Paha atooppinen iho

  • Viestiketjun aloittaja Toivoja
  • Ensimmäinen viesti
Toivoja
Olisko kellään mitään hyvää konstia atooppiselle iholle? Olen kärsinyt siitä koko ikäni 30 v. mutta erityisesti pari viime vuotta on olleet tosi hankalia. Olen kokeillut antihistamiinia, kortisonia, pimekrolimusia, helokkiöljyä, aloe veraa, maitohappoja, jne... Tuntuu että mikään ei auta paitsi toi vahva kortisoni, mutta eihän sitäkään saisi koko aikaa käyttää.

Sen olen huomannut, että loma-aikana iho on parempi. Ehkä tää on sit stressistä johtuvaa?
 
sädetikku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2005 klo 15:19 Toivoja kirjoitti:
Olisko kellään mitään hyvää konstia atooppiselle iholle? Olen kärsinyt siitä koko ikäni 30 v. mutta erityisesti pari viime vuotta on olleet tosi hankalia. Olen kokeillut antihistamiinia, kortisonia, pimekrolimusia, helokkiöljyä, aloe veraa, maitohappoja, jne... Tuntuu että mikään ei auta paitsi toi vahva kortisoni, mutta eihän sitäkään saisi koko aikaa käyttää.

Sen olen huomannut, että loma-aikana iho on parempi. Ehkä tää on sit stressistä johtuvaa?
tämä on kuin suoraan minun elämästäni!
 
Piipero harmaana
Mitään hyvää konstia ei kyllä mullakaan ole. Oma ihoni ei ole niin kovin paha, taipeet ja silmäluomet kyllä "kukkii" ihan kivasti. Mulla yllättäen viime raskausaikana hävis kaikki atooppiset oireet kokonaan ja oli pois vielä imetysajankin. Luulin jo et olisin siitä riesasta päässyt, mut ei, alkoi uudelleen... Nyt tän raskauden aikana (11+4) ei vielä ole hävinnyt, mut toivossa eletään.
Lääkärit ainakin ovat mulle sanoneet, et stressi pahentaa, aurinko parantaa. Kun oltiin viime kesänä etelässä, oli iho ihan hyvässä kunnossa. Nyt vaikka on hellettä ja aurinkoa ollut, ei ole hävinnyt mihinkään. Mut kieltämättä stressi on painanut päälle viime viikot et kun tilanteen sais taas nollattua niin kaipa se siitä taas paranis... Kortisonivoiteilla mäkin sitä hoitelen...
 
Meidän pikku neidillä (4,5kk) on paha atooppinen ihottuma ja sitä hoidetaan kahdella eri rasvalla. Silloin kun oikein paha niin sibicortti ja kun rauhoittunut niin elidel. Tuo Elidel on ihan tehty atooppisen ihottuman hoitoon ilman kortisonia. Tosin sitä ei vissiin saa kuin reseptillä ja on ihan sika kallis.
Tänään pääsin taas elideliin kun jostain syystä hetkellisesti lehahti ihottuma, varmaan nää kuumat ilmat.
 
sädetikku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2005 klo 08:41 babysmile kirjoitti:
Meidän pikku neidillä (4,5kk) on paha atooppinen ihottuma ja sitä hoidetaan kahdella eri rasvalla. Silloin kun oikein paha niin sibicortti ja kun rauhoittunut niin elidel. Tuo Elidel on ihan tehty atooppisen ihottuman hoitoon ilman kortisonia. Tosin sitä ei vissiin saa kuin reseptillä ja on ihan sika kallis.
Tänään pääsin taas elideliin kun jostain syystä hetkellisesti lehahti ihottuma, varmaan nää kuumat ilmat.
toi elidel on ihan hyvää, mutta mulle sitä ei suositeltu käytettäväksi raskausaikana, kun ehkä äärimmäisissä tapauksissa.
itse olen käyttänyt varmaan kaikki rasvat läpi, eikä mikään ole koskaan vienyt ihottumaa kokonaan. pahinta on kasvojen kutina ja esikoista odottaessa sain ihosienen :/ . nyt rv 16 katsotaan miten käy, kädet on jo aika "pahat"... :\|
 
sädetikku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2005 klo 15:19 Toivoja kirjoitti:
Olisko kellään mitään hyvää konstia atooppiselle iholle? Olen kärsinyt siitä koko ikäni 30 v. mutta erityisesti pari viime vuotta on olleet tosi hankalia. Olen kokeillut antihistamiinia, kortisonia, pimekrolimusia, helokkiöljyä, aloe veraa, maitohappoja, jne... Tuntuu että mikään ei auta paitsi toi vahva kortisoni, mutta eihän sitäkään saisi koko aikaa käyttää.

Sen olen huomannut, että loma-aikana iho on parempi. Ehkä tää on sit stressistä johtuvaa?
muuten tuli tuosta toisesta avauksesta mieleen, että ennen esikoista sain TODELLA hyvän avun vyöhyketerapiasta. kannattaa kokeilla jos ei ole ennakkoluuloja ;)
 
Mun tuttu sai muutes apua ihottimaan (käsissä) homeopaatilta (tuli tuosta edellisestä viestistä mieleen). Olen itsekin harkinnut menoa mut en oo saanut aikaan. Onko kellään tietoa sopisko homeopaattiset tuotteet käytettäväksi raskausaikana?
 
miulla on iho, joka ärhentyy ikäkausittain. viimeksi sen ollessa vaikeena, ihaotauiti lääkäri määräsi bucort nimistä voidetta, joka tehosi. tavallien kortisoni ei enää auttanut. tavalliseksi kosteusvoiteeksi essex hydrogel/cort, en nyt muista. on rasvaton. hyvin pitää aina iho kuivata ja rasvata välittömästi.

lapsella myös atooopinen iho, hänellä perusvoiteena basan, niitä on eri rasvaisuuksia. tilapäisiin ärhäköinteihin kortison. lisäksi hänelle määrättiin elidel-voide, mut itkee yöt, jos sitä on laitettu. minulle taas sama voide toimii.

käy ihotautilääkärillä, mie kärsin vuosia, ennen kuin älysin mennä ja sain apua.

aheesta löytyy myös "ihon aika" niminen lehti, joko iholiitto tai allergia ja astmaliitto julkaisee sitä.

:hug:
 
ai niin, mie kuulin yhdeltä lääkäriltä, et kortisonia pitäsi käyttää kuuriluontoiseti VIIKKO ja sit vain perusvoidetta pari viikkoa eli kortisoni tauko. usein sitä laitetaan vaan parina päivänä, mut se ei kuulemma riitä pidempiaikasten tulosten saavuttamiseksi.

mene ja tiedä, näin kuulin.

itse käytin kotrtisonia "silloin tällöin" ilman pitkiä taukoja lapsena, eikä se oikein vakuuta, kun iho ei ruskettunut vuosiin käyttöalueilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2005 klo 15:40 sädetikku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2005 klo 15:19 Toivoja kirjoitti:
Olisko kellään mitään hyvää konstia atooppiselle iholle? Olen kärsinyt siitä koko ikäni 30 v. mutta erityisesti pari viime vuotta on olleet tosi hankalia. Olen kokeillut antihistamiinia, kortisonia, pimekrolimusia, helokkiöljyä, aloe veraa, maitohappoja, jne... Tuntuu että mikään ei auta paitsi toi vahva kortisoni, mutta eihän sitäkään saisi koko aikaa käyttää.

Sen olen huomannut, että loma-aikana iho on parempi. Ehkä tää on sit stressistä johtuvaa?
tämä on kuin suoraan minun elämästäni!
Täällä...aiban kuin minun arkipäivääni!! 31 vuotta kärsitty samasta. Kaikki kokeiltu...ihan kaikki...helokit, aloeverat. sup´valot jne jne jne...
Kortisoni ainoastaan auttaa, en oo keksinyt muuta. :'( :'( :'(
Katee olen todella ihmisille, kenellä hyvä iho. Tunnen itseni niin rumaksi aina välillä... :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 00:38 NeitiNäpsä kirjoitti:
Ainiin...löysin apteekista hyvän perussalvan.. BEVITA nimistä Sopii mulle todella hyvin, kun pn ns välikauseja, että ei tartte kortisonia.
Pevisonea käytän kortisoninani. Ihan okei, mut vois olla jotain muutakin.
Mulla tuo Bevita kirvelee aivan älyttömästi, en voi itkemättä käyttää. Mulla paras perusvoide on ollut Decubal creme ja jos kortisonia tarviin niin sekoitan tuohon perusvoiteeseen.
 
NeitiNäpsäharmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 21:55 pikkubertta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 00:38 NeitiNäpsä kirjoitti:
Ainiin...löysin apteekista hyvän perussalvan.. BEVITA nimistä Sopii mulle todella hyvin, kun pn ns välikauseja, että ei tartte kortisonia.
Pevisonea käytän kortisoninani. Ihan okei, mut vois olla jotain muutakin.
Mulla tuo Bevita kirvelee aivan älyttömästi, en voi itkemättä käyttää. Mulla paras perusvoide on ollut Decubal creme ja jos kortisonia tarviin niin sekoitan tuohon perusvoiteeseen.
Niin...atooppinen iho onkin sellainen vitsaus, että kaikkien on itse kokeiltava mitkä sopii ja mitkä ei. Pitkä tie ja KALLIS, mutta totta..
Mulle ei käy tuo Decubal ollenkaan. :'(
 
Mulla ollu hankala atooppinen iho ja nyt tän ekan raskauden aikana vihdoin ihottumat on helpottaneet!! Mutta ehdottaisin kokeilemaan perusvoiteeksi CERALAN-nimistä voidetta. Se on ainut voide jolla nyt parempana aikanakaan saan kuivat läikät pysymään kurissa. Siinä jotain ihoa kosteuttavia keramideja...
 
Ja vielä jatkoa...

Sain viime syksynä aika pahan allergisen kohtauksen. Oli koko rintakehä, kaula ja naama ihottumainen, kuumotti ja turposi. Sain ihotautilääkäriltä vahvat tabletit, koska sen mielestä voiteet ei olisi enää auttaneet. Sitten kun noi suun kautta otettavat lääkkeet tehos niin iho onkin ollut helpompi pitää kortisoneilla+perusvoiteella paremmassa kunnossa. Ehdotan kyllä lievempääkiin ihottumaan kuuriluontoista suun kautta otettavaa lääkettä (ei siis ollut mielestäni antihistamiinia)(jos ihotautilääkäri suostuu määräämään), jonka tehoamisen jälkeen on helpompi aloittaa niin kuin puhtaalta pöydältä. Sitten kun vähänkään alkaa kihisee tai tulee ihottumaa niin kortisonia tai perusrasvaa (ja mulla kasvoille, jossa kuivia läikkiä ollu myös sellanen sieni-infektiorasva!) iholle.

 
Toivoja
Kiitokset kaikille vastanneille.

Ihoni on nyt paremmassa kunnossa. No osasyy siihen on toi mieto kortisoni, jolla olen kaikki ihottumat yrittänyt rasvata. Mä kun en jaksais kovin monena päivänä kaikkia näppyjä käydä läpi, mut nyt lomalla on ollut aikaa ja jaksamista. Jopa mun sitkeä käsi-ihottuma on nyt hyvän näköinen :)

No katotaan nyt kauanko kestää... Vyöhyketerapiaa ja homeopatiaa aion joskus kyl kokeilla.

Hyvää kesän loppua kaikille. :flower:
 
vierailija
Meidän pikku neidillä (4,5kk) on paha atooppinen ihottuma ja sitä hoidetaan kahdella eri rasvalla. Silloin kun oikein paha niin sibicortti ja kun rauhoittunut niin elidel. Tuo Elidel on ihan tehty atooppisen ihottuman hoitoon ilman kortisonia. Tosin sitä ei vissiin saa kuin reseptillä ja on ihan sika kallis.
Tänään pääsin taas elideliin kun jostain syystä hetkellisesti lehahti ihottuma, varmaan nää kuumat ilmat.
 

Yhteistyössä