sinusta.

Viimeksi muokattu:
Aivan, kirjoitin väärin, en tuota tarkoittanut. Itsellänikin on kondylooma ollut 17 vuotta ja verta käyn luovuttamassa muutaman kerran vuodessa.

Tarkoitin, että se on ja pysyy elimistössä. Lääkettä siihen ei ole. Vaikka oireet saadaan häviämään, virus voi aktivoitua itsestään uudelleen esim. kun vastustuskyky jostain syystä heikkenee. Siksi sille ei välttämättä tehdä mitään, esim. minulle ei ole tehty mitään hoitoja. Joskus on papa ollut kakkosta, sitten vaan seurataan ja taas se on ykköstä eikä mitään oireita ole ollut vuosiin. Kuitenkin edelleen oletan sen tarttuvan.

Hei,

älä hermostu, kaikki järjestyy kyllä. Ensinnäkin kondyloomatartunnan voi saada aivan hyvin, vaikka olisi kondomiakin käyttänyt. Itselläni todettiin kondyloomatartunta juuri sinun ikäisenä, nyt olen 45 vuotta. En uskaltanut kertoa asiasta vanhemmilleni, joten varasin itse ajan koulupoliklinikan gynekologilta, jossa niitä yritettiin hoitaa jollakin lääkkeellä ja jäädytyshoidolla. Ainakaan silloin hoito ei maksanut mulle mitään. Kondyloomat vähenivät, mutta eivät parantuneet kokonaan. Seuraavaksi joudun sairaalan naistentautipolille (ihan vaan päiväkäynti), jossa kondyloomia "poltettiin". Tämän jälkeen paranin niistä (tiedän toki, että se virus ei mihinkään kokonaan häviä) ja kaikki nämä vuodet ovat olleet harmittomia sen asian suhteen, papa-koe on ollut pääasiassa aina 1 luokkaa eli kaikki hyvin. Nyt vuoden 2009 lopussa papa olikin 2 luokkaa, kohdunsuussa oli pientä kondylooma -epäilyä, joten joudun nyt tässä aivan lähiaikoina mikroskooppitutkimukseen, jonka jälkeen päätetään, laaseroidaanko kohdunsuutani. Vanhemmilleni ei silloin aikanaan kerrottu asiasta missään vaiheessa mitään enkä siitä itsekään kertonut koskaan. Hävetti niin ja harmitti :(. Tosin olisin kaivannut kamalasti jotakin olkapäätä, jolle olisin voinut kertoa, mutten kehdannut kertoa kenellekään, sillä en ollut ikinä kuullut koko sairaudesta ja luulin olevani suurinpiirtein ainoa "tautinen" koko Suomessa ja silloin ei ollut edes nettiä olemassa...mutta pää pystyyn ja hoitoon, kyllä ne asiat tahtovat aina yleensä selvitä! Tsemppiä sinulle!

Viimeksi muokattu: