Pärjäisitkö autiolla saarella?

  • Viestiketjun aloittaja Robsoe
  • Ensimmäinen viesti
Saaressa on sentäs melkein aina joko mustikoita tai puolukoita tai molempia. Vattujakin kasvanee sinne missä käy pisillä. Ni ja nokkosia. Ja horsmiakin.

Tyrnejä jos ollaan saaristossa ja pihlajaakin. Ja mäntyjä, pettua piisaa... Rakkolevää ei oo ellei olla puhtailla vesillä. Ja kuoppaakin on paha kaivaa jos on kalliopohjainen saari. *huokaus*
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
kylpypyyheselviytyjä
Piti arpoa tuota selviytymistä kylpypyyhkeen kanssa ihan tosissaan, eikä se helppo homma ole!
Mutta keksin sille hyvän käytön! Mä sidon sen oksaan pussiksi, lasken sen veteen, sirottelen vedenpinnalle jotain, vaikka muurahaisia, mistä kalat kiinnostuu ja odottelen, että ne menee sinne pussiin. Sitten nykäisen oikein kovaa ja toivon parasta!
Joutunen syömään vain sushia suolenrippeineen, mutta tässä tapauksessa ei voi olla liian valikoiva.

Koska pyyhe ei varmaan ehdi kuivua yöksi, ja sitten tulee kylmä, niin teen sen kalastelun aamuyöstä. Luojan kiitos, se onkin paras aika kalastaa, mikä sattuma, ehkä jopa tarkoituksella insinöörisoitu :D

Huomenna ehkä keksin, miten sais tulia aikaan. Olen usein yrittänyt hinkata keppejä vastakkain, mutta se tuntuu toimivan vain elokuvissa tai ehkä jopa vain tietyllä puulajilla!
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Jos siellä etelän saarella olis yhtä paljon/vähän ruokakasveja kuin Suomen metsissä ja makeaa vettäkin, voisin mennä sinne. En selviäis pakkasessa. En halua kuluttaa aikaa jatkuvaan lämpimänä pysymiseen.

Mutta jos se ois ravintoköyhä paikka, niin Suomi mieluummin.
Ja saaren kokokin ratkaisisi. Vuodessa ois joku parin hehtaarin pläntti syötynä.
 
vierailija
Jos siellä etelän saarella olis yhtä paljon/vähän ruokakasveja kuin Suomen metsissä ja makeaa vettäkin, voisin mennä sinne. En selviäis pakkasessa. En halua kuluttaa aikaa jatkuvaan lämpimänä pysymiseen.

Mutta jos se ois ravintoköyhä paikka, niin Suomi mieluummin.
Ja saaren kokokin ratkaisisi. Vuodessa ois joku parin hehtaarin pläntti syötynä.
Tuli mieleen ainoastaan tuo, että onko sillä väliä, kuinka ravinteellinen paikka on, jos ei osaa syödä oikein. Suomessa nyt varmaan tiedetään suurinpiirtein, että mitä voi syödä, vaikka sitä olisi vähänkin mut oliskos sama tropiikissa? Että vaikka siellä olis luonnon omia tyrnimarjoja, niin osaisko niitä silti hyödyntää, vai söiskö kuitenkin ne myrkylliset siitä vierestä.


Ja toinen asia, poiketen sun vastauksesta, et ollaankohan me kuitenkin sen verran vieraantuneita luonnosta, että ennen, kuin aletaan miettiä, pärjätäänkö saarella, mietittäis, pärjätäänkö tos takapihalla. Siitä muuten tulis aka siisti tositeevee-selviytymissarja. Kauan menis, että ihminen raahautuu tuskissaan jääkaapille..
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Mä olen joskus yrittänyt sytyttää tulen kahta puukeppiä hinkkaamalla ja ei siitä tullut mitään, ei vaikka olisin viikon hinkannut.
Mutta onneksi mulla on stendari taskussa, koska tulin juuri tupakalta! Eli mä saan sen mukaan.
 
vierailija
Mä olen joskus yrittänyt sytyttää tulen kahta puukeppiä hinkkaamalla ja ei siitä tullut mitään, ei vaikka olisin viikon hinkannut.
Mutta onneksi mulla on stendari taskussa, koska tulin juuri tupakalta! Eli mä saan sen mukaan.
Musta tuntuu, et aika moni on tuota yrittänyt! Mut onko kukaan koskaan oikeasti onnistunut? Onhan se nyt käsittämätöntä, että puusta juuri laskeutuneet apinat pystyy moiseen, mut ei tämmöset luomakunnanSivistyneethallitsijat, jotka on suurinpiirtein kehityksen huipulla.
 
kylpypyyheselviytyjä
En tiedä, onnistunko, mutta kokeilen seuraavaa:
Haen jonkinlaista kasvia, jota saan pyöritettyä nyöriksi. Jos ollaan tropiikissa, niin jonkinmoinen palmunlehti (kuiva, tai lähellä maata oleva) tai banaaninlehti tai jos pohjoisemmassa, niin heinäkasvia.

Haen sopivan kepinpätkän ja sopivan alustan. Kiinnitän sen nyörin siihen keppiin (jouseksi) ja kiepautan sen nyörin siihen kepin ympärille ja hinkkaan sillä sitä alustaa, jolloin tuo juttu voisi toimia. Olen nähnyt sen joskus youtubessa, ja tuota vois kokeilla ihan seuraavalla mökkireissullakin :D
 
Musta tuntuu, et aika moni on tuota yrittänyt! Mut onko kukaan koskaan oikeasti onnistunut? Onhan se nyt käsittämätöntä, että puusta juuri laskeutuneet apinat pystyy moiseen, mut ei tämmöset luomakunnanSivistyneethallitsijat, jotka on suurinpiirtein kehityksen huipulla.
Tuosshan se vika juuri onkin. Ollaan niin kehityksen huipulla, ettei perusjuttuihin ole ollut tarvetta kiinnittää huomiota jokuseen sukupolveen. Se luolaihminen oli paljon enemmän ihminen, nykyihminen on vain tekniikan jatke, lisäosa, liitännäinen tai miten sitä nyt sitten kukakin haluaa sanoa.
Tuo takapihaselviytymisharjoitus olisi muuten ihan hauska juttu.
 
vierailija
Tuosshan se vika juuri onkin. Ollaan niin kehityksen huipulla, ettei perusjuttuihin ole ollut tarvetta kiinnittää huomiota jokuseen sukupolveen. Se luolaihminen oli paljon enemmän ihminen, nykyihminen on vain tekniikan jatke, lisäosa, liitännäinen tai miten sitä nyt sitten kukakin haluaa sanoa.
Tuo takapihaselviytymisharjoitus olisi muuten ihan hauska juttu.
Voi kumpa olisinkin lisämuisti, enkä tällainen jatkovarsiliitännäinen :D
Onkohan se mennyt niin, että silloin, kun ei ollut elämää helpottavia keksintöjä, niitä otettiin ilolla vastaan, vai onko kaikki uusi ollut aina vaikea hyväksyä? Suomalaiset ei ihan heti tykänneet autoista, sen luin vasta.

Onko silloin pyritty helpottamaan elämää ja nyt sitä vaikeutetaan, eli haetaan joitain elämyksiä luonto- ja selviytymisreissuilta? Millaisiahan ne selviytymisjutut on olleet .. pari, kolmesataa vuotta sitten!
 
Voi kumpa olisinkin lisämuisti, enkä tällainen jatkovarsiliitännäinen
Onkohan se mennyt niin, että silloin, kun ei ollut elämää helpottavia keksintöjä, niitä otettiin ilolla vastaan, vai onko kaikki uusi ollut aina vaikea hyväksyä? Suomalaiset ei ihan heti tykänneet autoista, sen luin vasta.

Onko silloin pyritty helpottamaan elämää ja nyt sitä vaikeutetaan, eli haetaan joitain elämyksiä luonto- ja selviytymisreissuilta? Millaisiahan ne selviytymisjutut on olleet .. pari, kolmesataa vuotta sitten!
Lukaisepa Kaari Utrion Perhekirja, saat paljon tietoa siitä, mistä kaikesta silloin piti selvitä.
Kirja alkaa rooman vallan perheestä ja loppuu nykyaikaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Musta tuntuu, et aika moni on tuota yrittänyt! Mut onko kukaan koskaan oikeasti onnistunut? Onhan se nyt käsittämätöntä, että puusta juuri laskeutuneet apinat pystyy moiseen, mut ei tämmöset luomakunnanSivistyneethallitsijat, jotka on suurinpiirtein kehityksen huipulla.
Lainaa kirjastosta kirja nimeltä "Vanhat hyvät erätaidot". Siellä on neuvottu eri menetelmiä kitkatulen tekoon, eli "auraus", "höyläys", "sahaus", tulipora ja jousipora.

Kitkatulen teko on täysin tehtävissä oleva asia edellyttäen, että 1) tekniikka on kunnolla hallussa, 2) välineet ja sää on ehdottoman kuiva ja 3) käytössä on kunnon sytykkeet.
 
Yksin, loppuelämäsi, apua ei ole tulossa. Mukaasi saat sen, mitä tällä hetkellä on ylläsi ja taskuissasi. Saari on melko pieni ja jossain etelässä, niin ettei talvipakkasista tarvitse välittää.
Osaisitko rakentaa suojan? Kalastaa, metsästää siten ettei saari tyhjene eläimistä? Ettet kuole myrkytykseen heti ensimmäisellä viikolla? Saisitko tehtyä tulen? Kestäisikö pää seuraavat 30-40 vuotta?
En pärjäisi, koska boxereissa ei ole taskuja. Mutta jos saisin samat varusteet kuin normaalilla kalareissulla, ei hirmuista hätää olisi. Naisia ikävöisin.

Olen asiaa joskus testannutkin eli lähtenyt vaellukselle ruokavaroina pelkkää suolaa. En kuollut enkä edes laihtunut.
 

Yhteistyössä