Paha, paha virikehoito!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äksymaija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äksymaija

Aktiivinen jäsen
14.08.2011
1 009
0
36
Mulla on kolme lasta, kaikki kotihoidossa. Olen siis äitiyslomalla, josta ehkäpä jatkan kotihoidontuelle. Vanhin alottaa esikoulun syksyllä, ja keskimmäinen on häntä vuotta nuorempi, eli jäisi kanssani kotiin. Vanhemmat lapset ovat olleet päivähoidossa ennen vauvan syntymää. Nyt tämä keskimmäinen on alkanut esittää toiveita, jotta pääsisi päiväkotiin kun sisaruskin pääsee eskariin. Kotona ei olisi sitä leikkikaveria sitten, vaan tylsä äiti ja tylsä vauva.
Kotona oon pyrkiny järjestämään perusvirikkeitä (ulkoilua, legoilua, piirtelyä, kotihommien tekoa jne), ja sitten välillä vähän erikoisempaa kivaa (muovailua, maalailua, mummolakyläilyä..). Lapset näkevät muitakin kuin minua, tätejään ja sitten mun lapsettomia ystäviä silloin tällöin.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa?

Joku tarjoaa varmaan kerhoa, mutta se on mun laiskuutta se. Meidän lähikerhot pamahtaa heti täyteen jo edellisen vuoden lapsista, ja kauemmas koen hankalaksi sitten viedä. (eka vanhin pitäs viedä eskariin, sitten keskimmäinen kerhoon, ja vielä pitäs vauvan kanssa keretä.) Perhekerhot on mulle kirosana.

Jos lapsi itse toivoo,että pääsisi että hoitoon ja kerhot kaukana niin kyllä mä harkitsisin osa-aikaista paikkaa PK.ssa. Esim 3 päivää viikkko 5 tuntia/päivä!

Päikky ois vielä samassa kun esikoisen eskari. Että se ois iisimpää, mulle. Ja keskimmäisen kanssa kerhoista juteltuani, päiväkoti vei voiton. Kerho on kyllä tuntematon käsite, että johtunee siitä.

No olen sitä mieltä, että turhaahan päivähoito on lapslele, jota ei sitä tarvitse.

Mutta jos kerran haluat niin vie lapsi hoitoon. Älä tee siitä sellaista juttua, että kun lapsi haluuuuuu... jos niin haluat niin viet sen lapsesi hoitoon. Saat käytyä vauvan kanssa vaikka ostoksilla, vauvaharrastuksissa yms. pari tuntia.

Maksatkin vaan puolipäivämaksun kun viet ja haet samaan aikaan kun eskarilaisen, jos se vaan vuotta nuoremman ryhmään onnistuu. ja jos edes samaan päikkyyn saat. Eihän sekään ole varmaa. Virikelapset sijoitetaan viimeisinä.

Ja onhan viis veen virikehoito hiukan eri juttu kuin jonkun taaperon.

Ei siis tarvitsetarvitse, koska kotonahan mä olen. Ja tukiverkko on niin laaja, että satunnaiset lääkärikäynnit ja muut onnistunee lapsettomasti, joten silläkään verukkeella en itselleni paikan tarvetta voi valehdella.
Kai se on kaverinkaipuu mikä sitä keskimmäistä sinne päikkyyn vetää.
Meillä ei lapset määrää, mutta toki niitä kuunnellaan ja mielipiteitä otetaan huomioon asioita sumpliessa.
Tuntuu, että jos en päästä toista päiväkotiin, keskimmäinen voi ottaa sen rankaisuna sisaruksen syntymästä. Vaikka töihin menisinkin, ei todennäköisesti silti tarvittaisi päivähoidon palveluja enää.
Vapaa-aikaa mä en tartte päivähoidon avulla, en tartte arjen helpotusta. Että yhtäkään "syytä" ei olisi hoidolle.
Olisi kiva pitää juttuseuraa kotona itselleen, ja siinä vauvakin oppis taitoja isolta sisarukselta hyvin. Tämä on taas itsekeskeistä. Äiti ei vaan halua. Ärh. Järkensä tässä menettää.

"Lapset näkevät muitakin kuin minua, tätejään ja sitten mun lapsettomia ystäviä silloin tällöin." Missä ne omanikäiset lapset? Kaverit? Kyllä 5-vuotias jo tarvitsee ikäistään seuraa.

