Paha haju talossa - milloin hometta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuntotarkastusta odotellessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuntotarkastusta odotellessa

Vieras
Tilanne on se, että ollaan käyty nyt kaksi kertaa katsomassa yhtä taloa ostotarkoituksessa ja ekalla kerralla pari päivää sitten ei huomattu mitään hajua, mutta nyt oli ja aika voimakaskin. Päällä olleet vaatteet haisee vieläkin :(

Mistä tiedän onko haju merkki homeesta vai vaan vanhan talon ja pintojen ominaistuoksusta (vanhempi ihminen asunut pitkään, pinnat aika pinttyneitä)? Tiedän kyllä, että kellarimainen haju on merkki homeesta, mutta kun en tiedä onko tämä haju kellarimainen vai ei. Hyvä se nyt ei ainakaan ole. Mutta pahan hajun saa pinnoista pois uusimalla, home taas on pahempi juttu. Osaisko joku auttaa?

mun täti osti vanhan talon jossa haisi kellari aika vahvasti. remonttia taloon ei oltu tehty ikinä ( mun mummola kyseessä ) purkivat talon sisältä kokonaan, vaan ulkoseinät jäi, ei hometta missään. joskus näinkin.

Ostotilanteessa laitatte eghdon talomyynti kirjaan että jos löytyy hometta niin kauppa peruuntuu, talollehan on tehtävä kuitenkin kuntotarkistus jossa mitataan kosteusprosentit joka paikasta ja lisäksi voi mittauttaa myös hemeen talosta, siis ehto jos on hometta tai kosteusvaurioita niin kauppa peruuntuu, aika yleinen käytäntö.

Alkuperäinen kirjoittaja Battimanni:
kattokaa et se tarkastaja on teidän oma eikä sen omistajan/joka myy..
ne kummasti kaunistelee meinaan ne paperit.

Puoliksi meinataan maksaa, ajattelin että olisi luotettava kun joutuu sitten vastuuseen jos jotain löytyykin :/

Kellari siellä ei muuten haise pahemmin, asuinkerrokset ehkä enemmänkin. Ja rempattu sitä on, näitä putkistoja, kattoa, salaojia ynnämuita, sisältä vaan on tosi vanhaa pintaa. Yhtään ei ole vanhoista taloista kokemusta niin ollaan aika ihmeissään.

Vaatteissa tosiaan vieläkin aika ikävä lemu, olen sellaisen haistanut jossain ennenkin mutten tiedä onko hometta ollut silloinkaan. Olen kuullut, että homeehaju juuri tarttuu vaatteisiin, mutta tarttuuko muut näin tiukasti? Tupakoitukaan ei ole, on vaan sellainen tympeä, ehkä vähän ummehtunut haju.

Tuo ummehtunut haju on kyllä aika vahva merkki siitä että kyseisessä asunnossa kaikki ei ole kohdallaan.

Mulla on työkaveri joka osti rintamamiestalon, ja se haisee tosi pahasti homeelta....

Jotenkin vaan ajattelin, että vanhoissa taloissa aina haisee, kun pinnat on vanhoja ja imeneet vuosien ajan hajuja itseensä. En tajua miksei ekalla kerralla tullut sitä hajua ja nyt sitten tuolla paitaani käyn haistelemassa, että voisko olla nyt sitten hometta :( Ja kun se talo vaikutti niin terveeltä, mitä nyt sitten nuhjuiselta, mutta ajattelin, että hometta ei ainakaan olisi.

Siis haju on samanlainen kuin jossain 70-luvun kerrostaloissa olen huomannut, sellainen kirpeän tympeä. Ehkä vähän pölyinen. Kiitos muuten kaikista mielipiteistä, lisää saa antaa ja vinkkejä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jotenkin vaan ajattelin, että vanhoissa taloissa aina haisee, kun pinnat on vanhoja ja imeneet vuosien ajan hajuja itseensä. En tajua miksei ekalla kerralla tullut sitä hajua ja nyt sitten tuolla paitaani käyn haistelemassa, että voisko olla nyt sitten hometta :( Ja kun se talo vaikutti niin terveeltä, mitä nyt sitten nuhjuiselta, mutta ajattelin, että hometta ei ainakaan olisi.

Siis haju on samanlainen kuin jossain 70-luvun kerrostaloissa olen huomannut, sellainen kirpeän tympeä. Ehkä vähän pölyinen. Kiitos muuten kaikista mielipiteistä, lisää saa antaa ja vinkkejä myös.

Meidän entinen hometalo (rivari) haisi juuri "kirpeälle" sellaiselle tosi vahvalle :-X ei sitä hajua enää itse välttämättä huomannut kun oli niin tottunut hajuun, mutta aina kun oli matkoilla ja palasi takaisin niin tuntui kuin olis seinä tullut vastaan, kun oven avasi. Oli myös koko ajan sellainen "happi loppuu" -fiilis. Ja tosiaan maakellarin hajua ei ollenkaan! Hometta löytyi tarkastuksissa runsaasti...

Siskollani on läpi homeinen talo ja heillä ei haise lainkaan home...Nyt alkaa kova taistelu oikeudessa myyjiä vastaan,talossa rakennusvirhe...mutta tuohon apn kirjoutukseen kommentoisin sen,että mä en uskaltas ostaa,kyllä se haju on aikas varma merkki,että jotain on vialla(mut tietty poikkeuksiakin on...)Olkaa itse mukana kun tekevät mittauksia ja hommatkaa te se tarkastaja...

Haju on vahva merkki pitkälle edenneestä homeesta, eikä haju ole aina välttämättä kellarimainen. Suosittelen lukemaan ja käyttämään tätä palvelua, pieni hinta siitä ettei terveys mene:
http://www.homekoira.com/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Puoliksi meinataan maksaa, ajattelin että olisi luotettava kun joutuu sitten vastuuseen jos jotain löytyykin :/

Maksakaa kokonaan itse, ja tilatkaa tarkastaja itse, se on ehkä ainoa keino, jolla saat luotettavinta lausuntoa. Sillä sen lauluja laulat, kenen leipää syöt - tarkoittaa sitä, että jos tarkastaja tulee esim. välitysfirman kautta, niin toki se tekee sellaiset lausunnot, että talo tulee myytyä ja saa jälleen keikan välitysfirman kautta.

Eikä niillä ole minkäänlaista vastuuta.

Mutu-tuntumalla sanoisin, että älä sekaannu siihen taloon, koska se haisee ja haju jää vaatteisiin.

Yhteistyössä