Mä veisin sen keskimmäisen päiväkotiin samaksi ajaksi, kun vanhin on eskarissa. Jos hän kerran itse kaipailee ikäistään seuraa. Eipä vauvasta oikein ole leikkikaveriksi sen ikäiselle. Se on vanhemman tehtävä opettaa niitä taitoja vauvalle, ei sisaruksen. Mä en kyllä ymmärrä, miten vauvan kanssa voi tylsistyä..:O

Kyllähän minä nyt sen tiedän, että minä ne taidot opetan :D Mutta halua liikkua lisää sisarusten menot ja leikit, jos ymmärtänet mitä ajan takaa?:)
Vauvan kanssa voi siten tylsistyä, kun ei ole sellaista konkreettista tekemistä. Toki sylittelyä ja muuta, mutta kun isommatkin on siinä, voidaan touhuta yhdessä silleensä perheenä, enemmän vaihtoehtoja:) Tuo puolivuotias nauttii huomattavasti enemmän kun leikitäään yhdessä sisarusten kanssa (vauva sylissä mulla, tai sitterissä/lattialla vieressä) kuin että kahden höpöteltäisiin. Vaikea selittää! Ehkä niille jo on kehittynyt niinkin läheiset välit. Ja lisäähän lapset mun kotitöiden määrää. Mitä ihmettä mä päivisin siivoan, jos meillä ei ole päivisin yhtäkään supersotkijaa?;) Siten voi tylsistyä. Kuten jo kerroinkin, perhekerho on mulle kirosana, meillä on omat kerhot kotosalla tai missä nyt muksujen kanssa mennäänkin.
Tietenkin haluan tarjota lapselleni kavereita, niitä ei mun lähipiiristä löydy (osittain varmaan nuoren ikäni vuoksi). Olen yrittänyt kyllä tutustua ihmisiin kellä on lapsieni ikäisiä lapsia, mutta useimmiten välimatka on se este. Ovat toisessa kaupungissa tai jotain. Mulla kun ei oo autoakaan millä hurjastella sadan kilsankaan päähän. Kavereihin ovat kuitenkin tottuneet kun hoidossa aijemmin olivat (viime keväänä jäivät pois päivähoidosta.). Toisistaan heille on se leikkiseura tällä hetkellä, kaipaavat jo kuitenkin sitä "omaa aikaa" minusta kun isoja ovat. Isänsä luona on keskimmäisellä ystäviä, mutta niitä näkee sen 4päivää kuussa maksimissaan.

Kannattaisi laittaa päivähoitohakemus sitten sisään, ja sen saatuasi miettiä vielä uudelleen, mitä teet.
Paikanhan saa, mutta ei välttämättä lainkaan samasta päiväkodista ( päiväkodissa toteutettavaan eskariinhan esikoisesi on menossa-eikö?) jossa eskari on. Paikka voi olla vaikka toisella puolen kaupunkia.

[QUOTE="mama";25733041]"Lapset näkevät muitakin kuin minua, tätejään ja sitten mun lapsettomia ystäviä silloin tällöin." Missä ne omanikäiset lapset? Kaverit? Kyllä 5-vuotias jo tarvitsee ikäistään seuraa.[/QUOTE]

oon samaa mieltä että lapsiseuraa tarttee,mutta ei niiden lasten tarvi olla just 5v..mun 5 vuotiaan parhaat kaverit(joiden kanssa mieluiten leikkii,joiden seuraa kaipaa,ja tulee hyvin juttuun)ovat poika 8v ja tyttö 3v..ei tykkää leikkiä ikäistensä poikien kanssa koska kaikki ne täällä on semmosia"hyi,tytöt on ällöjä" ja meiän poika tykkää taas tytöistä..ja 5v tytöt taas on sellasia"hyi pojat on tyhmiä":D

Ainiin! Se hakemus. Eihän se paikka tietenkään viikossa irtoa, niin kuin töihin mennessä. Siinä on koulu ja eskari, ja vieressä sitten päiväkoti. Sellainen varmaan sadan oppilaan koulu, plus päikyn lapset.
Kumpa olis joku kirja, missä sanottaisiin että teet nyt näin, tämä on hyväksi! Kotihoito on hyvä homma, päiväkoti on hyvä homma... Hmh.

Yhteistyössä